پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۸۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶
پژوهشگر مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه وهابیون فعل قرآن به سر گرفتن شیعیان را در لیالی قدر حرام می‌دانند، گفت: فرقه وهابیت یا سلفی‌ها طبق اعتقادات رهبران خود در بحث دعا و توسل مباحث مختلف دارند؛ یکی از این موارد حرمت توسل به پیامبر (ص) و اولیای الهی است.

شعار سال:حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی گفت: فرقه وهابیت یا سلفی ها معتقدند توسل به غیر خدا اساساً درست نیست؛ زیرا ما از آیات قرآن به دست می آوریم توسل و درخواست نیاز فقط باید از ذات خدا باشد. علما و دانشمندان شیعه پاسخ های مختلفی در کتاب های گوناگون به این شبهه داده اند که این شبهه را رد می کند.

وی تاکید کرد: باید بگوییم آیات متعددی در قرآن.[ رجوع شود به سوره نساء، آیه 64 و سوره مائده، آیه 35 وسوره یوسف آیه 97 و 98]. است که درخواست دعا را از غیر خدا شرک نمی داند بلکه به مسلمان ها دستور می دهد خواسته های خود را از اولیای الهی و مقربان درگاهش بخواهند که نمونه هایی هم در این زمینه مانند توسل حضرت آدم(ع) به مقام حضرت محمد(ص) و اهل بیت(ع) و... نقل شده است[ سیوطی/ الدر المنثور ج 1 ص 60، ابن ابی الحدید/ شرح النهج...ج 2 ص 267].
 
حجت الاسلام جعفری فراهانی با بیان اینکه نگاه وهابیت به آیات قرآن و روایات نگاه معقولانه ای نیست، تاکید کرد: این پیروان فرقه ضاله حاضر به شنیدن استدلال و احتجاج صحیح نیستند و در اعمال و رفتار و کردارشان به ویژه در ماه مبارک رمضان فقط به قرائت قرآن و نماز تراویح (نمازی که در شبهای ماه رمضان به صورت جماعت خوانده می شود) اکتفا می کنند.
 
این پژوهشگر ابراز کرد: یکی از اعمالی که ما پیروان اهل بیت(ع) به پیروی از روایات فراوانی که در این زمینه داریم و در شب قدر شیعیان آن را انجام می دهند، همین قرآن به سر گرفتن است که در روایات و کتب ادعیه به آن دستور داده شده است. وهابی ها از سوی دیگر مانند شیعیان، به شب قدر توجه خاصی ندارند و می گویند روایت و دلیل محکمی بر اینکه در شب قدر قرآن به سر گرفته شود و یا این عمل در زمان پیامبر(ص) انجام می شده، در دست نداریم.
 
وی عنوان کرد: اما شیعیان بنا به دلایل محکمی که از روایات در دست دارند یکی از اعمال شب قدر را قرآن به سر گرفتن و دعا و راز و نیاز و واسطه قرار دادن پیامبر(ص) و جانشینان آن حضرت(ص) می دانند و جهت بخشش گناهانشان، اولیای خدا را واسطه قرا می دهند و این عمل در دستورات دینی یکی از کارهای مستحبی و ارزشمندی است که وارد شده است.
 
حجت الاسلام جعفری فراهانی بیان کرد: یکی از راه های توسل به خداوند از طریق قرآن است، یعنی انسان قرآن را واسطه بخشش گناه به درگاه خدا قرار دهد؛ این همان قرآن به سر گرفتن است. در روایتی که در مسند احمد بن حنبل، با این مضمون نقل شده است. « اقرءوا القرآن و اسئلوا الله تبارک و تعالی به قبل أن یجیء قوم یسالون به الناس». یعنی؛ قرآن را بخوانید و از خداوند به وسیله آن سوال کنید پیش از آن که گروهی ببینند و به وسیله آن از مردم سوال کنند.[ مسند احمد بن حنبل، جلد چهارم، صفحه 445].

از سوی دیگر، نه تنها دلیلی بر حرمت نیست؛ بلکه علمای اهل سنت با سند صد درصد صحیح نقل کرده‌اند که امیرمؤمنان علیه السلام همین کار را انجام می‌داد.

ابو یوسف فسوی در کتاب المعرفة والتاریخ با سندی که تمام راویان آن از راویان بخاری و یا مسلم هستند می ‌نویسد:«حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِیزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْأُوَیْسِیُّ، ثنا إِبْرَاهِیمُ بْنُ سَعْدٍ، عَنْ شُعْبَةَ، عَنْ أَبِی عَوْنٍ مُحَمَّدِ بْنِ عُبَیْدِ اللَّهِ الثَّقَفِیِّ، عَنْ أَبِی صَالِحٍ الْحَنَفِیِّ، قَالَ: رَأَیْتُ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام أَخَذَ الْمُصْحَفَ فَوَضَعَهُ عَلَى رَأْسِهِ حَتَّى لَأَرَى وَرَقَهُ یَتَقَعْقَعُ، ثُمَّ قَالَ:" اللَّهُمَّ إِنَّهُمْ مَنَعُونِی أَنْ أَقُومَ فِی الْأُمَّةِ بِمَا فِیهِ، فَأَعْطِنِی ثَوَابَ مَا فِیهِ... .».[الفسوی، أبو یوسف یعقوب بن سفیان (متوفاى277هـ)، المعرفة والتاریخ، ج 2، ص751، تحقیق: الدکتور أکرم ضیاء العمری، ناشر: مکتة الدارـ المدینة المنورة، الطبعة الأولی، 1410هـ . ]. یعنی؛ از ابو صالح حنفی نقل شده است که دیدم علی بن أبی طالب علیه السلام را که قرآن را می‌گرفت و بر سر می‌گذاشت؛ تا جائی که من صدای حرکت ورق‌های آن را می‌شنیدم . سپس می‌فرمود: خدایا آن‌ها مانع شدند که من در میان امت حکومت نمایم؛ پس خدایا ثواب آن را به من عطا فرما... .
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه و دقت در این حدیث درمی یابیم توسل به هر موجودی که در نزد خدا دارای منزلت و کرامت باشد جایز است. بنابراین در شب های قدر مستحب است انسان قرآن را بازکرده و بر سر گذاشته و از خداوند طلب حاجت و نیاز کند. این بهترین دلیل است در رد حرام بودن قرآن بر سر گرفتن که اکثر اهل سنت و فرقه وهابیت مطرح می کنند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی قدس آنلاین  ، تاریخ انتشار: 9 مرداد1392، کدخبر: 142068، www.qudsonline.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
0
توسل به قران و اهل بیت ارامشی به دل های مردم روانه میکنه که حد نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین