پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۴۶۰
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
در حالیکه دسترسی کشاورزان به تراکتور و کمباین چندان ساده نیست، این ماشین آلات پر مصرف کشاورزی در بازار آزاد به میزان فراوان وجود دارد و با قیمت چند برابری نرخ دولتی به فروش می‌رسد.

  شعار سال: این روز‌ها خرید تراکتور و کمباین برای کشاورزان تبدیل به یک چالش مهم شده است، چراکه در مورد تراکتور باید صف‌های طولانی و بروکراسی اداری زمانبری را طی کنند و در خصوص کمباین شرکت تولیدکننده مبلغ مازاد بر قرارداد برای تحویل این تولید خود در نظر گرفته است.
 

تعداد بازدید : 24


­ماجرا وقتی پیچیده‌تر میشود که انواع این ماشین آلات کشاورزی پرمصرف در بازار آزاد به وفور یافت میشود و دلالان میگویند با دسترسی‌هایی که دارند میتوانند ضمن تامین نیاز متقاضیان سند قطعی را نیز بنام بزنند، البته با قیمت دو برابری.
 
محمد بازارگان مشاور نظام صنفی کشاورزی با تایید این موضوع میگوید: دلالان با چند برابر قیمت ماشین آلات کشاورزی را به راحتی در اختیار متقاضیان قرار میدهند.
 
­این درحالیست که متقاضیان دریافت تراکتور و کمباین برای تهیه آن‌ها ابتدا باید به مرکز مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان خود مراجعه کنند و در نهایت با تایید این مرکز به کارخانه مربوطه برای دریافت ماشین مورد نیاز معرفی شوند.
 
حالا اینکه ماشین آلات کشاورزی چطور سر از بازار آزاد در میآورند نکته‌ای است که باید برای آن پاسخ یافت.
 
حمیدرضا نامی رئیس هیئت مدیره تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی میگوید این ماشین آلات در اختیار کشاورز نما‌هایی قرار میگیرند که نه قصد فروش بلکه هدف وارد کردن این ماشین آلات به بازار آزاد و سودجویی را دارند.
 
این ابهامات را از عباسی رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد که پیگیر شدیم گفت: کارخانه تولیدکننده کمباین حق افزایش قیمت در میانه راه را ندارد.
 
او میزان ماشین آلات کشاورزی عرضه شده به بازار آزاد را ناچیز میخواند و میگوید تنها نیم درصد کل این ماشین آلات مربوط به بازار آزاد است.
 
در سوی دیگر ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه کتمان موضوع چیزی را حل نمیکند از رسیدگی مجلس به بازار ماشین آلات کشاورزی ظرف روز‌های آتی خبر داد.
 
به هر صورت انتظار میرود ماشین آلات کشاورزی که اساس مکانیزاسیون صنعت کشاورزی را تشکیل میدهند به سهولت در اختیار کشاورزان قرار گیرند، نه اینکه تهیه این ماشین آلات به چالشی بزرگ برای کشاورزان تبدیل شود.
 
پی نوشت : مکانیزاسیون بخش کشاورزی از اولویت های افزایش بهره وری در این بخش بوده و نیازمند همکاری دو عامل تامین منابع مالی و تولید ماشین آلات و ادوات مورد نیاز متناسب با سطح تقاضای جامعه هدف است. دو عاملی که با همکاری خوب بخش های تخصصی در وزارت جهادکشاورزی، خط اعتباری بانک کشاورزی و کارخانجات صنعتی ، تا چندی پیش بشکلی قابل تحسین و بازدهی خوب در حال انجام فعالیت بود.

اما اکنون با اختلالات ایجاد شده در روندهای تولید صنعتی، گویا این چرخه دچار انواع آسیب شده و از ریل سلامت خارج گردیده است. آیا خاوازی اطلاعی از این مسائل داشته و از آن سر در می آورد؟ آیا بخش های نظارتی و خصوصا سازمان بازرسی ، اراده ای برای حرکت دادن خود برای اصلاح امور دارد؟

یادمان نرود که ساخت و کارآمد کردن این چرخه، سالیان سال طول کشید، نگذاریم سرمایه هامان به همین راحتی و با بی توجهی های نظارتی- اجرایی به یغما رود. آقای خاوازی روی مستقیم این مطالب با شخص شماست، ملتفت هستید که چه می گوئیم.
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ، تاریخ انتشار:   فروردین 1400، کدخبر: ،
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی  ، تاریخ انتشار: فروردین 1400، کدخبر: ،
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی  ، تاریخ انتشار:  فروردین 1400، کدخبر: ،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین