پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۰۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه جهت حمایت از تولیدات داخل، به محصولاتی که در داخل تولید می‌شوند، اجازه واردات داده نمی‌شود، گفت: همه مواد غذایی اعم از محصولات آماده، واسطه و مواد اولیه، نگهدارنده ها، آنزیم‌ها و رنگ‌ها که در فرمولاسیون مواد غذایی به کار می‌روند، لازم است در سامانه تیتک ثبت شوند.
شعار سال: محمد حسین عزیزی مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در زمینه به حداقل رساندن فرآیند کاری فرآورد‌های غذایی و آشامیدنی گفت: شرکت‌های تولید کننده و واردکننده لازم است یکسری مدارک در خصوص آنالیز محصول، گواهی سلامت بهداشتی و کشور تولید کننده را در سامانه تیتک بارگذاری کنند.
 
اگر محصولی جدید باشد که تا به حال، ارزیابی نشده باشد، یک مرحله ثبت منبع هم اضافه خواهد شد و اگر شرکت شناخته شده با استاندارد‌های بین المللی بالا باشد، ممکن است مشمول ارزیابی نشود و منبع، مستقیما ثبت شود. اگر مدارک شرکت مورد نظر برای واردات محصول ضعیف باشد، ارزیابی ضروری است و بازرسان به صورت حضوری و یا غیر حضوری و برخط (آنلاین) محصول را ارزیابی می‌کنند، این فرآیند حدود دو یا سه روز و حتی در برخی موارد یک روزه انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه جهت حمایت از تولیدات داخل، به محصولاتی که در داخل تولید می‌شوند، اجازه واردات داده نمی‌شود، اظهار کرد: صرفا برای محصولات نهایی که تولید داخل ندارند، مجوز واردات صادر می‌شود.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در خصوص کد‌های آی آر سی (IRC) صادره، بیان کرد: تاکنون برای واردات مواد اولیه ۵۸ هزار و ۱۳۶، برای صادرات مواد اولیه ۴۹ هزار و ۱۱۳ و برای محصول نهایی ۸ هزار و ۴۲۳ پروانه صادر شده است.

وی افزود: تاکنون برای ۵ میلیارد و ۱۱۶ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۱۴۵ فرآورده مواد اولیه و ۵۸۶ میلیون و ۹۰ و ۱۶۰۷ محصول نهایی ترخیص شده اند و کل شناسه گذاری انجام شده و ۴۵۰ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۵۵۹ عدد است که به دلیل تنوع زیاد مواد غذایی، تعداد اقلام به پنج یا ۶ میلیارد رسیده است.

زیرساخت‌های سامانه تیتک به طور کامل در حوزه مواد غذایی و آشامیدنی آماده نیست

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: تعداد و تنوع فرآورده‌های غذایی، ما را بر آن داشت که در ابتدا محصولات غذایی با ارزبری بالاتر و گران‌تر وارداتی که امکان تقلب در آن‌ها بیشتر است، در اولویت برچسب گذاری قرار گیرند، به عنوان مثال روغن زیتون از جمله مواد غذایی است که احتمال تقلب در آن زیاد است. مواد غذایی با قیمت پایین‌تر در اولویت بعدی برای کدگذاری، برچسب شناسایی و ردیابی هستند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های سامانه تیتک به طور کامل در حوزه مواد غذایی و آشامیدنی آماده نیست، گفت: بیش از ۶۸ گروه کاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل شده و همه شرکت‌های بزرگ تولیدی و نیز انجمن‌های بزرگ را بسیج کرده ایم تا ثبت محصول را آغاز کنند، ولیکن به دلیل اینکه سامانه مجوز ترخیص همچنان قابل بهره برداری نیست، در این حوزه با مشکل مواجه هستیم. زیرا فرآیند پیگیری آن مشخص نیست که این کالا همچنان در شرکت پخش هست یا اینکه مجوز ورود به بازار را دریافت کرده است.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، عزیزی در خصوص اهمیت بررسی اصالت کالا‌های سلامت محور، توضیح داد: در مورد کالا‌های وارداتی حتما کد آی آر سی (IRC) را مشاهده و با ارسال پیامک یا از طریق اپلیکیشن و یا حتی سیستم تلفنی می‌توانند اصالت کالا را بررسی کنند که آیا این کالا از مسیر قانونی و یا به صورت قاچاق وارد کشور شده است؛ خوشبختانه در حوزه واردات، این سامانه تکمیل شده و هیچ کالای وارداتی نیست که کد آی آر سی (IRC) نداشته باشد.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو یکی از چالش‌های فراروی فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی را مناطق آزاد، بازارچه‌های مرزی و ته لنجی‌ها و کولبر‌ها دانست و افزود: کالا‌هایی که از این طریق وارد کشور می‌شوند به دلیل قوانین خاص آن مناطق، امکان ثبت در سامانه تیتک را ندارند و به طبع آن ردیابی و بررسی اصالت آن‌ها مورد سوال است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازایلنا، تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۷۵۴۱۰، ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
0
0
قاچاق دارو سری درازا دارد....
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین