پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۰۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱
در سال پشتیبانی و مانع زدایی از تولید، بسیاری از واحد‌های تولیدی با مشکلات بانکی روبرو بوده که تدبیر مسئولان می‌تواند راهگشا بوده و چرخ‌های تولید کشور را بیش از پیش به حرکت دربیاورد.

  شعار سال:شعار سال که تحت عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شد بیانگر این است که در حوزه تولید با توجه به مقوله پشتیبانی و مانع زدایی‌ها می‌توان بسیاری از مشکلات حوزه تولید را برطرف کرد. پشتیبانی و حمایت‌ از تولید به دلیل وجود برخی موانع نمی‌تواند تأثیر لازم را داشته باشد و همچنین رفع موانع تولید بدون پشتیبانی‌های مستمر نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد. رفع موانع یک نوع حمایت از تولید محسوب می‌شود.حال برای تحقق شعار سال به یک عزم همگانی از طرف مردم و مسئولان نیاز است تا برای تحقق این موضوع مهم گام‌های موثری برداشته شود.
 
در راستای مبارزه جدی با فساد به ویژه قاچاق کالا، واردات بی‌رویه و واسطه گری، اصلاح نظام بانکی و گمرکی، رفع مقررات زائد می‌توان در حمایت از تولید داخلی گام‌های موثری برداشت و همچنین با تلاش مضاعف در عمل به این موارد می‌توان برای افزایش قدرت خرید مردم مؤثر واقع شد و هم شاهد پیشرفت همه جانبه در عرصه تولید بود.
 
براساس فرمایشات مقام معظم رهبری هیچ بن‌بستی برای حل مشکلات در کشور وجود ندارد که در این راستا با استفاده از توانایی‌ها و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و اقدام جهادی بسیاری از مشکلات به راحتی قابل حل خواهد بود.
 
عمده مشکلاتی که واحدهای تولیدی در استان زنجان با آن مواجه هستند مشکلات بانکی، مالیاتی و تامین اجتماعی، مواد اولیه و... است که برداشتن این مشکلات از سر راه تولیدکنندگان نیازمند عزم راسخ مسئولان است.
 
بسیج در راستای حل مشکلات واحدهای تولیدی پیشگام است و در استان زنجان نیز همگام با سراسر کشور طرح‌های مختلفی برگزار می‌شود و طرح صنعت‌یار از جمله این طرح‌ها است که در راستای عارضه‌یابی و احیاء واحدهای راکد و نیمه فعال در سطح خرد و متوسط در سه مرحله طرح پایش و عارضه‌یابی اولیه، طرح پایش و عارضه‌یابی عمیق نسبت به برطرف کردن مشکلات واحدهای تولیدی اقدام می‌شود.
 
ابوالفضل خمسه بازرس کل استان زنجان در مورد حمایت از تولید و تحقق شعار سال گفته است: تعطیلی واحدها و راکد ماندن دستگاه‌ها، تجهیزات و مواد اولیه در انبارها خوشایند نبوده و در واقع ظلم به تولید و اشتغال است چرا که علاوه بر استهلاک تجهیزات و بنا، تاریخ استفاده از مواد اولیه نیز بعد از مدتی منقضی شده و قابل استفاده نخواهد بود و این هدر رفت منابع و سرمایه است.
 
وی با بیان اینکه تعطیلی واحدها در سال‌هایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید بر رونق و جهش تولید و همچنین مانع‌زدایی از آن دارند، پذیرفتنی نیست، گفت: با تعطیلی واحدها، منابع راکد مانده و تعداد زیادی از کارگران، بیکار شده‌اند و چرخ تولید نیز متوقف شده که باید مشکلات مربوط به این واحدها بررسی و نسبت به رفع آن‌ها در کمترین زمان ممکن، اقدام شود.
 
خمسه با بیان اینکه این واحدها پایه داشته و با کوچکترین حمایت و پشتیبانی، آماده فعالیت و گردش چرخ اقتصاد هستند، خاطرنشان کرد: در برخی واحدها فقط تامین یک دستگاه و یا مبلغ پایینی تسهیلات و نقدینگی می‌تواند راهگشا باشد لذا واحدهای تعطیل نباید به حال خود رها شوند زیرا عدم فعالیت حتی یک روز این واحدها نیز آسیب به تولید است.
 
حمایت همه جانبه بسیج از تولیدکنندگان
 
محمد وثوق رئیس بسیج مهندسین استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا اظهار کرد: بسیج مهندسین در حمایت از تولید پای کار است و بدون هیچ چشم داشتی از واحدهای تولیدی حمایت کرده و درصدد بازگرداندن واحد تولیدی به چرخه فعالیت است.
 
وی به اجرای طرح صنعت یار به منظور حمایت از تولیدکنندگان گفت: طرح «صنعت یار» به منظور پایش، عارضه‌یابی و احیاء واحدهای راکد و نیمه فعال در سطح خرد و متوسط در سه مرحله طرح پایش و عارضه‌یابی اولیه، طرح پایش و عارضه‌یابی عمیق و طراحی پروژه بهبود با حضور پایشگران، کارشناسان ارشد، اساتید دانشگاه و اعضاء هیئت علمی اجرا می‌شود تا با رفع مشکلات و موانع، این واحدها دوباره وارد چرخه تولید شوند.
 
وثوق با بیان اینکه در قالب طرح صنعت یار مشکلات واحدهای شهرک صنعتی اشراق بررسی می‌شود ادامه داد: بعد از آن مشکلات واحدهای شهرک صنعتی نوآوران نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد چرا که در این شهرک بسیاری از واحدهای صنعتی مشکل دارند.
 
وی با تاکید براینکه در بیشتر موارد واحدهای تولیدی مشکل‌دار راه‌های قانونی را برای حل مشکلات خود نمی‌دانند که بسیج مهندسین با کمک کارشناسان و اساتید دانشگاهی راه‌های قانونی را برای حل مشکلات آنها ارائه می‌دهد افزود: کلینیک بسیج مهندسین استان زنجان در اختیار تولیدکنندگان است و هر تولیدکننده‌ای مشکل داشته باشد می‌تواند برای پیدا کردن راه‌های قانونی برای حل مشکلات خود به این کلینیک مراجعه کند که همه خدمات به صورت رایگان ارائه می‌شود.
 
رئیس بسیج مهندسین استان زنجان خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکل چندین شرکت و واحدهای تولیدی در دست بررسی است تا نسبت به حل مشکلات آنها اقدام شود.
 
وی به مشکلات عمده واحدهای تولیدی اشاره و عنوان کرد: عمده مشکلی که واحدهای تولیدی با آن مواجه هستند به مسائل بانکی برمی‌گردد و تامین مواد اولیه نیز از دیگر مشکلاتی است که واحدهای تولیدی با آن مواجه هستند.
 
وی خاطرنشان کرد: ناآگاهی واحدهای تولیدی از راه‌های قانونی برای حل مشکلات خود مهمترین موضوعی است که در استان زنجان مطرح بوده چرا که خیلی از مشکلات واحدهای تولیدی از راه‌های قانونی قابل حل است.
 
تامین مواد اولیه از مشکلات مهم واحدهای صنعتی در زنجان
 
علی یگانه فرد رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان نیز با اشاره به تدوین و جمع بندی برنامه‌های اتاق راستای تحقق شعار سال، اظهار کرد: این برنامه‌ها با نظرخواهی و جمع‌بندی پیشنهادات فعالان بخش خصوصی و برنامه‌ریزی اتاق زنجان به مسئولان ذیربط ارائه شده است.
 
رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به اینکه راه‌اندازی کمیته احیای واحدهای تعطیل و راکد یکی از برنامه‌ها و اقدامات اتاق زنجان طی سال گذشته بود، ابراز کرد: در راستای تحقق شعار سال و پشتیبانی از واحدهای تولیدی استان زنجان این کمیته با رویکرد تولید، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها به صورت گسترده‌تری در سال جدید فعالیت‌های خود را پیگیری می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه سال گذشته کمیته احیا واحدهای تولیدی تعطیل و راکد استان زنجان در بخش‌های مختلفی فعالیت خود را انجام داد، ابراز کرد: این کمیته با احصا آمار واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل استان زنجان نسبت به برگزاری جلسات اختصاصی با این واحدها در جهت ارائه پیشنهادات کارشناسی و رایزنی با دستگاه‌های ذیربط برای بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید اقدام کرده است.
 
یگانه فرد با بیان اینکه بیشترین مشکلات و موانع واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل استان طی سال گذشته با بررسی‌هایی که از سوی اتاق بازرگانی زنجان انجام شد مربوط به مشکلات بانکی، مالیاتی و تامین اجتماعی، مواد اولیه و غیره بود گفت: در این راستا چندین جلسه کارشناسی و جلسات اصلی کمیته احیا برگزار و صاحبان واحد‌های تولیدی در اتاق حضور یافتند که برای رفع مشکلات آنها و به چرخه بازگرداندن واحدها پیشنهادات و رایزنی‌ها با مراجع و دستگاه‌های ذیربط از سوی اتاق انجام شد.
 
رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه در سال جاری این کمیته به صورت گسترده و پویاتر فعالیت‌های خود را پیگیری خواهد کرد تا در عمل به منویات مقام معظم رهبری گام‌های موثر و عملیاتی برداشته باشد، تصریح کرد: به همین منظور واحدهایی که دچار مشکل شده، می توانند از طریق اتاق بازرگانی زنجان به صورت کتبی مکاتبه کرده و یا با تماس با اتاق و ارتباط با بخش ویژه کمیته احیا واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل مشکلات خود را طرح کرده تا اتاق نسبت به پیگیری آن اقدام کند.
 
تحریم‌های داخلی تولیدکنندگان را رنج می‌دهد
 
رضا کشاورزی رئیس نظام مهندسی معادن استان زنجان نیز در مورد محدودیت سازمان صمت در واردات ماشین آلات بروز معدنی به کشور عنوان کرد: اقدامات لازم برای واردات ماشین آلات معدنی انجام شده بود و برخی از شرکت‌های خارجی حاضر بودند ماشین آلات را به صورت اقساطی به معدنکاران بفروشند.
 
وی ابراز کرد: در حال حاضر با محدودیتی که اعمال شده نمی‌توانیم ماشین آلات معدنی را وارد کشور کنیم و همچنین جلوی سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی نیز گرفته شده است.
 
کشاورزی با اشاره به اینکه در حال حاضر معدنکاران از تحریم‌هایی داخلی بیشتر رنج می‌برند و توان مقابله با تحریم‌های خارجی را دارند بیان کرد: تحریم‌های داخلی دست و پای معدنکاران را بسته است
 
وی تاکید کرد: سال‌هاست جلوگیری از خام فروشی در حوزه‌های مختلف را در استان به مسئولان ابلاغ می‌کنیم اما مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد در حالی که ظرفیت‌های زیادی در حوزه معدنی داریم که با تشکیل زنجیره تولید می‌توان نسبت به افزایش اشتغال و رونق اقتصادی استان اقدام کرد.
 
بی‌توجهی به ظرفیت‌های بالقوه تولید زیتون طارم
 
مهدی عباسی نیز با اشاره به موضوع واردات روغن زیتون بی‌کیفیت به کشور و فروش آن به نام روغن زیتون داخلی به موج رسا گفت: تا به امروز مسئولان نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند و تا زمانی که نگاه حمایت از تولیدکنندگان در بین مسئولان ما این گونه باشد واردات روغن زیتون بی‌کیفیت و فروش آن به نام روغن زیتون تولید داخلی ادامه‌دار خواهد بود.
 
وی تصریح کرد: افرادی از طریق سیستم‌های حاکمیتی در حوزه نظارت در بحث واردات روغن زیتون اعمال نفوذ می‌کنند به عینه شاهد عدم نظارت بر واردات روغن زیتون در کشور هستیم.
 
رئیس شورای ملی زیتون با تاکید براینکه تولیدکنندگان زیتون به دنبال رقابت با کشورهای صاحب نام هستند بیان کرد: تولیدکنندگان زیتون در داخل کشور به دنبال این هستند که خود را به بازار جهانی متصل کنند.
 
وی با تاکید براینکه روغن‌ زیتون‌هایی که وارد کشور می‌شود از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند ادامه داد: رئیس سازمان استاندارد در این باره باید پاسخگو باشد اما متاسفانه بی‌توجه هستند و صدای بخش خصوصی نیز به جایی نمی‌رسد.
 
رئیس شورای ملی زیتون با بیان اینکه دولت بدون اینکه به پساب واحدهای فرآوری خانگی زیتون توجهی داشته باشد نسبت به صدور مجور فعالیت برای واحدهای خانگی اقدام کرده است یادآور شد: باید نسبت به حل مشکلات واحدهای فرآوری که در شهرک صنعتی طارم مستقر هستند اقدامی شود.
 
وی با اشاره به اینکه زیر ساخت‌ها برای استقرار واحدهای فرآوری زیتون در شهرستان طارم مهیا نشده است ابراز کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی در استان زنجان در این راستا عملا اقدامی انجام نمی‌دهد.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا  ، تاریخ انتشار:9  اردیبهشت 1400، کدخبر: ، www.dana.ir،1729359

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
0
0
موانع تولید در ایران انقد زیاد شده که از خود تولید و مواهبش پیشی گرفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
0
0
بیشتر این موانع نیازمند داشتن اعتبار مالی هستند تا از سر راه برداشته شوند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین