پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۶۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۶
آرامگاه شیخ‌احمد جامی مدفن و مقبره شیخ‌احمد جامی، با قدمتی نزدیک به ۸۰۰ سال در شهرستان تربت جام در استان خراسان رضوی است. قدمت این بنا مربوط به سدهٔ ۹ تا ۱۲ ه‍. ق است که داخل شهر تربت جام واقع شده است. این بقعه در واقع یک مجموعه است که از بخش‌های مختلفی، چون مقبره شیخ احمد، ایوان، گنبدخانه، مسجد کرمانی، گنبد سفید، مسجد عتیق، مدرسه امیر جلال‌الدین فیروزشاهی و مسجد جامع نو تشکیل شده است.
شعار سال: شیخ احمد جامی، شیخ جام، صوفی و عارف قرن ششم هجری قمری است. در سال ۴۴۰ ه. ق در روستای نامق، شهرستان کوه‌سرخ متولد و در دهم محرم ۵۳۶ ه. ق در تربت‌جام چشم از جهان فرو بست.
وی خانقاه و مسجدی بر دروازه معدآباد تربت‌جام احداث نمود و بنابه وصیت خودش پس از وفات در همان‌جا به‌خاک سپرده شد.

این مقبره با قدمتی نزدیک به ۸۰۰ سال، مربوط به سده ۶ تا ۱۰ ه. ق (دوره سلجوقی تا صفوی) در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۱۳۱۰ خورشیدی به عنوان اثری ملی به ثبت رسیده است.

به‌دلیل ارتباط خاندان شیخ با «آل کرت» در دوره ایلخانی و تیموری مقبره شیخِ جام، آباد و پررونق گردید.

مهم‌ترین بنا‌های این مجموعه گنبد‌خانه، ایوان، مسجد کرمانی، گنبد سفیدخانه، خانقاه سراچه، مسجد عتیق و مسجدجامع نو است. مدفن شیخ جلوی ایوان مسجد واقع شده و درخت پسته‌ای در جوار آن کاشته شده است.

عکس: فرشید شریف‌مقدم، دبیر انجمن علمی ایران‌شناسی دانشگاه تهران

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از میراث باشی
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
0
دمتون گرم كه در زمينه معرفي پتانسيل هاي گردشگري ايران كم نميذاريد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین