پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۷۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۲
هدایت فاضلاب خانگی به کوچه و معابر در کنار نبود پستی و بلندی طبیعی در خیابان‌ها، جداول و کانال‌های هدایت آب شهر گنبدکاووس را به منبعی از بوی تعفن تبدیل کرده است که این معضل چندین ساله در روز‌های گرم سال مشام شهروندان را بیش از همیشه آزار می‌دهد.
شعار سال: با گرم شدن تدریجی هوا در شهر ۱۶۰هزار نفری گنبدکاووس، معضل بوی تعفن فاضلاب‌های شهری و مسائل بهداشتی ناشی از آن همچون زخم کهنه‌ای سرباز کرده و شهروندان این شهر را هنگام تردد در پیاده‌رو و عبور از کنار جداول هدایت آب‌های سطحی به‌شدت آزار می‌دهد.

این مشکل قرار بود با اجرای طرح ملی جمع‌آوری فاضلاب شهر گنبدکاووس در دهه۷۰ رفع شود؛ اما پیشرفت فیزیکی این طرح ملی هنوز به ۴۰درصد نیز نرسیده و در این شرایط مردم خواستار راهکار دیگری برای رفع این مشکل هستند.

یکی از کسبه خیابان حافظ شمالی در این باره گفت: بوی تعفن فاضلاب جداول حاشیه پیاده‌رو‌ها به‌ویژه با گرم شدن هوا به اندازه‌ای زیاد و آزار دهنده می‌شود که تحمل آن برای شهروندان، کسبه و بازاریان بسیار سخت است.

مصطفی عرب افزود: شیب کم جداول هدایت آب‌های سطحی در گنبدکاووس سبب شده تلاش کارگران شهرداری برای هدایت فاضلاب به کانال‌های اصلی بی‌نتیجه باشد و بوی تعفن بیش‌تر شود.

وی اضافه کرد: اگرچه وسعت شهر گنبدکاووس و جداول فاضلاب آن زیاد است؛ اما شهرداری می‌تواند با شست‌وشوی هر چند روز یک‌بار یا هفتگی این جداول به کاهش بوی تعفن فاضلاب کمک کند.

امان‌دُردی شیرمحمدلی، یک شهروند گنبدی که فرزندش را به پارک قابوس آورده، هم گفت: معضل بوی تعفن فاضلاب موجود در بیش‌تر جداول حاشیه پیاده‌رو‌های شهر گنبدکاووس به سوهان روح و جسم شهروندان و مکانی برای تکثیر جوندگان موذی، پشه و مگس تبدیل شده است.

شهرداری به تنهایی قادر به رفع مشکل فاضلاب نیست

در همین رابطه معاون خدمات شهری شهردار گنبدکاووس ضمن تأیید معضل بوی تعفن فاضلاب خانگی در بیش‌تر مناطق شهری و محلات آن گفت: هر روز کسبه، بازاریان و نیز شهروندان زیادی برای حل این مشکل با شهرداری تماس می‌گیرند؛ اما شهرداری به تنهایی قادر به رفع آن نیست.

هوشنگ ابراهیم‌بیگی افزود: جداولی که شهرداری در گذشته احداث کرده یا درحال احداث دارد، صرفاً برای هدایت آب‌های سطحی است؛ اما به‌دلایل مختلف ازجمله بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی و عدم‌امکان حفر چاه جذبی توسط شهروندان گنبدی، آن‌ها فاضلاب خانگی خود را به این جداول هدایت می‌کنند.

وی اضافه کرد: شهرداری به‌طور میانگین ماهانه یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای رفت و روب معابر شهری و پاکیزگی جداول فاضلاب و نیز ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان برای لایروبی کانال‌های هدایت فاضلاب این شهر هزینه می‌کند.

لزوم تسریع در تکمیل طرح ملی جمع‌آوری فاضلاب

ابراهیم‌بیگی تصریح کرد: تنها راهکار رفع معضل بوی تعفن فاضلاب در گنبدکاووس، تسریع در تکمیل طرح ملی جمع‌آوری فاضلاب است که متولیان آب و فاضلاب شهرستان، استان گلستان و کشور باید برای تکمیل این طرح نیمه‌تمام اقدامات جدی انجام دهند. شهروندان گنبدی به‌دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی، فاضلاب خانگی را به داخل جداول هدایت می‌کنند.

وی ادامه داد: بخش‌های باقی‌مانده از طرح ملی جمع‌آوری فاضلاب گنبدکاووس باید فاز بندی شود و با یک برنامه زمانی مشخص و نیز تخصیص اعتبارات مورد نیاز، مرحله به مرحله به بهره‌برداری برسد تا در هر مرحله، مشکل بخشی از شهروندان، کسبه و بازاریان گنبدکاووس رفع شود.

گفتنی است، طرح ملی جمع‌آوری فاضلاب شهری گنبدکاووس با هدف ساماندهی فاضلاب شهری و بازتولید ۳۰ تا ۴۰هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه‌روز برای مصارف زراعی و صنعتی و نیز افزایش رفاه شهروندان در سال۱۳۷۴ آغاز شد. این طرح ملی که به گفته مسئولان آب و فاضلاب گلستان برای افق۱۴۰۰ طراحی شده و تاکنون حدود ۵۰میلیارد تومان نیز برای عملیات اجرایی آن هزینه شده است، حدود ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته، اما در سال‌های اخیر به‌سبب مشکلات مالی دولت و تخصیص اندک اعتبارات سالانه اجرای آن متوقف شده یا به کُندی پیش می‌رود.

نکته مهم دیگر در ضرورت تسریع اجرای طرح ملی جمع‌آوری فاضلاب شهر گنبدکاووس، ورود فاضلاب‌های شهری و خانگی شهروندان به دو رودخانه گرگان‌رود و چهل‌چای واقع در شمال و جنوب این شهر است که به گفته مسئولان امور منابع آب این شهرستان تأثیر مخرب بر محیط‌زیست و نیز کیفیت محصولات زراعی می‌گذارد که با آب این رودخانه‌ها آبیاری می‌شوند.

روند کُند اجرای عملیات جمع‌آوری فاضلاب گنبدکاووس

همچنین شهردار گنبدکاووس از روند کُند عملیات طرح ملی جمع‌آوری فاضلاب این شهر گلایه کرد و گفت: تأخیر در اجرای این طرح سبب شده تا خسارات زیادی به جداول و کانال‌های هدایت آب‌های سطحی این شهر که بیش‌تر آن‌ها قدیمی و فرسوده هستند، وارد شود.

منصور طعنه‌گنبدی افزود: علاوه‌بر خسارات وارده به شهرداری، هر روز بخش زیادی از توان نیرو‌های خدمات شهری شهرداری به جای رفت و روب و پاکیزگی شهر صرف تمیز کردن جداول و کانال‌های مملو از فاضلاب خانگی شهروندان می‌شود طرح ملی جمع‌آوری فاضلاب شهر گنبدکاووس در دهه۷۰ آغاز شده و درحال‌حاضر به پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰درصد رسیده است.

وی با بیان این‌که تکمیل طرح جمع‌آوری فاضلاب شهری گنبدکاووس از نیاز‌های ضروری و حیاتی شهروندان است، اضافه کرد: به‌طور میانگین روزانه ۳۰ تا ۴۰میلیون لیتر فاضلاب وارد کانال‌های هدایت آب‌های سطحی می‌شود که بیش از ظرفیت و گنجایش این جداول است.

طعنه‌گنبدی همچنین با اشاره به وضعیت توپوگرافی و هم‌تراز بودن زمین در بیش‌تر نقاط شهر گنبدکاووس و بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی آن ادامه داد: این شرایط سبب شده تا امکان حفر چاه‌های جذبی توسط شهروندان بسیار اندک شود و آن‌ها به ناچار فاضلاب خانگی را به داخل کانال‌های هدایت آب‌های سطحی هدایت کنند.

شهردار گنبدکاووس تصریح کرد: با تکمیل طرح جمع‌آوری فاضلاب این شهر و تصفیه و بازتولید آن روزانه با تولید ۴۰میلیون لیتر فاضلاب می‌توان بخشی از نیاز آبی مزارع کشاورزی و واحد‌های صنعتی این شهرستان خشک و نیمه‌بیابانی را برطرف کرد.

وی با بیان این‌که شهر گنبدکاووس افزون‌بر ۴۰کیلومتر کانال قدیمی برای هدایت آب‌های سطحی دارد، یادآور شد: در جریان سیل سال۹۸ بخش قابل‌توجهی از این کانال‌ها تخریب شدند که شهرداری تاکنون ۱۴کیلومتر آن را با لوله‌های بتنی جدید بازسازی کرده است.

در همین رابطه مدیر امور آب و فاضلاب منطقه گنبدکاووس گفت: برای تکمیل تصفیه‌خانه و ایستگاه پمپاژ شماره۹ طرح جمع‌آوری فاضلاب این شهر امسال ۲۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که درصورت تخصیص کامل آن بخشی از این پروژه ملی تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

حسین سعیدی‌راد اعتبار تخصیص‌یافته سال گذشته برای طرح جمع‌آوری فاضلاب شهر گنبدکاووس را حدود شش‌میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای پیشبرد امور اجرایی این طرح همکاری بیش‌تر شهرداری برای صدور مجوز‌های حفاری ضروری است. شهر گنبدکاووس با ۱۶۵هزار نفر جمعیت و ۲۸کیلومتر مربع وسعت افزون‌بر ۶۰هزار مشترک آب دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سبزینه، تاریخ انتشار:۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۱۴۰۰۰۲۰۷، www.sabzineh.org
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
0
مديريت شهري در گنبد هم خيلي خيلي اوضاع بدي پيدا كرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین