پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۸۵۷
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
برخی معتقدند، این فشار‌ها و انتقادات و اعتراضات به ظریف موجب خواهد شد او همانند اتفاقی که در اسفند ۹۷ در زمان سفر بشار اسد به تهران رخ داد - و اینگونه در رسانه‌ها القاء شد که ظریف مداخله‌ای در این سفر نداشته - استعفا دهد؛ از آن روز تاکنون حدود ۸۰۰ روز گذشته است باید دید ظریف پس از ۸۰۰ روز مجددا در این برهه حساس استعفا می‌دهد؟!
شعار سال : فایل صوتی ۳ ساعته منتشره از ظریف، کماکان پرتبعات و پردامنه است؛ این فایل حاوی اطلاعات محرمانه، با واکنش‌ها و دامن‌گیری‌هایی در داخل و خارج کشور همراه بوده است؛ در داخل، رئیس جمهور روحانی به وزیر اطلاعات دستور بررسی چگونگی انتشار این نوار مصاحبه جنجالی را داده است؛ در آمریکا جمهوریخواهان خواهان استعفای «جان کری» معاون جو بایدن در امور تغییرات اقلیمی هستند و معتقدند او که در زمان تصدی وزارت امور خارجه، اطلاعات حمله اسرائیل به مواضع ایران در سوریه را به ظریف داده است( بخشی از محتوای فایل صوتی ظریف) صلاحیت حضور در دولت و دسترسی به اطلاعات دولتی را ندارد

از سویی دیگر در داخل کشور، مخالفان ظریف به صف شده‌اند و تندترین انتقادات را به او روا می‌دارند؛ منوچهر متکی وزیر خارجه دولت اول احمدی نژاد، مصاحبه ظریف را ترور سیاسی حاج‌ قاسم می داند و معتقد است: این کلام آقای ظریف که گفته هیچ‌وقت میدان فدای دیپلماسی نشده و این دیپلماسی است که فدای میدان شده نشان می‌دهد که ایشان نه از میدان برداشت و تعریف درستی دارد و نه از دیپلماسی.

منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم و از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی، می‌گوید: ظریف تمام خطوط نظام را زیر سؤال برده و خطا و فول وی مستحق کارت قرمز است. زهره اللهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس فعلی نیز از احتمال درخواست تعقیب قضایی و حقوقی علیه ظریف خبر داده و گفته است اظهارات ظریف از محبوبیت سردار سلیمانی نکاسته و نخواهد کاست.

احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز گفته است که مجلس درز اطلاعات محرمانه و بعضاً سری کشور در یک شبکه ضدایرانی که در قالب مصاحبه نفر اول مسئول سیاست خارجی لو داده شده تحقیق و تفحص می‌کند و افراد خائن به ملت وکشور را به قوه قضائیه معرفی خواهد کرد.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس نیز این چنین به سخنان ظریف در آن فایل صوتی جنجالی واکنش نشان داد و تصریح کرد: تدبیر وشجاعت حاج قاسم میدان‌ها را فتح و معابر دیپلماسی را باز می‌کرد؛چیزی جز سیاست‌بازی یا ساده‌لوحی نمی‌تواند این حقیقت روشن را کتمان کند. حالا که حاج قاسم نیست،نخواهیم گذاشت با فرصت‌طلبی برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود به او جفا کنند ونقش تاریخی شهید سلیمانی را وارونه جلوه دهند.

وطن امروز روزنامه تحت مدیریت مهرداد بذرپاش، ظریف را «حقیر» دانست و کیهان نیز در تیتر نخست خود با فونت بزرگ این عبارت را درج کرد: «مدیریت غربگرا برای نجات خود، ظریف را وادار به خودکشی کرد».

برخی معتقدند، این فشارها و انتقادات و اعتراضات به ظریف موجب خواهد شد او همانند اتفاقی که در اسفند ۹۷ در زمان سفر بشار اسد به تهران رخ داد – و اینگونه در رسانه‌ها القاء شد که ظریف مداخله‌ای در این سفر نداشته – استعفا دهد؛ از آن روز تاکنون حدود ۸۰۰ روز گذشته است باید دید ظریف پس از ۸۰۰ روز مجددا در این برهه حساس استعفا می‌دهد؟!

اما اصلاح طلبان نیز که تلاش دارند ردای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را بر تن ظریف کنند نیز به فایل صوتی جنجالی او واکنش نشان دادند؛ در این میان قرارگاه سایبری عمار به نقل از عبدالله ناصری عضو بنیاد باران نوشت که انتشار فایل صوتی ظریف در جلسه ی روز جمعه ( ۲۷ فروردین) در بنیاد باران و با حضور لیدرهای تشکل‌های اصلاح‌طلب، دکتر ظریف و تعدادی از تیم رسانه‌ای دولت، آقای ناطق نوری، محمدعلی ابطحی، اتخاذ شده بود. البته عبدالله ناصری این موضوع را به شدت تکذیب کرد و پست مربوط به وی از کانال قرارگاه سایبری عمار حذف شد.

علی ایحال به نظر می‌رسد انتشار فایل صوتی ظریف در آینده سیاسی او تاثیرگذار باشد و حتی بر مذاکرات وین برای احیای برجام نیز که توسط عباس عراقچی معاون ظریف اداره می‌شود، تاثیر بگذارد. نیویورک تایمز نوشت: برخی تحلیلگران می گویند که افشای فایل صوتی محمد جواد ظریف، اقتدار تیم مذاکره کننده ایران را در موقعیت حساس مذاکرات فعلی تضعیف می کند. یکی از اعضای شورای آتلانتیک می گوید که این موضوع ظریف را به عنوان فردی غیر قابل اعتماد در داخل ایران معرفی می‌کند و به طور کلی این تصویر را نشان می دهد که سیاست خارجی ایران توسط سیاست‌های نظامی دیکته می شود و ظریف هیچ کس نیست.

ظریف همین چند روز پیش طی نامه‌ای به رهبر انقلاب از ایشان درخواست کرد تا جلوی فشارها بر تیم مذاکره کنندگان هسته‌ای گرفته شود تا مذاکرات وین به سرانجام برسد. او در این نامه تاکید کرده که کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ نخواهد شد. حالا به نظر می‌رسد با افشای این فایل صوتی، ظریف حتی اکر بخواهد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم هم شود، نخواهد توانست!

عبدالله شهبازی تحلیلگر مطلع کشور طی مطلبی در کانال تلگرامی‌اش از زاویه‌ای دیگر به افشای فایل صوتی ظریف نگاه کرده است و نوشته است: مایکل روبین، پژوهشگر آمریکایی مطلع مرتبط با منطقه که دارای مواضع ضد جمهوری اسلامی ایران است، ساعاتی پیش در یادداشتی به نقل از منابع خود در عراق مدعی شد که ویلیام (بیل) برنز، رئیس سیا در دولت بایدن، به بغداد سفر کرده و در خانه شخصی وزیر خارجه عراق مخفیانه با مقامات ایرانی دیدار کرده است. اگر شایعه فوق صحت داشته باشد، ماجرای انتشار فایل صوتی گفتگوی ظریف و جنجال ناشی از آن را باید بگونه دیگر تحلیل کرد. اگر شایعه فوق صحت داشته باشد، انتشار این فایل را می‌توان به سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) منتسب کرد که از این طریق انتقام دیدار مقامات ایرانی با برنز را گرفته است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از مدارا، تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: 160472، modara.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین