پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۵۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳
نجفی علمدارلو مدرس دانشکده کشاورزی تربیت مدرس گفت: الان صف‌های طولانی مرغ و روغن را می‌بینیم که معلول یکسری سیاست‌ها به نام ارز ۴۲۰۰ تومانی است، ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در اقتصاد کشور پمپاژ شده آن هم بدون اینکه غذا برای مردم تامین شود.
شعار سال: پیمان فلسفی مدیرکل دفتر نمایندگی، ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در گفتگوی زنده شبکه ایران کالا اظهار کرد: امنیت غذایی یک مفهوم اقتصادی است به طوری که در مباحث کشاورزی هم نیز مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امنیت غذایی ابعاد اجتماعی و فرهنگی دارد خاطرنشان کرد: دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن جسمی سالم امنیت غذایی گفته می‌شود.

فلسفی با اشاره به اینکه قیمت غذا و محصولات کشاورزی نقش مهمی در امنیت غذایی دارد، این در حالی است که درآمد مردم ثابت است گفت: ممکن است سال به سال مقداری درآمد افزایش پیدا کند، اما مردم درآمد ثابتی دارند و زندگی خودشان را با آن درآمد ثابت تنظیم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه امنیت غذایی تحت تاثیر قیمت قرار می‌گیرد افزود: دولت‌ها باید به ثبات اقتصادی توجه کنند، نحوه تامین درآمد کشاورز مهم است لذا باید کشاورز درآمد خود را پایدار نگه دارد و هزینه تولید را پایین بیاورد.

فلسفی تصریح کرد: باید به موضوع بازار فکر کرد، اگر بازار کشش لازم برای تولید محصول را داشته باشد در این صورت باید اقدام به تولید کرد، اگر بیش از حد معمول محصول وجود دارد باید برای صادرات تمهیداتی را اندیشید.

مدیرکل دفتر نمایندگی، ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه باید برای پایداری تولید در میان مدت و بلند مدت فکر کرد افزود: دولت در میان مدت به واردات رو می‌آورد، برخی اوقات در کشور با وجود واردات یک محصول قیمت پایین نمی‌آید لذا باید بتوانیم بازار را تنظیم کنیم و محصول را با قیمت متعادل در اختیار مردم قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد جهانی و کرونا بر روی امنیت غذایی و دسترسی به غذا اثر گذاشته است اظهار کرد: برخی از کشور‌ها در صادرات محصولات کشاورزی دچار محدودیت هستند، امنیت یک موضوع از استراتژیک است، وقتی به تولید فکر می‌کنیم از سوی دیگر باید به بازار هم فکر کنیم.

مدیرکل دفتر نمایندگی، ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه نگرش ما باید نگرش اقتصاد مقاومتی باشد تا برای مقابله با برخی از شوک‌ها در حوزه اقتصاد بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم افزود: برنامه‌ریزی ما برای بخش کشاورزی باید مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد، تا در شرایط بحران توانایی مقابله داشته باشیم.

حامد نجفی علمدارلو مدرس دانشکده کشاورزی تربیت مدرس در ادامه برنامه با اشاره به عدالت بین نسلی افزود: امنیت غذایی معلول سیاست‌هایی است که در طی زمان اتفاق می‌افتد، امروزه در تامین برخی از کالا‌ها دچار مشکل هستیم، در دهه هشتاد یعنی ۱۰ سال پیش ۱۵ میلیون تن غذا وارد می‌کردیم، اما در دهه ۹۰ به ۲۵ میلیون تن رسیده است و همواره اصرار داریم که غذای ارزان باید برای مصرف کننده شهری تهیه کنیم.

وی با اشاره به اینکه غذا با سرکوب نرخ ارز برای امنیت خانوار شهری تهیه می‌شود گفت: الان صف‌های طولانی مرغ و روغن را می‌بینیم که معلول یکسری سیاست‌ها به نام ارز ۴۲۰۰ تومانی است، ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در اقتصاد کشور پمپاژ شده آن هم بدون اینکه غذا برای مردم تامین شود.

مدرس دانشکده کشاورزی تربیت مدرس با اشاره به اینکه کشاورزی محور توسعه است و باید به عنوان یک حقیقت در ذهن سیاستگذار ته‌نشین شود گفت: سیاست‌های شتابزده کشاورز را در معرض خطر قرار می‌دهد.

اسکندر زند دبیر کمیسیون امنیت غذایی کشور در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در کشور در طی سال‌های گذشته غذای مورد نیاز مردم تامین شده است ادامه داد: تامین غذا از طریق تولید، ذخایر استراتژیک و واردات صورت گرفته است، حدود ۸۰ درصد تولیدات داخلی است و بقیه در حد نیاز وارد می‌شود، از نظر تامین مواد غذایی مشکلی در طی سال‌های گذشته نداشتیم.

وی افزود: دسترسی مردم به مواد غذایی در اقتصاد دچار مشکل شده است، حداکثر باید بین ۱۵ تا ۲۵ درصد درآمد خانوار صرف غذا شود این در حالی است که مواد غذایی در کشور ما گران شده و درآمد‌ها کفاف لازم را برای تامین غذای خانوار نمی‌دهد.

دبیر کمیسیون امنیت غذایی کشور با اشاره به اینکه مسئله اصلی این است که مردم دچار مشکلات عدیده‌ای شده اند و درآمد آن‌ها کم شده است افزود: تولید مواد غذایی بالا رفته، اما درآمد مردم کم شده است، در جامعه روستایی ۴۰ درصد و در جوامع شهری ۲۵ درصد درآمد مردم صرف مواد غذایی می‌شود.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایران کالا، تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۲۲۵۹، www.iktv.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
0
0
تا وقتي رانت در كشور مرجعيت قانوني داره و همه براش اهميت قائل باشن اوضاع كشور بهتر نميشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین