پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۲۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
احمد حکیمی‌پور با بیان اینکه شورا‌ها هیچگونه خلاء قانونی برای فعالیت خود ندارند، ادامه داد: تضعیف جایگاه شورا‌ها بر پیکر قانون اساسی ضربه وارد می‌کند در واقع ما در حوزه شورا‌ها هیچگونه مشکل قانونی نداریم و قانون اساسی تکلیف را مشخص کرده است، اما متاسفانه طرح‌هایی که در مجلس داده می‌شود یا لایحه‌هایی که دولت ارسال می‌کند همگی اختیارات شورا‌ها را کم کرده است و اشکال ما این است که برای شورا متولی نداریم و متاسفانه شورا دستش به جایی بند نیست و شانی که قانون اساسی به او دارد را نمی‌تواند پاسداری کند.
شعار سال: احمد حکیمی‌پور، عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به عملکرد شورا‌ها طی پنج دوره گذشته گفت: به نظر من عملکرد شورا‌ها در پنج سال گذشته خوب و رو به جلو بوده است و خوشبختانه در سیستم نظام جمهوری اسلامی ایران جا افتاده اند.

او افزود: اینکه برخی افراد تخلف در شورا‌ها را دلیلی بر منحل کردن آن‌ها می‌دانند اصلا درست نیست چرا که در همه جای دنیا و در همه سیستم‌ها افرادی هستند که از موقعیت خود سو استفاده می‌کنند و تخلف انجام می‌دهند، کار منطقی این است که گناه یک نفر را به پای همه ننویسم و به جای حذف تشکل و نهاد، با فرد خاطی برخورد کنیم.

عضو سابق شورای شهر تهران تصریح کرد: هرچند که قابل ذکر است بگویم میزان تخلفات شورا‌ها در مقایسه با سایر دستگاه‌ها قطره‌ای در برابر دریاست بنابراین نباید وقتی یک شورا از میان هزاران شورا تخلف انجام می‌دهد آن را در بوق کُرنا کرده و بزرگ‌نمایی کنیم.
 
شورا‌ها در طول سال‌ها تضعیف شدند

حکیمی پور ادامه داد: به طور کلی شورا‌ها در پنج دوره گذشته خوب درخشیدند و به عنوان یکی از جلوه‌های اراده ملت در اداره امور کشور ظاهر شدند.

او با بیان اینکه متاسفانه شورا‌ها در طول سال‌ها تضعیف شدند، افزود: شورا‌ها نتوانستند آنگونه که در قانون اساسی پیش بینی شده کار کنند.

این عضو دوره اول شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به علت تضعیف شورا‌ها و راه‌های جلوگیری از آن گفت: متاسفانه قوه مجریه و قوه مقننه، شورا‌ها را موی دماغ خود می‌دانند. از طرفی شورا‌ها مفت به قوه مجریه داده شدند و از طرف دیگر زیر نظر قوه مقننه رفتند در حالی که شورا‌ها نیز مانند قوه مجریه، مقننه و قضائیه در قانون اساسی دارای فصل جداگانه‌ای هستند، اما طبق قانون عمل نمی‌شود. برای مثال مصوبات شورا‌ها باید در فرمانداری‌ها که زیرنظر قوه مجریه هستند به تصویب برسند و از طرفی دیگر باید طبق نظر مجلس شورای اسلامی کار کنند درحالی که مجلس هم مانند شورا‌ها انتخابی است و طبق قانون، شورا نباید زیرنظر آن باشد.
 
شورا‌ها باید مستقل باشند و نباید تحت نظارت هیچ قوه‌ای نباید کار کنند

حکیمی پور اضافه کرد: حتی شورای نگهبان در قانون اساسی ذیل قوه مقننه تعریف شده، اما همانطور که اشاره کردم شورا‌های شهر و روستا دارای سرفصل جداگانه در قانون اساسی هستند، این نشان می‌دهد که شورا‌ها باید مستقل باشند و نباید تحت نظارت هیچ قوه‌ای نباید کار کنند، اما شاهد این هستیم که شورا‌ها روز به روز در حال تضعیف هستند و نهاد‌های دیگر آن را سرراهی می‌دانند و فکر می‌کنند قرار است شورا جای آن‌ها را تنگ کند.

او با بیان اینکه شورا‌ها هیچگونه خلاء قانونی برای فعالیت خود ندارند، ادامه داد: تضعیف جایگاه شورا‌ها بر پیکر قانون اساسی ضربه وارد می‌کند در واقع ما در حوزه شورا‌ها هیچگونه مشکل قانونی نداریم و قانون اساسی تکلیف را مشخص کرده است، اما متاسفانه طرح‌هایی که در مجلس داده می‌شود یا لایحه‌هایی که دولت ارسال می‌کند همگی اختیارات شورا‌ها را کم کرده است و اشکال ما این است که برای شورا متولی نداریم و متاسفانه شورا دستش به جایی بند نیست و شانی که قانون اساسی به او دارد را نمی‌تواند پاسداری کند.
 
باید دیوان قانون اساسی در ایران شکل بگیرد

حکیمی پور با تاکید بر اینکه باید دیوان قانون اساسی در ایران شکل بگیرد، گفت: بهتر است ما هم مانند همه کشور‌ها دیوان قانون اساسی داشته باشیم تا وقتی یک نهادی منبعث از قانون اساسی، دچار مشکل شد بتواند به این دیوان مراجعه کرده و شکایت کند، متاسفانه به دلیل نبود چنین دیوانی سال به سال اختیارات شورا‌ها محدود شده و جایگاه آن‌ها تضعیف می‌شود.

او افزود: من معتقدم در حق شورا‌ها که مولود جمهوری اسلامی ایران هستند، اجحاف شده است. امام خمینی (ره) قبل از تاسیس قانون اساسی در اردیبهشت سال ۱۳۵۸ عنوان کردند که شورا‌ها باید شکل بگیرند و اداره شهر‌ها به دست مردم بیفتد، اما متاسفانه اهمیتی به شورا داده نشده و حتی او را زیر دست شهرداری بردند و اکنون شورا، دستش در جیب شهرداری‌ست در حالی جایگاهش بسیار بالاتر از این حرف‌ها است.

این عضو دوره اول شورای اسلامی شهر تهران درخصوص برخی انتقاد‌ها درباره منحل شدن شورا‌ها و قرار گرفتن شهرداری‌ها تحت نظارت وزارت کشور گفت: من صد در صد مخالف این عقیده هستم، چون شورا‌ها ریشه در قانون اساسی ایران دارند و تکلیف آن را قانون مشخص کرده است یعنی اینگونه نیست که یک نفر با اراده خود آن را ایجاد کرده باشد که حالا بخواهد منحل کند پس اگر کسی بخواهد شورای شهر را منحل کند باید ابتدا قانون اساسی را تغییر دهد.
 
شورا دستش به جایی بند نیست و نمی‌تواند از شأن قانونی خود دفاع کند
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۷۴۷۸۴، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
0
0
ماشالله همه از دولت روحانی به بعد این موضوع رو یاد گرفتن که بگن از دست ما کاری بر نمیاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین