پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۳۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲
از یکطرف دغدغه زادآوری و جوان سازی جمعیت را داریم و از طرف دیگر اصرار به حضور مدیران اجرایی بی کفایت و بعضا دست کج و اهمال کننده منجر به ایجاد انواع بحران‌ها برای شهروندان و خانواده‌های ایرانی. فرمایش شما متین، اما آیا آقای دکتر عزیز مان فکر می‌کنند که فرزندآوری با دستور و بخشنامه امکان پذیر است؟
شعار سال: باروری سطح جانشینی، نشان‌دهنده تعداد فرزندانی است که هر زن باید در طول دوره باروری خود به دنیا بیاورد تا به حفظ سطح جمعیت فعلی بینجامد.

معمولاً در رسانه‌ها و بین متخصصان غیرجمعیتی و حتی بعضاً جمعیتی تصور می‌شود که باروری سطح جانشینی در همه جای دنیا ۲.۱ فرزند به‌ازای هر زن است!

در زمان حاضر این تصور وجود دارد که اگر نرخ باروری کل در کشورمان به ۲.۱ فرزند برای هر زن برسد، آنگاه هر نسلی خود را با نسل دیگری از نظر اندازه مشابه خود، جایگزین خواهد کرد (!) این در حالی است که سطح باروری جانشینی در همه نقاط جهان یکسان نیست و بین کشور‌های مختلف، مقادیر متفاوتی دارد.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که به‌خلاف تصور عمومی و رایج که باروری سطح جایگزینی را مقداری ثابت (۲.۱ فرزند برای هر زن در سن باروری) در تمام دنیا در نظر می‌گیرد، در واقع این نرخ ثابت نیست و با دامنه تغییراتی تا ۱.۴ فرزند (از ۲.۱ تا حدود ۳.۵ فرزند) در نوسان است؛ علت اصلی این دامنه تغییرات، تفاوت‌های مربوط به مرگ‌ومیر است که عمدتاً در کشور‌های کمترتوسعه‌یافته، به چشم می‌خورد.

با توجه به سقوط نرخ باروری کشور به زیر ۱.۷ فرزند، در کلیپ زیر، دکتر محمد اسماعیل اکبری "پدر پزشکی جامعه‌نگر ایران" و "رئیس انجمن آموزش پزشکی کشور" به بیان این مطلب مهم می‌پردازد که متفاوت با برخی کشورها، سطح جانشینی جمعیت کشور ما ۲.۱ فرزند نیست و بیشتر از ۲.۵ فرزند است! به این معنی که برای حفظ جمعیت کشور، هر خانواده ایرانی باید ۳ فرزند یا بیشتر به دنیا بیاورند:
 
تعداد بازدید : 3

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از تسنیم، تاریخ انتشار:۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۲۴۹۱۰۳۴، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
0
0
عحیب آنکه مقامات نظام با علم به امکانات کشور و مدیریت ضعیف حکومت، همچنان اصرار به افزایش جمعیت دارند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین