پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۰۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
یک استاد دانشگاه با اشاره به این که عربستان در پیوستگی کامل به سیاست‌های آمریکا حرکت می‌کند گفت: این که فکر کنیم با مذاکرات ایران و عربستان همه مسائل تهران – ریاض حل می‌شود نگرش زود باورانه‌ای است اگرچه گام مهمی برای حل وفصل بسیاری از منازعات است.
شعار سال: مهدی مطهرنیا در ارزیابی خود از گفتگو‌هایی میان ایران و عربستان، اظهارکرد: هرگونه تغییر و تحول در ایالات متحده آمریکا در ریاض هم انعکاسی بر جای می‌گذارد در واقع عربستان در پیوستگی کامل با سیاست‌های آمریکا حرکت می‌کند.

وی افزود: بن سلمان هم اکنون در وضعیت گذار احتمالی در دوران پس از ملک سلمان قرار دارد و در درون کاخ ریاض هم تنش‌هایی وجود دارد برای این دوره انتقالی. در حالی که محمد بن سلمان در نسل جدید حکام عربستان است که نگرش مدرن تری را دنبال می‌کند و تلاش دارد با آمریکا در ارتباط باشد.

این استاد دانشگاه همچنین اظهار کرد: از طرفی بایدن هم تلاش می‌کند تا یک برنامه نئولیبرالیسم تدافعی در مسیر‌های تهران، ریاض، تل آویو و آنکارا داشته باشد که هزینه‌های کمتری را بپردازد.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: این که فکر می‌کنیم با شروع مذاکرات ایران و عربستان همه مسائل تهران –ریاض حل خواهد شد نگرش زود باورانه‌ای است اگرچه می‌تواند این مذاکرات گام‌های مهمی در جهت حل و فصل بسیاری از منازعات را شکل دهد.
 
رقابت بین ایران و عربستان استراتژیک است

مطهرنیا همچنین بیان کرد: رقابت بین ایران و عربستان استراتژیک است و با توجه به جهت گیری انقلابی تهران و تحریم‌های فلج کننده‌ای که ترامپ اعمال کرد طبیعتا عربستان ارزیابی دقیقی از آینده ایران ندارد و لذا محتاطانه برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: از طرفی درتهران هم مذاکرات با عربستان و آمریکا، رقبا و دشمنان جدی دارد از یک سو رقبایی هستند که حل و فصل این مسائل در دوران روحانی را به نفع جریان سیاسی خود می‌دانند از سوی دیگر گروهی هستند که کنار آمدن ایران با ریاض و واشنگتن را به عنوان ضد ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌دانند.

وی تصریح کرد: اینگونه موضع گیری‌ها از منظر سیاسی و رقابت اقتصادی در ریاض رد پای بسیار قدرتمندانه‌ای دارد اکنون در فضای سیاسی تلاش می‌شود چنین مذاکراتی چه با ریاض و چه با واشنگتن صورت گیرد.

این استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: ارزیابی موقعیت انتقالی در ریاض و گفتگو با تهران، اگرچه مثبت است، اما باید توجه داشت کامل نیست و بسیار لغزنده است گرچه ظاهرا پر انرژی نشان می‌دهد، اما نیازمند زمان و ادامه گفتگو‌ها است تا طرفین به برد برد بیاندیشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایسنا، تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۰۲۱۲۰۸۴۹۷، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
0
ایران و عربستان به هیچ عنوان نتونستن در طول تاریخ روابط حسنه ای داشته باشن الان وقتش رسیده که تاریخ سازی کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
0
چندین بار تا دم مذاکره رفتن اما دوستان سفارت تسخیر کن زدن نابود کردن همه چی رو
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین