پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۵۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۹
در ۱۰ سال گذشته، هزینه ساخت یک کیلومتر مسیر مترو و خرید هر دستگاه واگن به دلار تغییری نکرده، اما تا دلتان بخواهد ارزش ریالی آن بالا و پایین رفته است. هزینه ساخت یک کیلومتر خط مترو از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۹، حدود ۱۹ برابر و هزینه خرید یک رام قطار مترو در همین مدت مشابه ۲۱ برابر شده است.

شعار سال: مهمترین عنصر برای هر فعالیت عمرانی و ساخت هر بنا، تونل، زیرگذر، روگذر و ... منابع مالی است. مادامی که منابع مالی برای ساخت یک ایستگاه یا یک کیلومتر مسیر مترو، تأمین نشود، کار حتی یک درصد هم پیشرفت فیزیکی نخواهد داشت چه بسا مطالعات و طراحی آن به پایان رسیده باشد.
 
قیمت ساخت هر کیلومتر مسیر مترو با احتساب یک ایستگاه، دو نیم تونل، سامانه تهویه بین تونلی، پایانه هر خط به همراه سه پست برق، تجهیزات و یک رام قطار برابر با ۵۰ میلیون دلار است. همچنین قیمت هر دستگاه واگن یک میلیون یورو است که هر رام قطار مترو شامل هفت دستگاه واگن می‌شود. بنابراین هر رام قطار هفت واگن‌دار ارزشی به مبلغ هفت میلیون یورو دارد.
 
اگر به ۱۰ سال پیش یعنی سال ۱۳۸۹ برگردیم، طبق آمار بانک مرکزی، قیمت متوسط یک دلار رسمی برابر با ۱۰۳۶ تومان بوده است. بنابراین می‌توان اینگونه اعلام کرد که در سال ۱۳۸۹ قیمت ساخت یک کیلومتر مسیر مترو به همراه موارد ذکر شده، برابر با ۵۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است. سال ۱۳۹۶، قیمت یک دلار رسمی برابر با ۴۰۴۵ تومان  و قیمت ساخت یک کیلومتر مسیر مترو برابر با ۲۰۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان بوده است.
 
سال ۱۳۹۷، قیمت دلار جهشی حدود دو نیم برابر دارد. یعنی قیمت متوسط یک دلار رسمی برابر با ۱۰۷۸۳ تومان  و قیمت ساخت یک کیلومتر مسیر مترو به ناگهان برابر با ۵۳۹ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان می‌شود. به بیانی دیگر پس از گذشت شش ماه از سر کارآمدن مدیریت شهری پنجم، ۳۳۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به هزینه ساخت یک کیلومتر مسیر مترو نسبت به سال گذشته افزوده می‌شود.
 
اما سال ۱۳۹۹ که نه ۶ ماه و سه ماه بلکه روزانه قیمت دلار به ریال، تغییرات فاحشی را به خود می‌بیند. فروردین سال گذشته دلار با قیمت ۱۵۹۰۰ تومان آغاز شد و در پایان فصل بهار به رقم ۱۷۷۵۰ تومان و در پایان فصل تابستان به ۲۶۴۵۰ تومان رسید.
 
اما این افزایش قیمت دلار به کانال ۲۶ هزارتومان ختم نمی‌شود، بلکه دلار تا کانال ۳۰ هزار تومان تا مهر ماه پیش رفت. اگر قیمت متوسط یک دلار رسمی در هفت ماهه سال گذشته برابر با ۲۰ هزار تومان درنظرگرفته شود، قیمت ساخت یک کیلومتر مسیر مترو برابر با هزار میلیارد تومان می‌شود.


افزایش قیمت یک رام قطار از ۸ میلیارد به ۱۶۸ میلیارد تومان
 
هزینه هر واگن یک طبقه مترو برابر با یک میلیون یورو است. البته میان قیمت واگن فولادی و آلومینیومی تفاوت‌هایی وجود دارد اما به طور متوسط یک میلیون یورو گفته می‌شود. اگر قرار باشد که هزینه‌ها را براساس دلار و سپس به تومان تبدیل کرد، نخست باید گفت که یک میلیون یورو به صورت تقریبی برابر با یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار است. باتوجه به اینکه هر رام قطار متشکل از هفت واگن است، قیمت هر رام قطار برابر با ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار می‌شود.
 
قیمت متوسط یک دلار در سال ۱۳۸۹ برابر با ۱۰۳۶ تومان و هزینه خرید یک رام قطار ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بوده است. بنابراین قیمت یک رام قطار در سال ۱۳۸۹ برابر با ۸ میلیارد و ۷۰۲ میلیون تومان بوده است.  قیمت متوسط ارز در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ بیش از دو برابر می‌شود. اگر قیمت متوسط دلار در سال ۱۳۹۷ برابر با ۱۰۷۸۳ هزار تومان درنظر گرفته شود، قیمت یک رام قطار برابر با ۹۰ میلیارد و ۵۷۷ میلیون تومان بوده است.
 
قیمت متوسط یک دلار در سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۲۹۱۸ تومان و هزینه خرید یک رام قطار ۱۰۸ میلیارد و ۵۱۱ میلیون تومان بوده است. اگر قرار باشد که متوسط قیمت دلار در هفت ماهه سال گذشته ۲۰ هزار تومان درنظر گرفته شود، هزینه خرید یک رام قطار برابر با ۱۶۸ میلیارد تومان می‌شود. به بیانی دیگر شهرداری تهران در سال ۱۳۸۹ می‌توانست با هزینه خرید یک رام قطار در سال ۱۳۹۹، حدود ۲۱ رام قطار (۱۴۷ دستگاه واگن) به ناوگان مترو تهران اضافه کند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی شهر  ، تاریخ انتشار: 12اردیبهشت 1400، کدخبر: 10190، www.shahr.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
0
0
اینکه ایران داره کم کم ذخایر ارزیش تموم میشه یعنی باید دور تموم این توسعه ها رو خط کشید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین