پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۷۶۲
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۳
استاندار خوزستان از موافقت وزیر صمت با مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان مبنی بر اعمال ماده ۹ قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت به منظور احداث جاده دسترسی به ۸۳ واحد معدنی در شهرستان رامهرمز خبر داد.

شعار سال:خورنا خبر داد که قاسم سلیمانی دشتکی روز یکشنبه در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان بیان کرد: معادن بهره‌بردار در منطقه جوبجی رامهرمز به دلیل نبود جاده دسترسی در یک سال اخیر دچار مشکلات و رکود تولید شده بودند.

ساخت جاده دسترسی به این منطقه از تعهدات سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان بود اما به‌دلیل وجود معارض و نبود تمایل برای فروش برخی زمین‌ها از سوی اهالی، این پروژه تاکنون اجرایی نشده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور اعمال ماده ۹ قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت جهت احداث این پروژه موافقت کرد.

 برابر با این ماده قانون، قیمت زمین‌های مورد نیاز باقی مانده برای ساخت جاده دسترسی به معادن منطقه جوبجی رامهرمز از سوی کارشناسان دادگستری برآورد و هزینه آن به حساب دادگستری واریز می‌شود تا مالکان فعلی پس از طی فرآیند اداری هزینه زمین‌های تملک شده را دریافت کنند.

رکود پیش آمده در معادن منطقه جوبجی، اشتغال بیش از ۸۰۰ نفر را به خطر انداخته است که امیدواریم در مدت ۶ ماه کار ساخت این جاده به اتمام برسد.
 

از فرماندار رامهرمز هم می‌خواهم تا پیش از ساخت پروژه جاده دسترسی به معادن جوبجی برابر با اختیارات شورای تامین امکان تردد کامیون‌های حمل محصولات معدنی را از جاده روستایی در مجاورت منطقه جوبجی فراهم کند.

در این مدت هیچ یک از اهالی منطقه نباید مانع تردد کامیون‌های حمل محصولات معدنی شوند.

به گزارش میراث باشی با اعلام این خبر عملا باید عبور جاده از محوطه جوبجی منتفی شود و جاده از بخش دیگری عبور کند. و زمین‌های مسیر خریداری شود اما ذکر چند نکته ضروری است:

۱. یکی از معدن‌داران که به دلیل تعرض و جاده کشی به عرصه محوطه باستانی و عیلامی جوبجی حکم محکومیت هم دارد  چند روز پیش در صدد احداث پلی بتنی این بار به بهانه عبور کمباین برای  زمین کشاورزی‌اش  بر آمد و گارد ریلهای جاده را که وزارت راه نصب کرده بود برداشت. هر چند در نهایت مجبور به جوش دوباره شد.

مشخصا فرد مذکور از جانب چه کسانی حمایت می‌شود که با وجود حکم قضایی محکومیت اصرار به تخلف‌های پی درپی  در این سطح دارد؟ عبور جاده فارغ از دسترسی به معدن چه سود دیگری برای این شخص دارد؟

۲. دو دستگاه‌های نظارتی وزارتخانه  و نمایندگان مجلس خوزستان و استاندار چرا پیگیر این موضوع نمی‌شوند که عرصه و حریم مصوب جوبجی در  زمستان ۹۸ که در تهران هم مصوب شده چرا تا کنون ابلاغ نشده است.
این تعلل از سوی معاونت میراث فرهنگی  و دفتر ثبت وزارتخانه است یا وزیر این کار را نمی‌کند؟ چرا و به چه علت؟
واضح است که تا عرصه و حریم مصوب ابلاغ نشود امکان هر گونه تعرض وجود دارد؟ از سویی مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان و معاونش چه پیگیری‌هایی از وزارتخانه برای چرایی این تعلل کرده‌اند؟

 
۳. هر چند تیم کاوش مستقر در محل به لحاظ حقوقی مسئولیتی در قبال تعرض ندارد اما به لحاظ حرفه‌ای باید رییس هیات کاوش هم در صورت مشاهده نخستین تعرض، تیم حفاظتی شهرستان را مطلع کند تا سریعا وارد اقدام شوند و جلوی تعرضات را بگیرند.


پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از میراث باشی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین