پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۸۱۶
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
حقوق، تشکل یابی، امنیت شغلی، بیمه و معیشت از مهمترین مشکلات و مسائل کارگران محسوب می شود که در دولت های مختلف و ویژه تر در دولت روحانی اراده ای برای حل این مشکلات دیده نشده است و سفره کارگران هر روز کوچک و کوچک تر می شود و وعده های روحانی هم هیچ گاه در حمایت از کارگران به سرانجام نرسید. هشت سال معطل کردن تمامی امور به برجام، نان کارگران را آجر کرد. در این مدت مسئولان نه تنها قانون کار را اصلاح نکردند، که برای رفع مشکلات آن هم قدمی برنداشتند.
شعار سال: برجامی که قرار بود زندگی ایرانیان را آباد کند و مثل آفتاب تابان باشد، هیچ گاه به سرمنزل مقصود نرسید و این روزها بیشتر از همیشه صورت های قرمز شده با سیلی کارگران را همچون دست هایشان سیاه و نانشان را آجر کرده است.

آیا سیره اهل بیت عصمت و ظهارت علیهم السلام و به ویژه عدالت علی و سیره علوی این گونه است و کارگران باید در فاجعه ای به اسم فاصله طبقاتی زندگی خود را تنگناهای اقتصادی بسیار با نان بخور و نمیری بگذرانند؟

عدم اجرای ماده 41 قانون کار و همسان سازی حقوق کارگران از سوی دولت

هنوز ماده ۴۱ قانون کار یعنی تعیین دستمزد بر اساس سبد معیشت و تورم برای کارگران به درستی اجرا می نمی شود و بهتر است بگوییم همتی برای اجرای آن از سوی دولت دیده نشده است، تورم در برخی کالاها حتی به بیش از ۲۰۰ درصد هم رسیده و اما حقوق کارگران در نهایت ۲۵ درصد هم افزایش نمی یابد.

جامعه کارگری با احتساب بازنشستگان، در حدود ۴۸میلیون نفر در ایران هستند و هشت سال معطل نگه داشتن تمامی امور به مذاکرات نافرفرجام برجام، از سوی دولت آن هم با نگاه به خارج و به دست چدنی کداخدای پوشالی، سبب شد تا گروگان گیری معیشت کارگران، نانشان را آجر کند و روحانی حتی در اصلاح قانون کار هم قدمی برندارد.

به تازگی «ناصر چمنی» رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفته که؛ "تاکنون هیچ کدام از رؤسای جمهور به مشکلات جامعه کارگری اهمیت نداده‌اند به همین خاطر نه تنها مشکلات کارگران دردوره‌های مختلف حل نشده بلکه مشکلات جدیدی نیز اضافه شده است."

او از دولت خواسته تا کارگروهی تشکیل دهد که بتواند مشکلات کارگران را با تشکلات و نمایندگان کارگری تا جایی که می‌توانند حل کنند و عمل به قانون را هم از درخواست های جامعه کارگری از رئیس‌جمهور آینده می داند.

۹۸درصد از جامعه کارگر قراردادی هستند، این یعنی یک فاجعه

چمنی همچنین با بیان اینکه ۹۸ درصد از جامعه کارگری ما قراردادی هستند و این یعنی فاجعه!، گفته که؛"وقتی رشد اقتصادی نداریم و دولت‌ توان ایجاد اشتغال را ندارند، عرضه و تقاضا در بازارکار نیز با هم همخوانی پیدا نمی‌کند و در این شرایط چنانچه امنیت شغلی وجود نداشته باشد، بهره‌ کشی از کارگران نیز افزایش پیدا می‌کند."

وی عنوان کرده؛ "در حال حاضر شاهد اخراج کارگران ۲۵ ساله هستیم و قانون هم نمی‌تواند مقابل کارفرما بایستد چراکه تبصره دو ماده هفت قانون کار معلق مانده و این موضوع دست کارفرما را برای اخراج باز گذاشته است."

برای همسان‌سازی حقوقِ بازنشستگان باید ردیف بودجه مجزایی تعیین کرد

بدین ترتیب با توجه حرف های رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، دولت باید در حمایت از کارگران به جد وارد میدان شده و قانون کار به نحوی اصلاح شود تا همان گونه که در مورد همسان‌سازی بازنشستگان کشوری و لشکری، دولت ردیف مجزایی در بودجه گذاشته برای همسان‌سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز اقدام کند.

در این باره «محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با گرامیداشت هفته کار و کارگر، گفت: این هفته می تواند بیش از پیش زمینه را برای مسئولان در تجلیل از کارگران فراهم سازد، قشر زحمت کش و فعالی که نقش و سهم پر ارزشی در تولید و اقتصاد کشور دارند.
 

وی با اشاره به اینکه در تعالیم اسلامی ما جایگاه کار و کارگر بسیار والا است، اظهار کرد: در سیره اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به ابن مهم بسیار توجه شده، تا جایی که در روایات آمده نبی مکرم اسلام(ص) دست کارگری را بوسید و فرمودند که این دستی است که آتش دوزخ را نخواهید دید.

سحنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: با توجه به اهمیت نقش کارگران در فرهنگ دینی و انقلاب اسلامی و برای تجلیل از آنان روز یازدهم اردیبهشت را در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز کارگر ثبت کرده اند.

کارگران یکی از ارکان اصلی تولید و پویایی در اقتصاد هستند

مفتح در ادامه با بیان اینکه نامگذاری عناوین سال های اخیر از سوی رهبر انقلاب حول محور تولید و حمایت از این مهم بوده، تصریح کرد: این نشان می دهد که رهبر انقلاب به مسئله تولید و نقش آن در توسعه اقتصادی کشور تأکید دارند و آن را راهگشای حل مشکلات اقتصادی می دانند.

وی عنوان کرد: یکی از ارکان اصلی تولید در علوم اقتصادی کارگران هستند، در واقع اقتصاددانان دو عنصر اصلی یعنی "کار و سرمایه" را عامل تولیدات مختلف معرفی می کنند و اگر کارگری نباشد رونقی در تولید هم نخواهد بود، چرا که با حضور آنان اقتصاد به جریان می افتد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بنابراین جایگاه کار و کارگر جایگاه بسیار والایی است چه در تعالیم دینی، چه در حوزه های تولید و چه در کلام رهبر انقلاب، به همین دلیل باید حقوق و مزایای مناسبی برای این زحمتکشان جامعه در نظر گرفته شود و قانون کار در حمایت از آنان باشد.

مفتح با بیان اینکه قانون کار ما مربوط به چند دهه قبل است و می بایست متناسب با شرایط امروز اصلاح شود، افزود: این اصلاح قانون کار، هم باید نسبت به دریافت حقوق و دستمزد کارگران باشد و هم باید نسبت به حقوق معنوی، انسانی و منزلت اجتماعی آنان.

وی تصریح کرد: باید قانون کار به به گونه ای تنظیم، مصوب و اعمال شود تا اگر در حق کارگران اجحافی شد، آنان بتوانند به مراجع قانونی مراجعه و طبق قانون کار حقوق خود را دریافت کنند.

دولت در ارائه لایحه ای برای اصلاح قانون کار کوتاهی می کند

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، مشکلات کنونی متعدد اقتصادی و معیشتی کارگران را نشأت گرفته از عدم تغییر در قانون کار تا به امروز دانست و عنوان کرد: بنابراین باید مسئولان ذی ربط به درستی مشکلات کارگران را شناسایی و احصاء کنند و برای حل آن با بهره گیری از نظر کارگران، کارفرمایان، مشاوران و کارشناسان راه حل ها و راهکارهای اساسی را ارائه دهند و سوءتدبیری در اینجا نباشد باشد.

مفتح اظهار کرد: این اقدام می بایست توسط دولت و با تقدیم لایحه ای جمع بندی شده و کامل به مجلس محقق شود و ما نیز اعلام می کنیم که مجلس هم جامع و روشن برای اصلاح قانون کار آمادگی دارد.

وی با بیان اینکه دولت در ارائه لایحه ای برای اصلاح قانون کار کوتاهی می کند، عنوان کرد: باید در لایحه پیشنهادی شرایط به گونه ای برنامه ریزی شود تا هم به حقوق مادی کارگر و هم به حقوق معنوی او به عنوان یک انسان سخت کوش و بسیار محترم توجه شود.

اهمیت به نقش کارگران، زمینه ساز رونق تولید و بالابردن بنیه اقتصادی است

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، توجه به نقش کارگران را، توجه به تولید و بالابردن بنیه اقتصادی به ویژه در حوزه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: مجلس منتظر است که یک کار همه جانبه و اصولی توسط دولت در این زمینه انجام شود تا با ارسال لایحه اصلاح قانون کار به مجلس حمایت از کارگران سریعتر عملیاتی شود و آنان به حقوق خود برسند.

مفتح همچنین با تأکید بر اینکه سوءتدبیر و مدیریت ضعیف از سوی دستگاه های دولتی زمینه ساز مشکلات اصلی کشور شده، عنوان کرد: تمامی این مشکلات بی تردید با نگاه به داشته های درون و میدان دادن به جوانان در عرصه های مختلف حل شدنی است.

وی تصریح کرد: باید بدانیم عمده مشکلات کشور از همان سوءتدبیری است که گفتیم و گره زدن معضلات به تحریم ها و مواردی از این دست صحیح نیست.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: رفع مشکلات معیشتی و صف های مرغ و گرانی و تورم درخصوص کالاهای اساسی مردم و یا همان مسئله اصلاح قانون کاری که مطرح شد، به دست قوه مجریه است و ارتباطی هم با تحریم ها ندارد.

فراکسیون کارگری مجلس به دنبال ارائه راهکارهای عملیاتی در حمایت از کارگران

همچنین «رحمت الله نوروزی» نایب رئیس فراکسیون کارگری مجلس، گفت: اختصاص ۸۹ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ برای همسان سازی حقوق از سوی فراکسیون کارگری و کمسیون اجتماعی مجلس و بعد مصوب شدن آن توسط نمایندگان قدم خوبی در حمایت از کارگران و مطالبات سازمان تأمین اجتماعی است.
 

وی با بیان اینکه در مسئله قراردادها سه مقوله کارگر، کارفرما و دولت در نظر گرفته می شود، افزود: کارگران هم در جریان پیروزی انقلاب و هم در دفاع مقدس و سازندگی نقش محوری داشتند، بنابراین ما باید در رفع مشکلات این جامعه عظیم و زحمت کش که بسیار متعهد در جامعه نقش آفرین هستند، عمل کرده و کمک کارشان باشیم.

نایب رئیس فراکسیون کارگری مجلس ادامه داد: کارگران این مرز و بوم مشکلات بسیار دیگری هم دارند که قرار است به زودی مسائل آنان مجدد در کمیسیون اجتماعی و همچنین این فراکسیون بررسی شود تا بتوانیم در خدمت به آنان، گام های مؤثرتری برداریم.

بسیج کارگری، تشکلی مردمی برای دفاع از حقوق کارگران

«ابوالفضل برات‌زاده» مسئول بسیج کارگری استان همدان هم، گفت: بسیج کارگری به عنوان یک تشکل مردمی مدافع حقوق کارگران هست و ما مطالبات، مشکلات و درد و دل های آنان را که بارها برایمان بیان می کنند به منظور پیگیری در جلسات مختلف انعکاس می دهیم.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از واحدهای تولید به صورت خصوصی اداره می شوند، اظهار کرد: همین امر سبب شده تا تعدادی از کارفرمایان درخصوص اجرای بخشنامه ها آن گونه که باید عمل نکنند و نمونه آن طبق اخبار منتشر شده عدم اجرای قانون مرتبط به کاهش ساعات کار کارگران در رمضان در تویسرکان است.

مسئول بسیج کارگری استان همدان، مسئله عدم همخوانی حقوق کارگران با تورم افسارگسیخته را بزرگترین مشکل آنان دانست و افزود: فاصله زیادی بین دریافتی کارگران با هزینه کردهای زندگیشان وجود دارد و متأسفانه معیشت آنان به سختی اداره می شود.

مشکلات بیمه ای و نبود امنیت شغلی، روح و روان کارگران را بر هم ریخته

برات زاده عدم پرداخت حق بیمه کارگران توسط کارفرما به طور کامل یا ناقص را از دیگر مشکلات پیش روی کارگران عنوان و اظهار کرد: مشکلات بیمه ای کارگران به ویژه برای کارگران فصلی و یا ساحتمانی بیشتر از سایرین مشهود است.

وی نداشتن امنیت شغلی را هم به عنوان یکی دیگر از مشکلات اساسی کارگران اعلام کرد و گفت: بخش قابل توجهی از کارگرانی که مشغول به کار هستند گاهاً شده به هر دلیلی توسط کارفرما اخراج و به راحتی بیکار می شوند و روح و روان آنان برهم می ریزد.

دولت و مجلس با تفکر عدالت محوری در حمایت از کارگران به پا خیزند

مسئول بسیج کارگری استان همدان تأکید کرد: در وهله اول دولت و در وهله دوم مجلس باید عدالت عولی گونه، قوانین مناسبی در حمایت از کارگران مصوب و درست اجرایی کنند، تا اگر کارفرما یا پیمانکاری حق و حقوق کارگری را نادیده گرفت، دستگاه قضایی بتواند به واسطه آن قوانین حمایتی، در دفاع از حقوق کارگران وارد شود.

برات زاده تأکید کرد: اگر قوانین به درستی مصوب شود، مراجع قضایی بهتر می توانند به عنوان مدعی العموم همراه با تشکل های کارگری قانونی مثل شورای اسلامی کار و انجمن اسلامی کارگران حامی حقوق کارگران شود، هرچند که ما نیز تاکنون مواردی از مطالبات کارگران را با دستگاه قضایی مکاتبه داشته ایم، اما باید قوانین در حمایت از کارگران ویژه تر مصوب شود، تا آنان به حقشان برسند.

نگاه به درون و کنار زدن سوء تدبیرها؛ تنها راهکار حل مشکلات کشور به ویژه جامعه کارگری است

گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان الگوی موفق یک حکومت دینی بر مبنای آموزه های اسلامی با نگاه به داشته های داخلی و خودکفایی در امور مختلف برای قدرتمندی نظام اسلامی شکل گرفته است.هرجا که در این مسیر حرکت کردیم موفق بودیم، همچنان که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در میدان عمل این را به همگان ثابت کرد.

اینکه دولت مشکلات ریز و درشت و حتی آب خوردن ملت را به مذاکرات برجام گره زد و در مذاکرات، آن بصیرت لازم را که باید نداشت، سبب شد تا برجامی شکل بگیرد که نه تنها مشکلات را حل نکرد بلکه روزگار کشور و مردم را به اینجایی که هستیم با تورمی افسارگسیخته رساند.

دولت حتی به نوعی سفره مردم و معشیت کارگران را به مذاکرات برجام گره زد و با این گروگان گیری معیشتی، مذاکره ای بی فرجام را بر ملت تحمیل کرد، در حالی که می توانست سوءتدبیرها را کنار گذاشته و با نگاه به درون به رفع مشکلات داخلی با مدیریتی صحیح و برنامه ریزی شده بپردازد، تا این گونه کارگران نیز نانشان آجر نشود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دانا، تاریخ انتشار ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: 1728843، www.dana.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین