پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۸۰۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
غلامرضا ظریفیان معتقد است: وضعیت معیشت، سلامت، فضای انتخاباتی، برنامه عملی کاندیدا‌ها برای حل مشکلات مردم، به رسمیت شناختن تنوع و تکثر جامعه و حضور کاندیدا‌های پاکدست و فسادناپذیر از جمله عواملی است که باعث حضور پر شور مردم در انتخابات می‌شود.
شعار سال: تا انتخابات ۱۴۰۰ راه زیادی باقی نمانده است، اما رصد حال و هوای انتخاباتی کشور نشان می‌دهد که هنوزفضای حضور انتخاباتی به شور و هیجان خود نرسیده است و می‌بایست اتفاق‌هایی در جامعه بیافتد که مردم ترغیب به حضور گسترده شوند و شاید هم در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو باید منتظر رونمایی از کاندیدا‌های جدید دیگری بود تا این میدان به نحوی پررفت و آمد و شلوغ دنبال شود. پس در شرایط فعلی حضور پر شور مردم در انتخابات یکی از مهمترین مسایل کشور است که می‌بایست به آن توجه شود. این مساله باعث شد تا با «غلامرضا ظریفیان» فعال سیاسی اصلاح طلب و معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات به گفتگو بپردازیم. متن این گفتگو در ادامه می‌خوانیم:

مهمترین عامل برای حضور پر شور مردم در انتخابات بحث معیشت است

ظریفیان مهمترین عامل برای حضور پر شور مردم در انتخابات را بحث معیشت دانست و گفت: مهمترین مشکل آنی مردم در شرایط فعلی بحث معیشت است و اگر با کار‌هایی که در حال انجام است و مذاکراتی که در وین صورت می‌گیرد، تحریم‌ها برداشته شود و گشایشی در وضعیت اقتصادی کشور به وجود آید تا مردم احساس کنند که چشم انداز روشنی پیش روی خود دارند و وضعیت اقتصادی کشور تا حدودی بهتر شده و در آینده هم بهتر می‌شود. این می‌تواند یکی از عوامل موثر باشد و در چنین شرایطی جامعه احساس کند که حضور در صحنه انتخابات و تعیین سرنوشتی که انجام می‌دهد در زندگی او تاثیر دارد؛ بنابراین بحث معیشت یعنی اینکه احساس امید در جامعه به وجود آید به اینکه در کشور در حوزه اقتصادی اتفاقی در حال رخ دادن است.
 
بررسی راهکار‌های عملی برای حضور پر شور مردم در انتخابات ۱۴۰۰

این فعال سیاسی فعال اصلاح‌طلب در ادامه افزود: البته بحث معیشت پیوندی هم با بحث برجام برقرار می‌کند؛ یعنی اینکه ما اگر بتوانیم در مذاکرات وین موفق شویم می‌توانیم گام‌های مهم و امیدبخشی هم در حوزه اقتصادی برداریم و این موضوع می‌تواند باعث ایجاد امید در میان مردم شود و در چنین شرایطی مردم احساس می‌کنند که وضعیت اقتصادی آن‌ها بهتر شده و برای حضور پرشور در انتخابات راغب‌تر می‌شوند.

توجه به بحث سلامت و واکسن کرونا باعث حضور پرشور مردم در انتخاب می‌شود

ظریفیان اظهار داشت: یکی از عوامل دیگر که در شرایط فعلی می‌تواند به حضور پر شور مردم در انتخابات کمک کند، بحث سلامت مردم است؛ یعنی در شرایطی که جامعه با ویروس کرونا مواجه شده، اگر مردم احساس کنند که برنامه‌های در حال انجام برای این است که سلامت مردم تضمین شود و برنامه ریزی‌های جدی برای حل این معضل می‌شود و اینکه در بحث واکسن کرونا به صورت جدی پیگیری می‌شود؛ بنابراین چنین عواملی در به وجود آمدن این ذهنیت که می‌بایست انتخاب درست انجام داد، کمک می‌کند؛ یعنی مردم به این نتیجه برسند که حتماً می‌بایست گزینه اصلح را انتخاب کنند. در چنین شرایطی می‌توانیم شاهد انتخاباتی پر شور باشیم.

ایجاد فضای مناسب برای حضور سلایق مختلف به انتخابات پر شور کمک می‌کند

معاون وزیر علوم دولت اصلاحات در خصوص حضور مردم و انتخابات پر شور به ایجاد فضای انتخاباتی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: ایجاد فضا برای اینکه جامعه احساس کند که حق انتخاب مناسب به او داده شده است و اینگونه نیست که با ایجاد محدودیت‌های مختلف حق آن‌ها محدود می‌شود. هرچه قدر که این فرصت ایجاد شود که حق انتخاب مردم گسترده‌تر شود و مردم احساس کنند که می‌توانند آن فردی که توانمندتر است را انتخاب کنند و فضا برای افرادی که ظرفیت مدیریتی آن‌ها خوب است، باز شود و مردم هم بتوانند آن‌ها را انتخاب کنند و محدودیت‌های شورای نگهبان هم کمتر باشد؛ بنابراین ایجاد یک فضای مناسب برای حضور سلیقه‌های مختلف در انتخابات تا مردم بتوانند دست به انتخابی بزنند که احساس کنند دست آن‌ها برای انتخاب باز گذاشته شده، یکی دیگراز عوامل حضور پرشور همگان در انتخابات پیش روست.

برنامه عملی کاندیدا‌ها برای حل مشکلات مردم

ظریفیان یکی از عوامل موثر دیگر در خصوص حضور پر شور مردم در انتخابات را برنامه کاندیدا‌ها دانست و گفت: اگر کاندیدا‌ها برنامه‌ها معطوف به حل مشکلات مردم ارایه کنند و مردم احساس کنند که آن چیزی که به عنوان یک برنامه ارایه می‌شود شعار نیست و در عین حال اینکه برنامه‌ای برای حل مشکلات است، راهکار عملی هم برای حل مشکلات ارایه شده است. برای نمونه کاهش تورم، بحث مسکن و ... بنابراین برنامه‌های کاندیدا‌ها هم به نوبه خود می‌تواند نقش مهمی در حضور پر شور مردم در انتخابات داشته باشد.

به رسمیت شناختن تنوع و تکثر جامعه به ایجاد فضای پر شور انتخاباتی کمک می‌کند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوع نگاه به تنوع و تکثر جامعه را از عوامل دیگر حضور پر شور مردم در انتخابات دانست و بیان داشت: جامعه ایران جامعه‌ای متکثر و متفاوت با سبک‌های مختلف زندگی است و سلیقه‌های مختلفی در آن وجود دارد. به همین دلیل هم جامعه باید احساس کند رییس جمهوری که انتخاب می‌کند تنوع سبک‌ها و تنوع سلیقه‌ها را به رسمیت می‌شناسد و فردی است که با گشودگی به تنوع و تکثر سبک زندگی جامعه ما نگاه می‌کند. اگر اینچنین احساسی در جامعه به وجود آید می‌توان شاهد حضور پر شور مردم در انتخابات بود.

حضور کاندیدا‌های پاکدست و فسادناپذیر باعث انتخابات پر شور می‌شود

ظریفیان در پایان یادآور شد: یکی از عوامل دیگر که به انتخابات پر شور کمک می‌کند بحث خود کاندیدا‌ها است. اینکه افرادی که در انتخابات کاندیدا شده اند، اول اینکه عزم جدی در مبارزه با فساد دارند، دوم خودشان پاکدست هستند و سوم اینکه ویژگی‌ها و کاراکتر‌های اخلاقی دارند و نمی‌خواهند با تهمت زدن، تخریب دیگران و ... خودشان را ارایه کنند بلکه با ارایه راهکار‌ها و ایده‌های جدید می‌خواهند گره‌ها را از زندگیمردم باز کنند که اگر اینچنین افرادی حضور پیدا کنند مردم هم برای انتخابات پر شور رغبت بیشتری دارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۳۱۷۰۵۹، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
0
به نظر من که باید این فرهنگ رو از نظرات مردمی بندازیم که اععع ایول چون مردم کم رفتن مشروعیت و مقبولیت نظام زیر سوال رفت اصلا اینطوری نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
0
واقعا هم من با نظر این دوستمون موافقم به هیچ عنوان قبول ندارم این موضوع رو که حضور مردم به نظام مقبولیت میده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین