پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۳۷۶
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
محمدمهدی تندگویان گفت: با همکاری بانک رسالت و صندوق کارآفرینی امید سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲ هزار اشتغال برای جوانان ایجاد کردیم که تاثیر بسیار مهمی در جلوگیری از مهاجرت از روستا به شهر‌ها از جمله تهران داشته است.
شعار سال : محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان و عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به معضلات مهاجرت به شهر تهران گفت: یکی از مشکلاتی که سال‌هاست در شهر تهران گرفتار آن هستیم، مهاجرت از سایر شهر‌ها و روستا‌ها به این شهر است، اما متاسفانه معلوم نیست جمعیت شهر تهران باید چقدر باشد؟ چه کسی آن را کنترل می‌کند؟ تاکنون چه اقداماتی جهت عدم افزایش جمعیت پذیری شهر تهران انجام شده است؟ تمام این‌ها درحالیست که هیچ نهادی پاسخگو نیست و به نظر می‌رسد طرحی هم برای جلوگیری از مهاجرت به این شهر وجود ندارد.

او افزود: حاشیه نشینی از مهم‌ترین معضلاتی است که در تهران کاملا مشهود است به گونه‌ای که از هر طرف نگاه کنیم از البرز گرفته تا کرج، ورامین تا بومهن، رودهن و... این حاشیه نشینی ادامه پیدا کرده است و گویا قرار است تهران تبدیل به اَبر شهر شود، ابر شهری که هیچگونه زیرساختی برای این تعداد جمعیت در آن وجود ندارد بنابراین اینگونه می‌شود مشاغل کاذب، دستفروشی، حاشیه نشینی، بهم ریختگی بافت بومی محلات و مناطق و... بهم می‌ریزد و تبعات اقتصادی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و... به وجود می‌آید؛ اتفاقاتی که اکنون هم رخ داده، اما هیچ برنامه بازدارندگی برای آن وجود ندارد.

تندگویان تصریح کرد: حکم روایی در محلات و مناطق شهری یکی دیگر از معضلات شهر تهران است در حالی که حفظ بومیت و میراث محلات مانند بافت خانوادگی، مسجدمحور بودن، ریش سفید داشتن در محله و... از بین رفته و دیگر مانند گذشته کسانی که در محلات زندگی می‌کنند؛ نسبت به محل زندگی خود عرق ندارند درحالی که باید با حفظ بومیت محلات بتوانیم بسیاری از کار‌های محله را برعهده مردم قرار دهیم تا امورات خود حتی امور فرهنگی، اجتماعی و زیرساختی را در شورا‌های محله ساماندهی کنند، اما مشکل اینجاست ما هم شاهد مهاجرت از خارج به تهران و مهاجرت در داخل تهران روبه رو هستیم.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از توزیع ناعادلانه منابع شهری در تهران گفت: اکثریت مردم ساکن در تهران علاقه دارند در چند منطقه خاص مانند منطقه ۱، ۲ و ۳ زندگی کنند به همین جهت است که ساخت و ساز و برج سازی بدون رعایت ضوابط در این مناطق رونق گرفته همین تمایل به زندگی در چندمنطقه خاص باعث شده ضربه بسیار مهلکی به شهر تهران وارد شود و هیچکدام از مناطق و محله‌های ما مانند گذشته اصالت نداشته باشند، چون متاسفانه در اثر یک بی عدالتی، منابع شهری نامناسب توزیع شده است به این صورت که در یکسری از مناطق منابع شهری به خوبی توزیع شده و مردم دسترسی‌های بسیار خوبی دارند، اما در مناطق دیگر اینطور نیست بنابراین طبیعی است که مردم این مناطق دوست داشته باشند به مناطق با امکانات بهتر نقل مکان کنند.

او ادامه داد: یکی از آسیب‌های مشهودی که همین اتفاق رقم زده هم در مدارس قابل مشاهده است به این صورت که در یک مدرسه دانش آموزانی که چندین فرهنگ، قومیت، لهجه و... حضور دارند که نشان از بهم ریختگی فرهنگی و تربیتی دارد.

عضو سابق شورای اسلامی شهر با بیان اینکه شهرداران مناطق تهران فقط در مناطق ۱ تا ۳ سکونت دارند، گفت: تهران ۲۲ منطقه شهری و ۲۲ شهردار دارد که به جز شهردار منطقه یک هیچکدام از آن‌ها در منطقه خود ساکن نیستند و اکثر آن‌ها در مناطق ۱ تا ۳ زندگی می‌کنند بنابراین طبیعی است که مردم گله‌مند باشند چگونه شهرداری که در منطقه محل مدیریت خود ساکن نیست می‌تواند مشکلات ما را درک کند و درصدد رفع آن‌ها بربیاید؟ حتی به خاطر دارم در زمان مدیریت آقای قالیباف طرحی آمد برای اینکه در مناطق پایین شهر مانند هروی سکونتگاه‌های مناسبی ایجاد شود تا مدیران منطقه در همانجا زندگی کنند و در کنار آن بُعد امنیت نیز تقویت شود، اما این طرح به اجرا نرسید.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اقدامات این معاونت برای جلوگیری از مهاجرت جوانان از روستا‌ها به شهر‌ها بیان کرد: با همکاری بانک رسالت در حوزه کسب و کار روستایی درحال فعالیت هستیم و هم اعطای وام و اعتبارات و هم شبکه توزیع کالا را برعهده گرفتیم شاید نتوان گفت باعث مهاجرت معکوس شدیم، اما می‌توانم بگویم با انجام این کار رونق زیادی به زندگی روستایی دادیم و باعث شدیم مهاجرت روستا به شهر کاهش پیدا کند و تعادل به وجود بیاید.

او ادامه داد: ۲۰۰ روستا را تحت حمایت خود قرار دادیم و اگر دسترسی به بازار فروش خوبی تامین شود قطعا نتایج مثبت آن را خواهیم دید و حتی مهاجرت معکوس هم اتفاق می‌افتد، اما در حال حاضر با همین اقدامات توانستیم در حوزه دامپروری، کشاورزی، تولیدات پوشاک، کارگاه صنعتی، زنبورداری و... برای هر نفر وام ۳۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۲ درصد پرداخت کنیم، همین باعث شده یک فرد روستایی با دریافت این وام کسب و کار خود را راه بیندازد و از آنجایی که بانک رسالت خریدار محصولات است، فرد روستایی دغدغه فروش محصولات خود را نداشته باشد

تندگویان در پایان عنوان کرد: براساس آمار سال ۱۳۹۸ با همکاری بانک رسالت با ۶ ماه فعالیت توانستیم ۲ هزار و ۲۰۰ شغل در روستا‌ها ایجاد کنیم بنابراین پیش بینی بنده این است تعداد این اشتغال در سال ۱۳۹۹ به ۶ هزار شغل برسد ضمن اینکه در صندوق کارآفرینی امید نیز اقداماتی انجام دادیم و توانستیم برای ۶ هزار نفر اشتغال ایجاد کنیم و درنهایت اگر آمار به روز مربوط به سال ۱۳۹۹ اضافه شود، حدودا ۱۲ هزار اشتغال ایجاد کرده‌ایم.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۶۶۹۲۳، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین