پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۹۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
قدم‌های رو به جلو در وین و عزم جزم تیم بایدن برای بازگشت به برجام، باعث شده که کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس و اسراییل راه خود را از یکدیگر جدا سازند. محور عربی به ترمیم مناسبات با تهران می‌اندیشد و اسراییل همچنان با ابزار‌های مختلف در مسیر مذاکرات سنگ اندازی می‌کند.
شعار سال: با پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، برجام و مناسبات خاورمیانه دچار دستخوش و تحول شد. در این میان با خروج آمریکا از برجام، توافق هسته‌ای از مدار اصلی خود خارج و محور عبری و عربی به یکدیگر نزدیک شدند به آن امید که ایران در انزوا و فشار قرار گیرد.

در انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا، اما ورق برگشت و بار دیگر تیمی وارد کاخ سفید شد که پیشتر اعضای آن در دولت اوباما در تدوین توافق هسته‌ای نقش‌های کلیدی داشتند؛ بنابراین همان طور که بایدن در شعار‌های انتخاباتی وعده داده بود، اینک در پی احیای برجام برآمده است. از طرفی رایزنان این کشور نیز طی هفته‌های اخیر در وین همان جایی که در سال ۲۰۱۵ برجام نهایی شد، حاضر شده اند تا بستر را برای بازگشت آمریکا به توافق هموار کنند. اما از آنجا که آمریکا عضوی از توافق نیست، تهران تا کنون مذاکراتی با نمایندگان آن نداشته است.

در مجموع تا کنون همه طرف‌ها نسبت به روند مذاکرات ابراز خوشبینی کرده‌اند و باوجود مشکلات و اختلاف نظر‌هایی از قبیل تعداد و نوع تحریم‌هایی که باید لغو شوند، امکان رسیدن به توافق دور از ذهن نیست. در همین ارتباط هفته پیش حجت الاسلام «حسن روحانی» در جلسه هیات دولت با ابراز امیدواری از شرایط فعلی مذاکرات هسته‌ای وین و با ارزیابی پیشرفت ۶۰ تا ۷۰ درصدی گفت وگوها، گفت «آن‌ها [آمریکا]علی الظاهر در این مرحله جدی هستند و می‌گویند ما تحریم‌ها را برمی‌داریم.»

پیشرفت مذاکرات و لحن آشتی جویانه ولیعهد سعودی

بنابر این با جدیت آمریکا برای احیای برجام و به موازات آن پیشرفت مذاکرات، شاهد لحن آشتی جویانه ولیعهد عربستان در مورد رابطه با ایران بودیم. «محمد بن‌سلمان» در گفت‌وگویی که بامداد چهارشنبه ۸ اردیبهشت از شبکه‌های مختلف پخش شد، در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال برقراری روابط بین ریاض و تهران گفت: در نهایت، ایران یک کشور همسایه است، همه ما امیدواریم که رابطه خوب و متمایزی با ایران برقرار کنیم. وی تصریح کرد که دو کشور منافع مشترک و متقابلی برای پیشرفت و بهبود منطقه و جهان دارند.

بیانات شفاف ولیعهد سعودی برای میل به بهبود روابط با تهران با استقبال مقامات جمهوری اسلامی ایران مواجه شد و «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر ولیعهد عربستان در خصوص مناسبات ایران و عربستان و منطقه اظهار داشت: با دیدگاه‌های سازنده و روش گفتگو محور، این دو کشور مهم منطقه و جهان اسلام می‌توانند با پشت سر گذاشتن اختلافات، وارد فصل تازه‌ای از تعامل و همکاری برای نیل به صلح و ثبات و توسعه منطقه‌ای شوند.
 
معاهده برجام و دو راهی محور عبری - عربی
 
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران با ارایه پیشنهاد‌ها و طرح‌هایی برای گفتگو و همکاری در منطقه خلیج فارس از جمله پویش صلح هرمز (ابتکار امید) پیشگام مسیر مودت و همکاری منطقه‌ای بوده و از تغییر لحن عربستان سعودی استقبال می‌کند.

چندی پیش روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» از مذاکرات مستقیم مقامات ارشد ایران و عربستان سعودی برای اصلاح روابط بین آن‌ها خبر داد. بر اساس این گزارش این گفتگو‌ها پنج سال پس از قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور صورت گرفته است و این مذاکرات که در ماه جاری و در بغداد انجام شده است. فارغ از صحت و سقم و تایید و تکذیب این دیدار و محتوای آن ایران بر مبنای سیاست‌ها و اصول کلی خود مبنی بر اولویت رابطه با همسایگان، همواره از گفتگو و تعامل با کشور‌های منطقه و همسایگان استقبال کرده است.

تلاش ایران برای بهبود روابط با همسایگان و کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس را می‌توان در سفر منطقه‌ای هفته پیش «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان مشاهده کرد. وی ضمن سفر به کشور‌های عراق، قطر و عمان و کویت با مقامات عالی رتبه آن‌ها در زمینه‌های گوناگون به دیدار و گفتگو کرد.

از نگاه ناظران، این تغییر رفتار کشور‌های عربی منطقه پس از تصمیم جدی آمریکا برای بازگشت به برجام و همچنین مذاکرات آن‌ها با تیم مستقر در کاخ سفید رخ داد. ولیعهد سعودی سه شنبه هفته پیش در مصاحبه‌ای گفت که «آمریکا شریک استراتژیک عربستان است و ریاض به جز در موارد انگشت شمار با دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، اختلافی ندارد.»

تا کنون مقامات کاخ سفید بار‌ها تلاش کرده اند تا قبل از بازگشت به برجام رضایت متحدان عبری و عربی خود را به دست آورند. چند روز گذشته هیات‌هایی از دولت امریکا با سفر به غرب آسیا تلاش کردند، نگرانی‌ها در این منطقه ازکاهش تنش میان ایران و امریکا را مدیریت کنند.

به تازگی نیز خبرگزاری «رویترز» از سفر دیپلماتیک جدیدی پرده برداشته و با استناد به اطلاعات یک منبع مطلع از سفر یک هیات عالی‌رتبه آمریکایی به خاورمیانه در هفته آینده خبر داده است. هرچند جزییات برنامه سفر این هیات به خاورمیانه اعلام نشده، اما به نوشته تارنمای مذکور، احتمالا چهار کشور عربستان، امارات، مصر و اردن از جمله مقصد‌های این سفر باشند؛ سفری که گفته می‌شود ماموریت اصلی آن کاهش نگرانی‌های مربوط به بازگشت واشینگتن به برجام است.

انزوای اسراییل و اعتراف عبری به احیای برجام

در شرایط کنونی راه عربستان و دیگر کشور‌های عربی منطقه از رژیم صهیونیستی جدا شده است. این رژیم از شهادت دانشمندان هسته‌ای کشورمان گرفته تا بمب گذاری و حملات سایبری به تاسیسات هسته ای، تا کنون بار‌ها قصد توقف فعالیت‌های هسته‌ای صلح امیز ایران و نیز شکست مذاکرات هسته‌ای را داشته است.

ناکامی آن‌ها در راستای به شکست کشاندن مذاکرات، مقامات تل آویو را راهی آمریکا کرده تا رییس جمهوری این کشور را از بازگشت به توافق منصرف سازند. دیدار اخیر «یوسی کوهن» رییس موساد و «گیلعاد اردان» سفیر اسراییل در واشینگتن با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در همین ارتباط انجام گرفت.

همچنین در روز‌های اخیر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا و همتای اسراییلی خود دیدار و گفتگو کردند. پیشتر روزنامه «تایمز اسراییل» در این زمینه نوشته بود که کوهن قرار است در دیدار با مقام‌های ارشد آمریکا، شواهد پنهان‌کاری ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور را در اختیار دولت بایدن قرار دهد و دولت آمریکا را از پیوستن به برجام منصرف کند.

البته این سناریو و ترفند، طی سال‌ها و حتی دهه‌های پیش همواره از سوی مقامات رژیم صهیونیستی آنقدر تکرار شده که به عنوان توطئه‌ای نخ نما، اثرگذاری خود را از دست داده است. سفر مقامات امنیتی اسراییل به واشنگتن نیز همان طور که انتظار می‌رفت، بی نتیجه ماند و سفیر اسراییل در آمریکا و سازمان ملل اقرار کرد که این رژیم با تاسف به این اطمینان رسیده بازگشت آمریکا به برجام و رفع بخش عمده‎‌ای از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، حتمی است.

در پی شکست سازوکار‌های دیپلماتیک برای منصرف کردن بایدن از احیای برجام، کوهن وزیر اطلاعات اسراییل پنجشنبه گذشته به «رویترز» گفته در صورت توافق جدید بد بین آمریکا و دیگر قدرت‌ها با ایران، بی تردید جنگ رخ خواهد داد. این تهدید نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی آخرین تیر ترکش خود را به سمت مذاکرات وین پرتاب می‌کند؛ تیری که به باور ناظران باز به خطا خواهد رفت و تهدید به جنگ همانند گذشته در سطح شعار باقی خواهد ماند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۳۱۵۳۶۱، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
0
اميد داريم اين برجامي كه اين روزها داره نگاشته ميشه بدتر از سال 1395 نباشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین