پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۵۷۶
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱
برای اولین بار جیمز ریزن در کتاب وضعیت جنگ -تاریخ مخفی سیا و دولت بوش- افشا کرد: کار روی پروژه انتقال مواد منفجره و آسیب رساندن به خطوط برق سایت‌های هسته‌ای در دولت بوش آغاز شد و سیا این پروژه را بصورت ازمایشی در نوادا به انجام رساند، اما به موفقیت‌های مورد نظر نرسید و کنار گذاشته شد. این پروژه آنچنان که نیویورک تایمز در گزارش ١٢اوریل ٢٠٢١ می‌نویسد بار دیگر در دستور کار دولت اوباما قرار گرفت، ولی در نهایت در سال ٢٠١٠ به سود پروژه استاکس نت کنار گذاشته شد. سیا در این دوره این روش را مطمئن‌تر از انتقال مواد منفجره به داخل تاسیسات برای آسیب رساندن به برق مرکزی و کابل برق اضطراری می‌دانست. اما به نظر می‌رسد این پروژه پس از دوبار وقفه این بار توسط موساد به انجام رسیده باشد.
شعار سال: هادی خسرو شاهین کارشناس بین الملل نوشته است؛ همه قرائن و شواهد نشان می‌دهد که ایالات متحده و اسراییل از سال ٢٠٠١ در حال کار مشترک بر روی پروژه‌ای بودند که طی آن از طریق قراردادن مواد منفجره در تاسیسات اتمی ایران سیستم برق اولیه و پشتیبان مورد نیاز برای فعالیت سانتریفیوژ‌ها را قطع کنند و به این وسیله خسارت زیادی به پروسه غنی سازی اورانیوم وارد کنند.

این راز را برای اولین بار جیمز رایزن در کتاب وضعیت جنگ -تاریخ مخفی سیا و دولت بوش- افشا کرد. او می‌نویسد که کار بر روی پروژه انتقال مواد منفجره و آسیب رساندن به خطوط برق سایت‌های هسته‌ای در دولت بوش آغاز شد و سیا این پروژه را بصورت ازمایشی در نوادا به انجام رساند، اما به موفقیت‌های مورد نظر نرسید و کنار گذاشته شد.

این پروژه آنچنان که نیویورک تایمز در گزارش ١٢اوریل ٢٠٢١ می‌نویسد بار دیگر در دستور کار دولت اوباما قرار گرفت، ولی در نهایت در سال ٢٠١٠ به سود پروژه استاکس نت کنار گذاشته شد.

سیا در این دوره این روش را مطمئن‌تر از انتقال مواد منفجره به داخل تاسیسات برای آسیب رساندن به برق مرکزی و کابل برق اضطراری می‌دانست.

اما به نظر می‌رسد این پروژه پس از دوبار وقفه این بار توسط موساد به انجام رسیده باشد. با این حال سکوت آمریکایی‌ها و اکتفا کردن به این عبارت که ایالات متحده در این عملیات تخریبی مداخله نداشته است، این تحلیل را تقویت میکند که حداقل ایالات متحده به جز مسوولیت مشترک در بنیان گذاشتن این طرح در سال‌های ٢٠٠١ و٢٠٠٩ از این عملیات اطلاع داشته است.

از طرف دیگر سفر آستین به اسراییل همزمان با قطع برق نطنز، توییت او سه ساعت پس از این عملیات مبنی بر شراکت کامل میان واشنگتن و تل آویو و کار مشترک بر تهدیدات منطقه‌ای و همینطور نشست سه شنبه با عنوان گفتگو‌های استراتژیک میان جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا و منیر بن شبت مشاور امنیت ملی داخلی اسراییل در مورد فعالیت‌های منطقه‌ای ایران این ظن را تقویت می‌کند که دولت بایدن حداقل بدنبال گفتگو‌های تحت فشار با ایران در وین برای ارایه امتیازات کمتر به تهران است تا استراتژی همزمان حل معمای ایران در تمام زمینه‌ها به پیش رود و یا در سناریوی حداکثری در تلاش است با کمک اسراییل در عرصه میدانی از نفوذ و اهرم‌های فشار ایران بکاهد.
 
پیام‌های سیاسی متنوع

استفان اسلیک مسوول سابق روابط آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا با موساد می‌گوید ممکن است پیام‌های سیاسی متنوعی قبل از عملیات در نظنز میان اسراییل با طرف‌های آمریکایی و اروپایی رد و بدل شده باشد مبنی بر اینکه منافع و آزادی عمل تل آویو در انجام چنین عملیاتی نباید نادیده گرفته شود. (تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه سپاه نیز احتمال پیگیری استراتژی مذاکرات تحت فشار را از طرف غربی تقویت میکند)

نکته بسیار حایز اهمیت این است که دو عملیات تخریبی از جولای سال گذشته تا اوریل ٢٠٢١ این ادراک را میان دشمنان ایران تقویت کرده است که امکان تداوم چنین عملیات‌هایی در آینده نزدیک وجود دارد.
از همین رو ایران برای تصحیح این ادراک در مقام پاسخ برامده است: آغاز غنی سازی ۶۰ درصد و انفجار کشتی در فجیره امارات.

این چرخه کنش‌ها و واکنش‌ها در صورت نرسیدن به یک نقطه توازنی در مذاکرات و همچنین در حوزه میدانی از این پتانسیل قوی برخوردار است که کل مذاکرات وین را در آینده نزدیک از مدار خارج کند و منطقه را وارد فاز تصاعد بحران کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته ازدیده بان ایران، تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۰۵۵۶۰didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین