پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۹۱۸
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هنوز گفتگو‌ها در وین ادامه دارد و هر سه کارگروه فعال مذاکرات، کار‌های خود را انجام دادند. موضوعی به نام توافق اولیه در جریان مذاکرات وین نداریم، هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت مگر اینکه در مورد همه چیز توافق صورت بگیرد.
شعار سال: سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد سخنان خود را در محکومیت تجاوز رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین و غزه با قرائت بیانیه‌ای به زبان عربی آغاز کرد مبنی بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران، دور جدید تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم بی‌دفاع فلسطین و نوار غزه را که منجر به شهادت ده‌ها غیرنظامی از جمله زنان و کودکان و ویرانی تعداد زیادی از ساختمان‌های مسکونی و منازل مردم شده و نشانه بارز نقض حقوق بشر، حقوق بشردوستانه و حقوق بین الملل است، به شدت محکوم می‌کند.»

وی ادامه داد: متاسفانه در سایه حمایت‌های بی‌شرمانه برخی دول غربی، شاهد این هستیم که تجاوزات رژیم صهیونیستی افزایش یافته است و از همین رو، مردم فلسطین که برای بازیابی همه حقوق خود در حال مبارزه هستند، از حق ذاتی و طبیعی برای دفاع از خود برخوردار هستند و تا زمانی که ملت استوار فلسطین به همه حقوق خود دست یابد و حاکمیت خود را بر تمام سرزمین فلسطین اجرا کند، مقاومت مشروع تنها راه مقابله با تجاوزات و اشغالگری این رژیم است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: استیفای حقوق فلسطین صرفا یک موضوع عربی ـ اسلامی نیست بلکه یک مسئولیت جهانی است و جمهوری اسلامی ایران- همراه با ملل اسلامی و کلیه ملل آزاده جهان که متعهد به دفاع از مظلوم هستند- در کنار مردم قهرمان فلسطین ایستاده است و از دولت‌ها و سازمان‌های مسئول بین المللی می‌خواهد که به بی طرفی غیرقابل قبول خود در قبال متجاوز پایان دهند.

خطیب زاده اضافه کرد: همچنین از ملتها، سازمان‌ها و دولت‌های مسلمان و بویژه سازمان همکاری‌های اسلامی دعوت می‌کنیم تا در یک جبهه واحد، در مقابل تجاوز آشکار و اقدامات تروریستی ارتش رژیم صهیونیستی، در کنار مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین قرار گیرند. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که اقدامات مجرمانه رژیم اشغالگر قدس، جنایت علیه بشریت است و باید به عنوان نسل کشی و جنایت علیه بشریت مورد شناسایی قرار گیرد.

وی افزود: به جامعه بین المللی هشدار می‌دهیم که رژیم صهیونیستی با تلاش در ایجاد ناامنی و بی ثباتی در تمام منطقه به دنبال رسیدن به اهداف شوم و خطرناکی است که سرانجام، صلح و امنیت جهانی را مورد تهدید قرار می‌دهد. در همین راستا، از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم به ماموریت و وظیفه ذاتی خود عمل نماید و با فشار بر رژیم جعلی اسرائیلی جهت پایان دادن فوری به عملیات تجاوزکارانه و تروریستی خود، اجازه ندهد که حقوق مردم فلسطین توسط رژیم اشغالگر قدس و حامیان این رژیم تجاوزکار پایمال شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در پایان تاکید می‌کنم که تنها راه حل عادلانه مساله فلسطین، اجرای همه پرسی مردمی با مشارکت همه ساکنین واقعی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی در راستای حق تعیین سرنوشت می‌باشد. امیدوارم به زودی شاهد لحظه‌ای باشیم که با دیدن فلسطین آزاد شده، امن و بدون اشغال، دیدگانمان روشن شود؛ و ماالنصر الا من عندالله العزیز الحکیم

توافق اولیه در مذاکرات وین نداریم

سعید خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درخصوص برخی اخبار مبنی بر توافق اولیه ایران و ۱+۴ اظهار کرد: هنوز گفتگو‌ها در وین ادامه دارد و هر سه کارگروه فعال مذاکرات، کار‌های خود را انجام دادند.

وی با بیان اینکه موضوعی به نام توافق اولیه در جریان مذاکرات وین نداریم، گفت: هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت مگر اینکه در مورد همه چیز توافق صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره لغو سفر ظریف به وین گفت: در تور اروپایی اقای ظریف برخی سفر‌ها در حال نهایی شدن بود، ما با در نظر گرفتن جمیع شرایط تصمیم گرفتیم این سفر انجام نشود و ظریف این سفر را به مصلحت ندانست. ایران با افتخار در کنار مردم مظلوم فلسطین ایستاده است.

خطیب زاده ادامه داد: هنوز گفتگو‌ها ادامه دارد، هر سه کارگروه در حال انجام کار خود هستند، اما هنوز هیچ توافقی انجام نشده است.

آرمان فلسطین اولویت وزارت خارجه است

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه موضوع فلسطین موضوع اول جهان اسلام است گفت: تصمیم ایران برای حمایت همیشگی از مقاومت مشروع و اخلاقی مردم فلسطین تصمیم قطعی است.

وی آرمان فلسطین را بلندترین آرمان ملل مسلمان در چند دهه گذشته دانست و تصریح کرد: آرمان فلسطین اولویت دستگاه سیاست خارجه در این حوزه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: برخی نمایش‌ها برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی صورت گرفت تا موضوع اول جهان اسلام یعنی فلسطین به فراموشی سپرده شود، درحالیکه هیچ نمایشی نمی‌تواند این موضوع را به حاشیه ببرد. در همین راستا جمهوری اسلامی ایران رایزنی‌های دیپلماتیک خود را با کشور‌های اسلامی و منطقه در جارچوب دوجانبه و چند جانبه پیگیری کرد.

خطیب‌زاده اظهار داشت: ظریف در سخنارنی دیروز بر ضرورت شناخته شدن جنایت‌های رژیم صهیونیستی به عنوان جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت تاکید کرد.

گفتگو‌های فنی در وین ادامه دارد

وی درباره اینکه چرا در روز‌های اخیر مذاکرات وین در سکوت خبری انجام می‌شود؟ گفت: سکوت خبری نیست و البته خبرسازی هم معنا ندارد. آنچه در وین برقرار است ادامه گفتگو‌های فنی در سه کارگروه هسته‌ای، رفع تحریم‌ها و ترتیبات اجرایی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما در چارچوب سیاست عالی نظام بر مواضع خود پافشاری کرده و مواضع را گفته و پیگیری می‌کنیم. ضمن اینکه نمی‌خواهیم گفتگو‌ها فرسایشی شود. دیروز آقای عراقچی جلسه‌ای با طرف‌های اروپایی داشت و تصمیم گرفت در حوزه کارگروه‌ها کمک کنند. اگر جمع بندی‌ها نیاز به بازگشت هیئت‌ها به پایتخت‌ها داشت انجام می‌شود.

دنبال سریعتر به نتیجه رسیدن ماجرای فایل صوتی ظریف هستیم

وی در پاسخ به سوالی درباره پیگیری عاملان انتشار فایل صوتی ظریف گفت: به اندازه کافی درباره این فایل صوتی صحبت شده است و رئیس‌جمهور وزارت اطلاعات را مسئول رسیدگی به این موضوع تعیین کرده و این وزارتخانه اقدامات خود را انجام می‌دهد و ما با آن‌ها در تماس هستیم. وزارت خارجه در کنار نهاد ریاست جمهوری همواره سعی کرده موضوع زودتر به نتیجه برسد.

ممنوع‌الخروج شدن همسر ظریف کذب است

سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر ممنوع الخروج شدن همسر ظریف اظهار داشت: در فضای مجازی، روز‌ها ده‌ها و صد‌ها خبر از این دست منتشر می‌شود. همسر آقای ظریف همراه ایشان در سفر سوریه و ادامه سفر بوده و این اخبار کاملاً کذب است.

جلسات ستاد انتخابات وزارت خارجه برگزار می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدامات وزارت امور خارجه برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور نیز گفت: از هفته‌های گذشته جلساتی در وزارت خارجه درخصوص ستاد برگزاری انتخابات در حوزه خارج از کشور داشتیم. مانند همه دوره‌ها، این ستاد در معاونت کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه تشکیل شد و همه دستگاه‌هایی که باید عضو باشند عضو هستند و احکام صادر شده است. جلسات هم به طور منظم برگزار می‌شود.

خطیب زاده ادامه داد: همه پایتخت‌هایی که جمهوری اسلامی دفتر فعال دارد مانند دوره‌های قبل صندوق‌های اخذ رای خواهیم داشت و تلاش شد در شهر‌هایی که ایرانیان حضور دارند، در آن حوزه‌ها هم با کمک دولت محلی یا ایران اخذ رای را داشته باشیم. هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک شویم دقیق‌تر می‌توانم مطالب را عرض کنم.

حمله به کشتی‌های ایرانی ریشه‌یابی شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حملات به کشتیرانی ایرانی گفت: حملات به کشتی‌ها در حوزه آب‌های بین‌المللی در دریای مدیترانه بررسی و ریشه‌یابی شده است. گزارش‌ها را ندیدم، اما باید منتظر باشیم مراجع ذیربط گزارش نهایی خود را ارائه کنند.

واردات ۶۰ میلیون دوز واکسن روسی، از نیمه خرداد آغاز می‌شود

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه‌ریزی برای واردات ۶۰ میلیون دوز واکسن روسی به چه صورت برنامه‌ریزی شده است و چه میزان از این عدد تاکنون محقق شده است؟ همچنین آخرین پیگیری‌های وزارت خارجه درباره واردات واکسن‌های هندی که دادستانی هند از آن جلوگیری کرده بود، به کجا رسید؟ اظهارکرد: اولا خواهش می‌کنم میزان دقیق واکسن را از وزارت بهداشت بپرسید که آمار تجمیعی دقیق تری دارند. اما وزارت امور خارجه در کنار دانشمندان پر افتخاری که در حوزه واکسن تلاش‌های گسترده و دستاورد‌های بسیار خوبی داشتند، از ماه‌ها قبل با سایر کشور‌ها که صاحب این تکنولوژی بودند چه در چارچوب کواکس چه در چارچوب دو جانبه، مذاکرات خود و اقدامات اولیه را آغاز کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: فراموش نکنید موضوع همکاری ایران و کوبا در سفر آقای دکتر ظریف به هاوانا صورت گرفت و توافقات اولیه استارت خورد. آنچه امروز به عنوان واکسن ایرانی و کوبایی در فاز سوم قرار دارد و بسیار نتایج خوبی هم دارد در همان راستا است و هم قرارداد واردات آن و هم تولید مشترک آن در فاز سوم در حال انجام است.

وی ادامه داد: همچنین اهدایی‌های دولت چین و هم خرید واکسن از چین که چند میلیون دوز در سفر وزیر امور خارجه چین و دیدار با دکتر ظریف توافق شد و گفتگو‌ها و مذاکرات اولیه اش انجام شد و در چارچوب کواکس هم ادامه خواهد یافت. توافقی هم با روسیه هم برای واردات ۶۰ میلیون دوز و هم تولید مشترک صورت گرفت که توضیحات مبسوط آن را وزارت بهداشت داده و میزان واردات آن در اختیار دوستان وزارت بهداشت است. واردات ۶۰ میلیون دوز غیر از توافقاتی است که در مورد چندین دوز قبلی انجام شد و اگر اشتباه نکنم از نیمه خرداد آغاز خواهد شد.

خطیب‌زاده گفت: آنچه مسلم است اینکه سرعت گرفتن تزریق واکسن به گروه‌های حساس و گروه‌های سنی بالا، در همین چارچوب طرح فعالیت‌ها، تحرکات و دیپلماسی جدی برای واکسن بود که وزارت امور خارجه با همراهی و همکاری وزارت بهداشت و دستگاه‌های مرتبط دیگر پیگیری کرده است.

تکذیب خبرسازی‌ها درباره محتوای مذاکرات ایران و عربستان

وی درباره ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه ایران در مذاکرات با عربستان خواستار کمک برای فروش نفت و دور زدن تحریم‌های آمریکا شده است، گفت: این یک خبرسازی است و صحت ندارد، گفتگو‌های ما با عربستان درباره موضوعات دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی دنبال می‌شود و این خبرسازی‌ها از اساس صحت ندارد.

تمدید توافق با آژانس اتمی نقض قانون مجلس نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چند روز دیگر به پایان توافق سه ماهه ایران و آژانس نزدیک می‌شویم و آیا با توجه به بحث‌های مطرح شده قرار است این توافق دوباره تمدید شود؟ با بیان اینکه قانون مجلس الزام آور است، گفت: آنچه بین ایران و آژانس توافق شده در همان چارچوب است.

وی ادامه داد: قانون مجلس توقف دسترسی‌های فراپادمانی آژانس است که در سه ماه گذشته آغاز شده است و در حال حاضر آژانس هیچ دسترسی فراپادمانی ندارد. توافق ما این بوده که فیلم‌ها ضبط شود و در اختیار آن‌ها قرار نگیرد و این اقدام یک تصمیم داخلی بوده و می‌توانیم در پایان سه ماه نوار‌ها پاک شوند یا براساس تصمیم داخلی که قانونگذاران و دستگاه‌های فرا دستی می‌گیرند، این توافق تمدید شود.

خطیب‌زاده ادامه داد: این توافقی که بین ایران و آژانس کردیم اگر به نتیجه برسد یک موضوع داخلی و بین ما و آژانس است و اینکه ادامه دهیم نقض قانون مجلس نخواهد بود. با توجه به پیشرفت‌هایی خوبی که حاصل شده، بررسی‌ها در حال انجام است و اگر مذاکرات در مسیر درستی باشد شاید این تصمیم داخلی گرفته شود، ولی در هر دو صورت دسترسی‌های فراپادمانی به آژانس داده نخواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است، گفت: منتشر کنندگان این گزارشات مخالفان این جمهوری هستند و تاریخ جزئیات زیادی از توطئه‌ها و مخالفت‌های آن‌ها نسبت به ایران دارد. از سوی دیگر منابعی که این رسانه‌ها استفاده می‌کنند، درست نیست و ارجاعات آن‌ها به موضوعاتی است که در سال ۲۰۱۵ در توافقات آژانس و گزارش‌های ادعایی یک بار برای همیشه مختومه شدند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران اموال، نگهداری و استفاده از هر گونه سلاح هسته‌ای را نه تنها در چارچوب دکترین دفاعی خود نمی‌دانند بلکه بنا بر فتوای مقام معظم رهبری حرام می‌داند و در این مسیر حرکت نکرده است. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تعهدات خودش به صورت شفاف حرکت کرده است. در گزارش‌های آژانس همواره بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تأکید داشتند.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی با توجه به نزدیکی انتخابات در ایران آیا سیگنال‌هایی را در مذاکرات وین برای طولانی شدن روند مذاکرات تا مشخص شدن نتایج انتخابات مشاهده می‌کنید یا خیر؟ اظهار داشت: اساساً ارتباط دادن آنچه در وین در حال رخ دادن است با تحولات داخلی ایران مسیر درستی نیست. اگر خاطرتان باشد قبل از ثبت نام‌های انتخابات می‌گفتند که عجله می‌شود تا مذاکرات به نتیجه برسد، اما امروز برخی تشکیک می‌کنند که تعلل صورت می‌گیرد تا مذاکرات به بعد از انتخابات کشیده شود.

وی ادامه داد: مسئله مذاکرات یک مسئله ملی است و به تغییر دولت‌ها وابسته نیست. وزارت امور خارجه نیز یک دستگاه حاکمیتی است و در چارچوب منویات مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی حرکت می‌کند و در این راستا نگاه داخلی به حقوق حقه ملت ایران وجود ندارد. اگر یک ساعت هم در چارچوب منافع نظام و دستورالعمل‌ها بتوانیم تحریم‌های ظالمانه را برداریم، حتماً تعللی نخواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سیاست‌های دوگانه حقوق بشری غرب، تصریح کرد: در مواضعی که روز گذشته توسط آقای ظریف خوانده شد، گفته شد همراهی و سکوت بی شرمانه برخی از کشور‌ها در قبال اتفاقات رخ داده در فلسطین اشغالی مبنای ادامه دار شدن این اتفاقات است. متأسفانه ما شاهد سکوت کشور‌ها در خصوص این جنایات هستیم. مدعیان دروغین حقوق بشر دیگر آبرویی ندارند. آن‌هایی که نمی‌بینند بیش از ۲۰۰ نفر از فلسطینیان در غزه زیر بمباران رژیم صهیونیستی به شهادت می‌رسند و بیش از ۵۰ کودک مظلومانه به شهادت می‌رسند و زنان و کودکان و پیرزنان قربانی اقدامات ددمنشانه رژیم صهیونیستی هستند. این استاندارد‌های دوگانه آبرویی برای آن‌ها نگذاشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه، در خصوص آخرین اقدامات ایران برای حل مسئله فلسطین گفت: طرح ایران همان طرحی است که مقام معظم رهبری تاکید کردند. ما نیز آن را در شورای امنیت ثبت کرده ایم.

وی همچنین افزود: طرح ما همه‌پرسی با مشارکت همه ساکنان اصلی فلسطین اعم از مسلمان یهودی و مسیحی است. قطعاً تنها راه حل، همین مسئله است. تا روزی که رژیم اشغالگر قدس آن را بپذیرد، مقاومت مردم در محاصره فلسطین، مشروع و مقاومت آن‌ها اخلاقی است و در چارچوب تمامی مقررات و قوانین بین المللی است.

خطیب‌زاده در ادامه گفت: جنایت‌هایی که صهیونیست‌ها انجام می‌دهند جنایت جنگی است که علیه بشریت است و قطعاً به عنوان نسل کشی باید مورد شناسایی واقع شود. ما تمام تلاش خود را کردیم و می‌کنیم و به صورت موثر در قطعنامه‌های مختلف درخواست کردیم که رژیم اشغالگر قدس به عنوان رژیم نژادپرست و رژیم آپارتاید و همچنین اقداماتی که انجام داده است به عنوان نسل کشی شناسایی شود، تا این رژیم پاسخگوی این کشتار‌ها باشد که در سرزمین‌های اشغالی انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به لغو سفر آقای ظریف به اتریش نیز گفت: وزارت خارجه سفر را به مصلحت ندانست و ما تصمیم گرفتیم در کنار مردم مظلوم فلسطین به عنوان ملتی پر افتخار هستیم و به این نیز افتخار می‌کنیم.

وی همچنین افزود: رئیس هیئت ایرانی مذاکره کننده در اتریش آقای عراقچی نیز موضع جمهوری اسلامی ایران و موضع تیم مذاکره کننده را در توییتر بیان کردند که همه می‌توانند به آن مراجعه کنند.

خطیب زاده در ادامه گفت: تا به امروز اتریش به عنوان میزبان مقر آژانس انرژی اتمی و همچنین میزبان گفتگوها، بسیار خوب عمل کرده است. روابط دوجانبه بین ایران و اتریش، متاثر از عامل سوم نخواهد بود و این دو مسیر متفاوت از هم است. تصمیم ما از فلسطین تصمیم قطعی است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از مهر، تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۲۱۳۸۵۶، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین