پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۹۰۲
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
شرایط بیماری کووید۱۹ هر روز در ایران وخیم‌تر می‌شود. برخلاف پیش‌بینی‌ها بعد از گذشت دو هفته از پیک چهارم، اما هنوز آمار فوتی‌ها و مبتلایان صعودی است. وضعیت به حدی اسفناک شده که تقریبا یک‌سوم فوتی‌ها متعلق به تهران و حومه است. از سوی دیگر براساس آمار‌ها هر چهار دقیقه یک ایرانی بر اثر کرونا جان می‌بازد.
شعار سال: شرایط بیماری کووید۱۹ هر روز در ایران وخیم‌تر می‌شود. برخلاف پیش‌بینی‌ها بعد از گذشت دو هفته از پیک چهارم، اما هنوز آمار فوتی‌ها و مبتلایان صعودی است. وضعیت به حدی اسفناک شده که تقریبا یک‌سوم فوتی‌ها متعلق به تهران و حومه است. از سوی دیگر براساس آمار‌ها هر چهار دقیقه یک ایرانی بر اثر کرونا جان می‌بازد.
 
همچنین دیگر به دلیل کمبود جا در سردخانه‌ها متوفی در سردخانه بیمارستان‌ها نمی‌ماند و سریعا به بهشت زهرا منتقل می‌شود. رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با اشاره به ایجاد دو سردخانه دیگر در بهشت‌زهرا تهران گفته است: «در صورت بدتر شدن شرایط کرونایی ظرفیت سردخانه‌ها احتمالا دیگر کفایت متوفی‌ها را نمی‌دهد.»
 
این در حالی است که تعطیلی‌ها در تهران به طور کامل اجرایی نمی‌شود. همچنان برخی مغازه‌ها و شرکت‌های خصوصی باز هستند. همین امر تردد در مترو و ادارات نشده است. چه‌بسا در حال حاضر روزانه بیش از ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار نفر از مترو استفاده می‌کنند؛ بنابراین اعمال محدودیت‌های اخیر هیچ فرقی در شرایط موجود ایجاد نکرده است.
 
شیوع ویروس کرونا در پایتخت همچنان صعودی است

همچنین به گفته فرمانده عملیات ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، شیوع ویروس کرونا در پایتخت همچنان صعودی است و در تمامی شاخص‌ها این روند افزایشی است. زالی با اشاره به میزان همکاری اصناف تهران در اجرای محدودیت‌های کرونایی گفته است: «هنوز شهر تهران تعطیل نشده و ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مترو خلوت نشده و در این روز‌ها شاهد افزایش مسافران هستیم.» وی تاکید کرد: «برای اینکه از ویروس خلاص شویم چاره‌ای جز خلوت کردن شهر‌ها از جمله تهران نداریم و مردم و اصناف باید در این زمینه همکاری کنند.»

این در حالی است که منتقدان، وزارت بهداشت را در عدم نظارت بر اجرای تعطیلات مقصر می‌دانند، ولی دیروز استاندار تهران با تاکید بر اینکه نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستگاه‌های ملی برعهده دانشگاه‌های علوم پزشکی با کمک استانداری و نیروی انتظامی قرار داده شده، گفته است: «ممانعت شرکت ملی نفت از ورود بازرسی استانداری تهران برای نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا گزارش داده شده است.»
 
وی با تاکید بر اینکه تعطیلی تهران منوط به تصمیم ستادملی کروناست، اظهار کرد: «قطعا چاره‌ای نداریم جز اینکه مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و آنچه به عنوان محدودیت‌ها در نظر گرفته شده را اجرا کنیم. در شرایط قرمز به طور دقیق مشخص شده که چه گروه‌هایی مجاز به فعالیت هستند و کدام‌ها اجازه فعالیت ندارند و مسوولیت نظارت نیز برعهده دانشگاه‌های علوم پزشکی با همکاری اصناف، نیروی انتظامی و استانداری تهران است. در کنار این باید کمیته‌هایی شکل بگیرد و نیاز به برخورد است.»
 
او افزود: «البته همه نظارت‌ها به اصناف برنمی‌گردد، بلکه دستگاه‌های دولتی نیز باید در شرایط قرمز ضروری‌ها ۵۰ درصد و سایر دستگاه‌ها بهره‌گیری یک‌سوم از نیرو‌های خود را رعایت کنند. متاسفانه برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد برخی از وزارتخانه‌ها پرسنل‌شان حتی از ماسک استفاده نمی‌کنند و برخی دستگاه‌های ملی با کمال شرمساری بخشنامه ستاد ملی که نظارت را برعهده دانشگاه‌های علوم‌پزشکی با کمک استانداری و نیروی انتظامی قرار داده است نمی‌پذیرند. البته دستگاه‌های متخلف براساس بازرسی‌های انجام‌شده به قرارگاه ستاد ملی اعلام شدند.»

هر واکسنی رسید بزنید
 
کرونا هر چهار دقیقه جان یک ایرانی را می‌گیرد
 
با این حال متخصصان و پزشکان حوزه بهداشت هنوز بر این عقیده‌اند تا ایران لاک‌داون نشود از این وضعیت بحرانی خارج نمی‌شویم.

در همین رابطه دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا گفت: متاسفانه هر روز وضعیت بیمارستان‌ها بدتر از گذشته می‌شود. دیگر همچون گذشته مراجعه‌کنندگان کمتر نمی‌شوند بلکه هر روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. از طرفی تخت خالی برای بیماران نیست. با اینکه تعدادی بیمارستان صحرایی ایجاد شده، اما در عرض یک ساعت همان تخت‌ها هم پر از بیمار بدحال با درگیری ریوی شده است. امیدوارم هیچ کس در این شرایط بحرانی به کرونا مبتلا نشود و اگر شد به بستری و تخت بیمارستانی نیاز پیدا نکند انگار شرایط به‌گونه‌ای است که مردم و مسوولان شاید تا زمانی که مرگ بیماران را از نزدیک نبینند به وخامت اوضاع پی نبرند.

فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی در ادامه اظهار کرد: تنها راه عبور از این وضعیت بحرانی و خطرناک این است که به جز توصیه‌های قبلی مبنی بر فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک باید هر چه سریع‌تر تعطیلی کامل اجرا شود و همه مردم در خانه بمانند. امیدوارم مسوولان این مساله را جدی بگیرند. چه‌بسا هر روز آمار فوتی‌ها افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر تمام تخت‌های آی‌سی‌یو بیمارستان‌های تهران واقعا پر شده است. همچنین تعداد بیماران با حال وخیم زیاد شده و از بین کسانی که لوله تراشه برای تنفس مصنوعی به حلق‌شان می‌گذارند حدود ۸۰ درصد فوت می‌کنند و این یعنی فاجعه انسانی که تنها راه گریز از این وضعیت هم لاک داون و تعطیلی سراسری است. البته نمی‌دانم چرا دولت تعلل می‌کند و از سیاست‌های دولت اطلاعی ندارم، ولی آن چیزی که در بیمارستان‌ها شاهد هستیم، فاجعه انسانی در حال وقوع است.

وی افزود: مردم هم باید بیشتر از قبل مراقب باشند و از دورهمی‌ها به هر شکل جدا خودداری کنند و افرادی که در معرض خطر هستند اگر به هر واکسنی دسترسی پیدا کردند سریعا واکسن بزنند. با توجه به وخامت اوضاع، اکنون زمان انتخاب واکسن نیست. برخی افراد می‌پرسند فلان واکسن را بزنیم یا نزنیم. زمان این حرف‌ها نیست. هر واکسنی که در اختیار قرار دادند بزنید، کسی که واکسن بزند حتی اگر عوارض مختصری هم داشته باشد، دیگر نمی‌میرد و امکان ناقل بودن این افراد نیز به حداقل ممکن می‌رسد.

افزایش آمار مرگ و میر نوجوانان

دکتر مهدی یوسفی‌پور، متخصص بیماری‌های عفونی نیز درباره وضعیت سیاه این روز‌ها گفت: متاسفانه هنوز کشور در شرایط بحرانی قرار دارد و همچنان بیماران در حال افزایش هستند. متاسفانه برخلاف انتظار‌های ما تخت‌های آی‌سی‌یو و بخش قسمت کرونایی خالی نشده و هر روز بر تعداد رزرو‌های آن اضافه می‌شود. امروز متاسفانه یک بیمار از شهرستان به بیمارستان ما منتقل شد که با وجود سن کم، ریه‌اش سفید شده بود و ما به عنوان پزشک عفونی باور نمی‌کردیم. متاسفانه این پسر ۱۴ساله با حال وخیم و با وجود قد بلند و سیستم ایمنی قوی ریهش‌اش به طور کامل سفید شده بود. این بیمار به اندازه‌ای سخت نفس می‌کشید که متاسفانه در عرض دوازده روز بالای ۶۰ درصد ریه‌اش درگیر شده بود. اوایل شیوع بیماری همگان بر این عقیده بودند که کودکان و جوانان به کرونای شدید مبتلا نمی‌شوند. اصولا کودکان را ناقل می‌دانستند و خطر اصلی را متمرکز بر سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای می‌دانستند. اما امروزه با وجود گونه‌های مختلف جهش‌یافته کرونا تمام افراد با درگیری حاد ریوی به بیمارستان رجوع می‌کنند. به نظرم در حال حاضر کرونا دیگر سن و سال نمی‌شناسد. همه مردم و افراد جامعه در معرض خطر هستند.

نکته دیگر اینکه اکثر افرادی که یک سال مراقبت کردند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند این روز‌ها به دلیل کوچکترین سهل‌انگاری به کرونا مبتلا می‌شوند. همچنین افرادی که قبلا یک‌بار مبتلا شده‌اند، در این پیک برای چندمین بار هم مبتلا می‌شوند. نکته مهم‌تر اینکه افرادی هم که جزو سری اول واکسیناسیون بودند تعداد قابل تاملی از آن‌ها مجددا با وجود گذشت دو هفته از دوز دوم در حال ابتلا به کرونا هستند. البته واکسن تنها از مرگ و میر جلوگیری می‌کند. حتی امکان دارد فردی که واکسن زده کرونا بگیرد و ناقل هم باشد. به همین دلیل به تمام مردم توصیه می‌کنم همچنان از ماسک استفاده کنند و فاصله فیزیکی دومتری را فراموش نکنند.

از کسانی خنجر می‌خوریم که نمی‌دانیم چه می‌خواهند
 
کرونا هر چهار دقیقه جان یک ایرانی را می‌گیرد
 
این در حالی است که وزیر بهداشت با اشاره به شرایط سخت ناشی از خیز چهارم کرونا در کشور گفته است: «ما گاهی خنجر از پشت می‌خوریم، از دست کسانی که نمی‌دانم دنبال چه هستند. ما در زمان جنگ هم این بحث را داشتیم که برخی به صدام گرا می‌دادند تا سنگر بچه‌های ما را بزنند و این ناجوانمردی را تاریخ این کشور ثبت می‌کند. همانطور که جوانمردی‌ها را ثبت می‌کند. از همه بزرگانی که همکاران مرا مورد توجه قرار دادند، تشکر ویژه می‌کنم. سعید نمکی همچنین گفته است: «روز‌های سختی است. سعی کردم که در طول ۱۴ ماه گذشته صبوری کنم و لب فرو بندم، فریادی نزنم و آرامش جامعه را به تشویش بدل نکنم و آرامش همکارانم را در این نبرد نابرابر با جیب خالی، با تحریم‌های ظالمانه و کمبود‌ها به دلسردی بدل نکنم، اما وقتی طوفانی را از قبل می‌بینم و می‌دانم که در هر طوفان چقدر از مردم این سرزمین را از دست خواهیم داد، چه خانواده‌هایی داغدار خواهند شد و در کنار آن عزیزانی را که ۱۴ ماه نفس‌گیر را طی کردند، خسته و رنجور با جسمی گرفتار از مجموعه حمله‌هایی که از سوی ویروس و عوامل غیرویروسی تحمل کردند، باید از دست داده و داغدار شوم برای از دست دادن تعدادی از این نادرترین مجموعه‌های نظام سلامت جهان، کسی که سال‌ها درس خوانده و در جایگاهی نشسته است. اکنون تعداد زیادی از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مبتلا و گرفتارند. یکی از معاونین هم دیروز در راه ماموریت حالش بد شد و متوجه شدیم که گرفتار شده است. فشار روحی که این عزیزان طی این ماه‌ها تحمل کردند، توانفرساست.» نمکی در حالی از امضای ۲۳۵ نماینده مجلس در راستای حمایت وی تشکر کرده که انگار همین دیروز خبر استیضاح وی رسانه‌ای نشده بود. با این حال وی گفته است: «از عزیزان در مجلس هم تشکر می‌کنم که محبت کردند و مجموعه مدافعان سلامت را در کشور با ۲۳۵ امضا نواختند که برخی هم زنگ می‌زدند که ما نبودیم و ماموریت بودیم و دلمان می‌خواست امضا کنیم که گفتم محبت یک نفر از شما هم برای ما کافی است. از جمع نمایندگان تشکر می‌کنم که این قدردانی را از خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی و از یک برادر کوچک خدمتگذارشان در دولت جمهوری اسلامی و یک سرباز نظام جمهوری اسلامی به عمل آوردند. این موضوع در شرایطی به ما انرژی داد که هجمه سازمان‌یافته‌ای، علیه مجموعه نظام سلامت، شکل گرفته بود. حال اینکه این هجمه را چه کسانی طراحی می‌کنند و تیتر برخی رسانه‌ها شود که فرمانده سربازان خط مقدم قرار است که استیضاح شود و بگویند، استیضاح وزیر بهداشت کلید خورد، آن هم در اوج پیک چهارمی که انگلیس را به زانو درآورد.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جهان صنعت، تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۷۴۰۱۰، jahanesanat.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین