پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۷۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۶
پرویز تناولی، تندیسگر، نقاش، پژوهشگر و مجموعه دار معروف ایرانی است. مجموعه‌های “هیچ”، “دست‌ها”، “قفل و قفس” و “شاعر”در زمره معروف‌ترین آثار پرویز تناولی قرار دارند که در این میان “هیچ” شهرتی جهانی دارد.
شعار سال: پرویز تناولی، متولد ۱۳۱۶ در تهران؛ تندیسگر، نقاش، پژوهشگر و مجموعه دار معروف ایرانی است. مجموعه‌های “هیچ”، “دست‌ها”، “قفل و قفس” و “شاعر”در زمره معروف‌ترین آثار پرویز تناولی قرار دارند که در این میان “هیچ” شهرتی جهانی دارد. لازم به ذکر است که مجسمه‌ پرسپولیس تناولی در سال ۱۳۸۷ با رکورد بی‌سابقه‌ی بیش از دو میلیون و پانصد هزار دلار در حراج کریستی به فروش رفت.

برای نخستین بار در ۱۳۳۷ مجسمه‌ای به یاد فرهاد کوهکن می‌سازد. این مجسمه که فرهاد را پس از افتادن از کوه نشان می‌دهد، پایه‌ای می‌شود برای مجموعه “شاعر”. در این سال‌ها تناولی در آکادمی میلان درس می‌خواند و شاگرد مارینو مارینی بود و به گفته‌ی خودش “کارهایم هنوز از تاثیر استادم به در نیامده بود”.

“هیچ” در واقع اعتراض تناولی به دو جریان عمده مسلط آن روز هنر ایران بود: یکی افرادی که هرچه از غرب می‌آمد را می‌پرستیدند و دیگر افرادی که خط و خطاطی را در نمایشگاه‌های مکتب سقاخانه ستایش می‌کردند.

اگر چه تناولی خود یکی از پایه گذاران آن مکتب به شمار می‌رفت، اما به گفته‌ی خودش “هیچ” ندای این اعتراض بود. در بهار ۱۳۵۲ بیست و پنج مجسمه هیچ پرویز تناولی در تهران به نمایش عمومی درآمدند.

وی که دیگر حاضر به مصاحبه نمی‌شود، می‌گوید “همه چیز را کتاب‌هایم گفته‌ام”.

مجموعه مجسمه‌های «حجم‌های هیچ»، «دست‌ها»، «قفل و قفس» و «شاعر» را می‌توان در زمره معروف‌ترین آثار تناولی قرار داد. مجسمه «فرهاد کوهکن» که در سمت جنوب غربی محوطه تئاتر شهر نصب گردیده از مجموعه مجسمه‌های «شاعر» این مجسمه‌ساز است. از دیگر آثار وی می‌توان به اثر شاعر ایستاده اشاره کرد.
 
 
تعداد بازدید : 5
 

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دروازه تهران، تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: -، www.darvazehtehran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
0
0
واقعا که اخه چرا ما اینجوری هستیم همیشه قدر نابغه ها و استادان و دانشمندانمونو غربی ها بیشتر از ما میدونن و آثار و هنرشونو درک میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین