پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
کد خبر: ۳۴۱۷۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
در این گزارش به بررسی تغییرات پدید آمده در بخش عرضه و تقاضای بازار مسکن می‌پردازیم.
شعار سال : ریزش ۸ درصدی قیمت دلار در ماه‌های فروردین و ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۰ در کنار کاهش هیجانات قیمتی، بازار مسکن را از ۲ سمت عرضه و تقاضا تحت تاثیر قرار داده است.

فعالان بازار مسکن بر این باورند که اثر تداوم ریزش دلار طی بازه زمانی یک تا ۳ ماهه در فایل‌های عرضه شده به بازار قابل مشاهده خواهد بود.

اما هم اکنون نیز شاهد تغییراتی در بخش تقاضا و عرضه مسکن هستیم که در این گرازش به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

جزئیات تغییرات بازار در سمت عرضه

اولین تغییر ایجاد شده در بازار به رغم محدودیت‌ها و تعطیلات کرونایی افزایش ۲ برابری حجم یا تعداد فایل‌های ارائه شده به بازار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

دومین تغییر قابل مشاهده در بازار به گفته مشاوران املاک در رفتار صاحبان املاک نهفته است که دیگر همچون سال گذشته به طور لحظه‌ای قیمت پیشنهادی خود را افزایش نمی‌دهند و بر آن اصرار و مقاومتی ندارند.

سومین تغییر ایجاد شده در بخش عرضه مسکن به بازار در تغییر رفتار خود مشاوران و بنگاه‌های املاک نهفته است بگونه‌ای که این افراد هم اکنون به معرفی فایل‌هایی با قیمت پایین می‌پردازند و با این اقدام نه تنها فروشنده‌ها و صاحبان املاک را از ارائه قیمتی بالغ بر قیمت مدنظر آن‌ها باز می‌دارند و سطح قیمتی فروشندگان واحد‌های مسکونی را در جهت قیمت‌های پایین‌تر تنظیم می‌کنند بلکه عرف قیمتی مناطق را که براساس نظر آن‌ها مشخص و تعیین می‌شود را نیز تغییر می‌دهند.

این تغییر رفتار مشاوران املاک در حالی رخ داده است که چندی پیش و در دوران رکود معاملاتی بازار مسکن این افراد با معرفی فایل‌هایی با قیمت بالا نه تنها در تنظیم رفتار فروشنده‌ها در جهت تعیین قیمت‌های صعودی نقش اساسی داشتند بلکه موجب افزایش قیمت عرف در مناطق شده بودند.

چهارمین تغییر مشاهده شده در بازار مسکن تولد دوباره عرضه فایل‌هایی با قیمت توافقی است و دلیل این رفتار صاحبان املاک نیز در این موضوع نهفته است که در حال حاضر همگان از شکنندگی قیمت‌ها آگاهند و می‌دانند در صورت پیشنهاد قیمتی بالا، ممکن است ملک آن‌ها به فروش نرود.

جزئیات تغییرات بخش تقاضا در بازار مسکن

طبق مشاهدات میدانی و گفتگو با مشاوران املاک هم اکنون در رفتار و جنس متقاضیان بازار مسکن ۲ تغییر عمده قابل مشاهده است.

اولین تغییر رفتار مشاهده شده در بخش تقاضا، به افزایش حضور تبدیلی‌ها مربوط می‌شود، تبدیلی‌ها کسانی هستند که املاک خارج از تهران خود را به قصد خرید ملک در تهران فروخته اند یا اینکه افراد با تبدیل سایر دارایی‌های خود به پول نقد، مجموع سرمایه و دارایی خود را وارد بازار مسکن کرده اند.

دومین تغییر ایجاد شده در جنس رفتار متقاضیان حاضر در بازار مسکن به تغییر زاویه دید و نگرش سفته بازان یا متقاضیان غیرمصرفی مربوط می‌شود که با خرید ملک به دنبال سرمایه گذاری بلند مدت هستند و بازه زمانی نگهداری ملک را در رفتار خود افزایش داده اند.

کاهش قیمت مسکن حتی به فضای مجازی که بار‌ها بستر جهش قیمتی را در دوران التهابات ارزی فراهم کرده بود رسیده است به طوری‌که طبق بررسی‌های انجام شده در دو منطقه مصرفی وشاخص ۴ و ۵ شهر تهران میانگین قیمت فایل‌های فروش مسکن در دو هفته اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در مقایسه با اسفند ۹۹، بین ۱ تا ۲ درصد کاهش داشته است.

کارشناسان بر این باورند که با ایجاد تغییرات مثبت کاهشی در روند تورم پنهان در بازار مسکن یعنی کاهش قیمت پیشنهادی صاحبان املاک یا قیمت فایل‌های فروش، قیمت نهایی واحد‌های مسکونی تعدیل خواهد شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۸۰۰۲۹، www.ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
0
ریزش قیمت دلار در ایران واقعا الکیه و به هیچ عنوان ربطی به ذخایر ارزی کشورمون نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
0
0
با اين تحليلي كه شعار سال كرده يعني ميشه اميدي به اصلاح قيمت مسكن داشت؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین