پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۸۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳
با وجود لشکری از مصدومان در وزنه‌برداری ایران، سؤال اصلی از مسئولان ورزشی این است که چرا با این همه مصدوم و آسیب دیده که روی دست وزنه‌برداری مانده، حتی از سرمربی تیم ملی یک بازخواست ساده هم صورت نمی‌گیرد؟ واقعاً چرا از برخواه نمی‌پرسیم که در تمرینات چه بلایی سر روح و روان و بدن این همه وزنه‌بردار عنوان‌دار آورده که اینگونه یکی یکی در مسیر المپیک شاهد پرپر شدن استعداد‌ها و سرمایه‌های ناب وزنه‌برداری هستیم؟
شعار سال: اتفاقی که وقوعش محتمل است و به زودی با اعلام چهره‌های شاخص راه‌یافته وزنه‌برداری به بازی‌های المپیک توکیو از سوی فدراسیون جهانی مشخص می‌شود. البته این همه حرفی نیست که این روز‌ها در وزنه‌برداری شنیده می‌شود. اتفاقی که برای سهراب افتاد، شرایط کیانوش رستمی، نقش کادر فنی تیم ملی در این اتفاق‌ها و در نهایت وضعیت علی هاشمی و علی میری؛ مواردی است که می‌توان به آن‌ها پرداخت.

آسیب دیدگی دوباره سهراب مرادی از ناحیه کتف و خروج او از گردونه امتیازی المپیک برای کسب سهمیه ورودی به این دوره از بازی‌ها در دسته وزنی ۹۶ کیلوگرم، اتفاقی تلخ برای وزنه‌برداری ایران و شوک بزرگی برای کاروان کشورمان بود که بی‌صبرانه چشم انتظار کسب سهمیه توسط ستاره‌های طلایی ریو ۲۰۱۶ برای تکرار موفقیت در بازی‌های توکیو ۲۰۲۱ بودند. سهراب مرادی قهرمان طلایی المپیک در حالی که امیدوار بود در آخرین مرحله گزینشی المپیک، مجوز حضور در آوردگاه توکیو را کسب کند بازهم از همان ناحیه (کتف) که مدتی قبل آسیب دیده بود، به شدت آسیب دید. کتف سهراب در حرکت دوم مهار وزنه ۱۷۰ کیلوگرمی از جا در رفت تا بدین وسیله پرونده حضور این ستاره وزنه‌برداری ایران در المپیک توکیو بسته شود!

بی‌شک مسائلی همچون نبود یک برنامه بدنسازی استاندارد و تغذیه خوب برای ستاره‌های وزنه‌برداری ایران در طول مدت برگزاری اردو‌های آماده‌سازی در عملکرد آن‌ها تأثیر منفی بسیاری داشته است، به طوری که ضعف در شرایط فیزیکی، استقامتی و توانمندی رکوردی وزنه‌برداران در مقایسه با سایر رقبای آسیایی محسوس است. مصدومیت وزنه‌بردارانی همچون محمد زارعی، صالح چراغی و آسیب‌دیدگی حافظ قشقایی در فاصله چند روز مانده به اعزام، مصدومیت جدی و بیرون زدن آرنج دست حسین سلطانی در جریان مسابقات و کشیدگی همسترینگ علی میری و حالا مصدومیت سهراب مرادی همگی نشان از حال و روز ناخوش وزنه‌برداری ایران می‌دهد که البته نوک پیکان تمامی انتقاد‌ها هم به سوی کادر فنی است.

به طوری که بزرگان وزنه‌برداری ایران معتقدند خستگی ناشی از فشار‌های بیش از اندازه و غیراستاندارد بودن تمرینات و همچنین نداشتن یک برنامه ریکاوری و درست همه دست به دست هم دادند تا امروز لشکری از مصدومان در وزنه‌برداری ایران باقی بماند. حال سؤال اصلی از مسئولین ورزش این است که چرا با این همه مصدوم و آسیب دیده که روی دست وزنه‌برداری مانده، حتی از سرمربی تیم ملی در این شرایط بحرانی که ایجاد شده است یک بازخواست ساده هم صورت نمی‌گیرد؟ واقعاً چرا از برخواه نمی‌پرسیم که در تمرینات چه بلایی سر روح و روان و بدن این همه وزنه‌بردار عنوان‌دار آورده که اینگونه یکی یکی در مسیر المپیک شاهد پرپر شدن استعداد‌ها و سرمایه‌های ناب وزنه‌برداری هستیم؟ وزنه‌برداری ایران یکی از سه ضلع مدال‌آوری کاروان ورزشی ایران محسوب می‌شود، اما با اتفاقاتی که برای ورزشکاران این رشته رقم خورد، چندان نمی‌توان به مدال‌آوری آن‌ها در المپیک دل بست.

البته علی داودی در دسته فوق‌سنگین شانس کسب مدال دارد، اما در دسته دیگر شرایط سخت است.
 
 
 
آقای برخواه؛ چه بلایی سر وزنه‌برداران آوردید که شاهد پرپرشدن استعداد‌هایمان هستیم؟


رستمی چشم انتظار تحقق وعده جلود

کیانوش رستمی دیگر چهره شاخص و طلایی وزنه‌برداری ایران در بازی‌های ۲۰۱۶ ریو از نداشتن امتیاز در دوره دوم مسابقات گزینشی المپیک (به علت تغییر قوانین من درآوردی فدراسیون جهانی) ضربه خورد. او در قهرمانی ۲۰۱۹ جهان در تایلند اوت کرد و سپس، چون فدراسیون برای مسابقات گزینشی المپیک سوییس ثبت‌نامش نکرده بود، با وجود اینکه در آن رقابت شرکت کرد و وزنه هم زد، اما امتیازش برای این رویداد محاسبه نشد و او هم از لحاظ امتیازی فعلاً برای تثبیت سهمیه المپیکی خود امتیاز کم آورده است.

البته رستمی تنها کسی نبود که بر اثر این اشتباه فدراسیون ضربه خورد. سعید علی حسینی هم به این دلیل که در قهرمانی جهان شرکت نکرد و سپس در مسابقات سوییس ثبت‌نام نشد المپیک را از دست داد و همین اتفاق باعث شد بدون تجربه المپیک برای همیشه با دنیای قهرمانی خداحافظی کند.

رستمی در قهرمانی آسیا هم نتوانست کمبود امتیازش را جبران کند و کار به گزینشی المپیک کلمبیا کشید، اما چون باید در آن رقابت‌ها بسیار سنگین کار می‌کرد و رکورد ۴۰۲ کیلوگرم را، آن هم در دسته ۸۹ کیلوگرم به ثبت می‌رساند، بنابراین از سفر به کلمبیا انصراف داد. امیدواری رستمی برای المپیکی شدن به پاسخ مثبت فدراسیون جهانی و تحقق قول محمد جلود عراقی، دبیرکل فدراسیون جهانی وزنه‌برداری است.

فدراسیون ایران در حاشیه قهرمانی آسیا از دبیرکل فدراسیون جهانی درخواست کرده، امتیاز مسابقه سوییس را برای رستمی محاسبه کنند و در این صورت این وزنه‌بردار می‌تواند سهمیه بگیرد. البته گفته می‌شود دبیر کل هم چراغ سبز نشان داده است، اما اینکه در جلسه فدراسیون جهانی، چقدر با این درخواست موافقت شود، نامشخص است.
 
 
 
آقای برخواه؛ چه بلایی سر وزنه‌برداران آوردید که شاهد پرپرشدن استعداد‌هایمان هستیم؟
 
 

امیدواری میری با تغییر دقیقه نودی قوانین!

فدراسیون جهانی ۱۰ روز پیش تغییراتی را در سیستم کسب سهمیه المپیک به وجود آورد. مهم‌ترین تغییر این بود که وزنه‌برداران به جای اجباری بودن حضور در شش مسابقه گزینشی المپیک می‌توانند در چهار مسابقه شرکت کنند و اگر تنها در یک مسابقه در وزن المپیکی وزنه زده باشند، کافی است.

این تغییر قانون به نفع علی میری تمام شد و این وزنه‌بردار توانست واجد شرایط شود و در رنکینگ صعود کند. میری با حذف نفرات دوم کشور‌هایی که دو نفر در رنکینگ دسته ۹۶ کیلوگرم دارند، جزو هشت نفر اول رنکینگ دسته ۹۶ کیلوگرم است و می‌تواند سهمیه بگیرد. (هشت نفر اول رنکینگ هر وزن به همراه بهترین نفرات هر قاره سهمیه می‌گیرند.) میری در چهار مسابقه گزینشی المپیک شرکت کرده است که فقط در مسابقات قطر کاپ در دسته ۹۶ وزنه زد و در بقیه رقابت‌ها در دسته ۸۹ حضور داشته است و هم اکنون هم ۳۵۹۶ امتیاز دارد.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران، تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۷۷۱۴۸، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
0
0
واقعا چرا کسی نمیپرسه چون اولویت اقایون اصلا ورزش نیست حالا اونم وزنه برداری
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین