پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۷۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۸
مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند برای دریافت واکسن نیاز نیست به مراکز سلامت مراجعه کنید و منتظر تکمیل سامانه باشید، اما حضور مردم در صف‌های طولانی نشان از عدم اطلاع‌رسانی دقیق دارد...

شعار سال:چند روز پیش خبری مبنی بر اینکه برای دریافت واکسن باید در پایگاه‌های سلامت ثبت‌نام شود منتشر شد، همین خبر کافی بود که در کمتر از چند ساعت بسیاری از مردم که به شدت نگران اوج گیری کرونا هستند برای حفظ جان خود و اعضای خانواده‌شان خودشان را به نزدیک‌ترین پایگاه سلامت برسانند و در صف بایستند و ثبت‌نام کنند؛ وقتی مسئولان وزارت بهداشت از این موضوع آگاه شدند خبرهای منتسب به مجموعه خود را نقض کردند و گفتند: هیچ مراجعه حضوری انجام ندهید هر وقت سامانه واکسیناسیون تکمیل شد می‌توانید اطلاعات خود را در آن ثبت کنید!
 
این نوع اطلاع‌رسانی تنها یک نشان برجسته دارد و آن هم اینکه وزارت بهداشت و تمام نهادهای مرتبط با این وزارتخانه که نقشی برای کنترل کرونا دارند هنوز نتوانستند بعد از گذشت یک سال و اندی از شیوع کرونا به یک جمع بندی درست برای اطلاع‌رسانی برسند؛ یک روز این نهاد یا مسئول چیزی می‌گوید و فردای آن روز یک نهاد و یا فرد مسئول دیگری آن را تکذیب می‌کند و نتیجه این بی‌خردی‌ها می‌شود شرایطی که این روزها شاهد آن هستیم.

چند نفر واکسن زدند؟
 
برای اینکه بدانیم اوضاع در بحث واکسیناسیون چگونه است بیایید با هم اتفاق‌های این چند ماه اخیر را مرور کنیم؛ بر اساس اعلام وزارت بهداشت و آماری که منتشر شده کار واکسیناسیون افراد با دسته‌بندی‌های در نظر گرفته شده از بهمن ۹۹ شروع شد اما آنقدر این روند کند پیش رفته که با گذشت حدود چهار ماه از این اقدام تنها ۶۱۸ هزار و ۳۶۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۶۵ هزار و ۶۵۵ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۷۸۴ هزار و ۱۷ دُز رسیده است این آمار رسمی است که خود وزارت بهداشت منتشر کرده است از طرفی پیش بینی می‌شود این روند با آغاز فاز دوم واکسیناسیون سرعت بیشتری گیرد و بر اساس پیش‌بینی‌ها، واکسیناسیون این افراد تا تیرماه به طول خواهد انجامید.
 
از همان اول گفته شد که ترتیب واکسینه کردن افراد مشخص و اولویت بندی شده است یعنی در مرحله نخست افراد کادر بهداشت و درمان که مستقیماً با بیماران کرونا سر و کار دارند، کسانی که در خانه‌های سالمندان کار می‌کنند، جانبازان شیمیایی، تنفسی و بالای ۵۰ درصد، کارکنان مربوط به تغسیل اموات، افراد کم‌توان ذهنی و جسمی واکسن کرونا دریافت می‌کنند که این فاز تقریباً یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند اگر بقیه گروه های دسته بندی شده را در نظر نگیریم با توجه به عدد ۷۸۴ هزار نفر واکسینه شده یعنی تنها نیمی از این افراد واکسن زده اند! با توجه به تعداد واکسن های وارداتی که تعداد آن به چند میلیون دوز رسیده پس چرا تاکنون این واکسن ها تزریق نشده و از سوی دیگر چرا یک نهاد رسمی آمار درست و دقیقی از واکسن های تولید داخلی ارائه نمی کند. یک روز می شنویم که فلان شرکت تولید کننده قرار است تا n تعداد واکسن در ماههای آینده تولید و وارد بازار کند یک روز دیگر نماینده یک شرکت دیگر از یک عدد و رقم و تاریخ جدیدتر صحبت می کند که همه اینها باعث سردرگمی مردم شده است.

به خانه های سلامت مراجعه کنیم یا نه؟
 
بعد از بلوایی که سر مراجعه مردم به خانه های سلامت به پا شد هیچ مسئولی توضیح شفافی درباره اتفاق پیش آمده نداشت فقط چند روز قبل تر دکتر جعفر صادق تبریزی_رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در این باره به ایسنا، گفت:«اطلاع‌رسانی دریافت واکسن کرونا با ارسال پیامکی با نام وزارت بهداشت به سرپرست خانوار صورت خواهد گرفت و قرار نیست هیچگونه ثبت نام حضوری دریافت واکسن اجرایی شود و تنها کسانی باید به خانه بهداشت یا مرکز جامع خدمات سلامت نزدیک به خود مراجعه کنند که یا پرونده الکترونیک سلامت ندارند و یا پرونده آنها ناقص است. بر همین اساس با در دست داشتن شناسنامه و در صورت ابتلا به بیماری زمینه‌ای، مدرکی برای اثبات آن تنها در ۱۵ دقیقه روند تشکیل پرونده طی شده و فراخوان دریافت واکسن متعاقبا از طریق صدا و سیما و سپس ارسال پیامک اعلام خواهد شد و صفی برای ثبت نام دریافت واکسن شکل نمی‌گیرد.
 
اما رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت این را نگفت که به هر حال مراجعه مردم برای تشکیل پرونده الکترونیکی هم به همان اندازه تجمع ایجاد می کند و به همان اندازه می تواند خطرناک و باعث شیوع بیشتر ویروس کرونا شود.
 
البته این مقام مسئول به موضوع فراخوان ها و سایت های جعلی برای واکسیناسیون کرونا، اشاره و تاکید کرد: مردم بدانند هر لینکی برایشان ارسال می‌شود درست و قابل اعتماد نیست و سایت رسمی ما برای واکسیناسیون، سایت وزارت بهداشت است که جزئیات آن اعلام خواهد شد.
 
و اما بیماران خاص و واکسینه شدن آنها
 
مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با ایرنا از ابلاغ شیوه‌نامه تزریق واکسن کرونا به بیماران خاص، نادر و صعب‌العلاج خبر داد و گفت: بر اساس شیوه نامه واکسیناسیون بیماران خاص، نادر، صعب العلاج بیماران مبتلا به سرطان که در ۶ ماه گذشته سابقه شیمی درمانی یا رادیوتراپی دارند در اولویت دریافت واکسن هستند و پس از این بیماران، سایر بیماران خاص و صعب العلاج در حال دریافت درمان ها و پیگیری بیماری در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار می گیرند.
 
او درباره بیماران ام اس که چندی است نحوه واکسینه شدن آنها خبرساز شده بود نیز گفت: اطلاع رسانی و فراخوان بیماران «ام اس» با هماهنگی شعب استانی انجمن «ام اس» انجام می شود. لیست این بیماران از طریق این مراکز به معاونت بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی اعلام و واکسیناسیون آنها با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی در همان مراکز جامع و منتخب درمان بیماران «ام اس» انجام می شود.
 
در نهایت اینکه دولت و متولیان بهداشت کشور باید دست بجنبانند و هر چه زودتر تکلیف واکسیناسیون مردم را مشخص و اطلاعات آن را در قالب یک ساختار درست اعلام کنند، آمار فوت شدگان کرونا در ششم اردیبهشت ماه نزدیک به ۵۰۰ نفر شد و این یعنی فاجعه بزرگتر از آن است که شاید ما تصور می کنیم و تسریع دولت در حوزه تولید واکسن و واکسینه کردن افراد اولویت بندی شده شاید بتواند این سونامی ترسناک را کنترل کند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری دیدارنیوز، تاریخ انتشار: 7اردیبهشت 1400، کدخبر:88589 ، www.didarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
0
صدا و سيما يكي از عوامل قتل قطعي مردم در دوران كروناست با اين برنامه هاي مزخرفي كه ميسازه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین