پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۴۲۹۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷
به گفته مشاور و دستیار اجرایی وزیر در حوزه سنجش و ارزشیابی اگر دانش‌آموزی احتمال می‌دهد که به کرونا مبتلا شده، حتما به مراکز پزشکی مراجعه کند و اگر تاییدیه مراکز پزشکی داشته باشد، هیچ اشکالی ندارد که در آزمون‌ها شرکت نکند و این امکان وجود دارد که از فرصت مرداد یا شهریور ماه استفاده کند.

شعار سال: بعد از حواشی‌های متعدد در نحوه برگزاری امتحانات نهایی در آخر تصمیم آموزش و پرورش بر برگزاری حضوری این امتحانات شد. اینکه نبود بستر مجازی امن برای برگزاری یک امتحان سراسری موجب چنین تصمیمی شده، مشخص نیست، اما در هر حال نه ستاد مقابله با کرونا و نه آموزش و پرورش حتی حاضر به تعویق یک هفته‌ای برای امتحانات نشدند. ضمن اینکه ظاهرا برخی دانش‌آموزان هم آموزش مجازی را جدی نگرفتند و حال آمادگی لازم را برای حضور در جلسه امتحان ندارند.
 
«مریم مولوی» دانش‌آموز پایه نهم شهر پردیس از بابت ابتلا به کرونا نگران است، زیرا یکی از دوستانش را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده، وی در این باره به ایلنا می‌گوید: من به تازگی کرونا گرفتم، اما خوشبختانه خوب شدم، اما متاسفانه یکی از همکلاسی‌هایم با این که بسیار رعایت می‌کرد به کرونا مبتلا شد و فوت کرد.
 
سال ۹۸ آموزش‌ها تا اسفندماه حضوری بود و نگرانی کمتری داشتیم
 
این دانش آموز ادامه داد: ما چه فرقی با پایه‌های دیگر داریم؟ آیا ما کرونا نمی‌گیریم؟ سال ۹۸ آموزش‌ها حداقل تا اسفندماه حضوری بود به همین خاطر دانش آموزان با نگرانی خیلی کمتری در امتحانات پایه نهم و دوازدهم حضور داشتند.
 
این دانش آموز پایه نهم گفت: متاسفانه امسال به طور کلی غیرحضوری بود و حالا از ما انتظار امتحان حضوری دارند، من مخالف امتحانات حضوری هستم. اگر مدعی هستند که امسال و امتحانات نهایی برای ما سرنوشت ساز است، باید برای آموزش‎‌های مجازی ما با سایر پایه‌ها تفاوت قائل می‌شدند، اما هیچ تفاوتی ندیدیم.
 
مولوی با اشاره به اضطرابش از امتحان حضوری درس ریاضی بیان کرد: برای درس‌هایی مانند ریاضی باید بگویم که ما حتی سرکلاس درس هم به صورت حضوری یک سری مطالب را متوجه نمی‌شویم، حال چطور می‌توانیم از طریق آموزش مجازی آن را بفهمیم؟ باز دروسی مانند دینی و زبان انگلیسی را خودمان شاید بتوانیم بخوانیم، اما برای درس ریاضی واقعا چه راهکاری وجود دارد؟
 
برخی معلمان فایل‌های درسی را از گوگل کپی کردند
 
«فاطمه محمدزاده» دانش‌آموز پایه دوازدهم گفت: پایین بودن سرعت اینترنت و کم‌کاری برخی معلمان استرس ما را شدیدتر کرد و باعث شد، امسال شرایط دشواری داشته باشیم. برخی معلمان فایل‌هایی به صورت پی دی اف یا ویدیو که از طریق گوگل دانلود کرده بودند را ارسال می‌کردند و این آموزش غیرحضوری ما بود. در صورتی که ما سال‌های گذشته علاوه بر آموزش حضوری از همین فایل‌ها استفاده می‌کردیم.
 
وی بیان کرد: درخواست ما این است که شاید بهتر بود، امتحانات به تعویق می‌افتاد تا با امنیت بیشتری در امتحانات شرکت کنیم.
 
پسرم هنگام تدریس مجازی خواب بود
 
«حسینی‌نژاد» یک فرزند پایه دوازدهمی دارد. او در خصوص عملکرد آموزش و پرروش در بستر مجازی بیان کرد: از نظر من تدریس مجازی مدرسه بد نبود و حتی در این زمینه خوب عمل شد، اما به دلیل مجازی بودن، دانش آموزان خیلی تدریس‌ها را جدی نمی‌گرفتند، به عنوان مثال پسر من بیشتر اوقات هنگام تدریس خواب بود.
 
وی اضافه کرد: تدریس‌ها خوب بود، مدرسه وقت گذاشت و حتی پیگیر غیبت فرزندم نیز می‌شد، اما فایده‌ای نداشت و آنطور که باید پسرم نتوانست دروس را بیاموزد، زیرا بیشتر اوقات موقع تدریس خواب بود. با این شرایط نظر بنده نه تنها امتحانات غیرحضوری است، بلکه نظرم در تخفیف دادن و سهل گرفتن امتحانات است. در واقعا از عدالت به دور است که با این وضع تدریس بخواهند امتحان را هم مانند سنوات قبل و با همان سخت‌گیری‌ها بگیرند.
 
تسهیل در امتحانات پایه نهایی جهت مساعدت با دانش‌آموزان
 
«معصومه حسن‌زاده» معلم پایه دوازدهم درس عربی در یکی از مدارس دولتى منطقه تهران در این باره گفت: فواید آموزش مجازی بسیار فراوان است، توجه به تفاوت‌هاى فردى و عدالت آموزشی برای همه در آموزش مجازی فراهم می‌شود. دبیران در این مدت تلاش کردند با تسلط به مهارت‌هاى الکترونیکى مطالب کتاب را به شکل متنوع و مفیدترى ارائه کنند. دانش‌آموزان هم به دلیل اینکه همیشه دبیر را کنار خود ندارند تلاش کردند از این موقعیت بهتر استفاده کنند.
 
حسن زاده در خصوص نگرانی دانش آموزان از امتحانات حضورى توضیح داد: نگرانی دانش آموزان به حق است و قطعا نگرانی‌ها در خصوص ابتلا به کرونا براى معلمانی که قرار است، در زمان امتحانات در مدارس حضور داشته باشند نیز وجود دارد، اما تجربه سال گذشته نشان داد که با حفظ همه پروتکل‌هاى توصیه شده و با رعایت فاصله هاى فیزیکى مناسب و افزایش تعداد حوزه‌هاى امتحانی در مناطق، این کار با کمترین مشکل قابل انجام است.
 
وی در پاسخ به این سوال که سال تحصیلی گذشته کلاس‌های حضوری تا اسفند ماه ادامه داشت اما امسال کل سال تحصیلی مجازی بوده است، گفت: در این شرایط آموزش‌ها به شکل مجازی ادامه یافت و محتوا به شکل تدریس معکوس به دانش آموزان ارائه شده است. بنده به شخصه در تمام جلسات تدریسم از قابلیت لایو (پخش زنده) شاد استفاده کردم که مطلوب و رضایت بخش بود، البته به نظرم اگر این تعامل در پخش زنده به شکل دو طرفه باشد، حتما نتیجه بخش‌تر خواهد بود.
 
وی تاکید کرد: برای امتحانات هم جهت رعایت حال دانش آموزان بخش‌هایی از دروس حذف شده یا تسهیل در طراحى سؤالات امتحان نهایى در نظر گرفته شده است که طى بخشنامه‌اى از سوى سازمان پژوهش و نیز مرکز سنجش به دانش آموزان و معلمان اطلاع‌رسانی شده است. در امتحان مجازی عملا به دلیل امکان تقلب و عدم وجود یک پلتفرم استاندارد براى سنجش همسان امکان رعایت عدالت آموزشی وجود ندارد و این مساله باعث تضییع حقوق عده‌اى از دانش آموزان خواهد شد، بنابراین چاره‌ای جز امتحان حضوری وجود ندارد.
 
این معلم اضافه کرد: امسال در آموزش‌هاى مجازى دانش آموزان پرسشگرانه‌تر عمل کردند و مهارتشان در استفاده از ابزارهای الکترونیکی افزایش پیدا کرد.از سویى دیگر شاید در آموزش‌های حضوری به تفاوت‌های فردی دانش آموزان توجه کمترى مى‌شد، اما اکنون آموزش شخصی سازی شده و تفاوت‌های فردی افراد مورد توجه قرار گرفته است، بطوری که دانش آموزان مى‌توانند انواع فایل‌های صوتی، ویدیو و پادکست و ... مربوط به تدریس معلم را در هر زمان دیگرى غیر از ساعت کلاس هم داشته باشند و هر جا که بخواهند برای چندین بار استفاده کنند و توانایی‌ خود را افزایش دهند.
 
این معلم پایه دوازدهم گفت: بهترین روش یادگیری، تدریس است، ما از دانش آموزان خواستیم که تدریس معلم خود را گوش دهند و تدریس‌های هم عرض را هم از رسانه ملى و نیز کانال محتواى رسمی شاد دنبال کنند و گاهى خودشان نیز با نظارت معلم مربوطه به تدریس همان مطلب به شکل ارائه کلیپ‌هاى بسیار جذاب بپردازند و در این زمینه خیلی خوب عمل کردند.
 
امتحانات حضوری پایه نهم به نفع ما و دانش‌آموزان است
 
«غلامرضا کریمی» مشاور و دستیار اجرایی وزیر در حوزه سنجش و ارزشیابی در واکنش به نگرانی دانش‌آموزان از برگزاری امتحانات حضوری بیان کرد: ما سال تحصیلی را ۱۵ روز زودتر شروع کردیم و در طول سال تحصیلی حدود چهار مرتبه وزارت آموزش و پرورش تلاش کرد که در جهت بازگشایی مدارس اقدام کند، ولی خیلی مورد استقبال قرار نگرفت. البته باید این نکته را در نظر داشت که فضای مجازی هم تاثیر داشته است، ولی به هر حال آموزش و پرورش تلاش خود را کرد که آموزش مجازی لازم انجام شود.
 
وی افزود: در حال حاضر از دوازده پایه، ارزشیابی و امتحانات ده پایه به شکل غیرحضوری انجام می‌شود، اما برگزاری حضوری امتحانات نهایی به عدالت و سرنوشت دانش آموزان مربوط است، لذا ما موظفیم آزمون‌های استاندارد سنجش و اندازه‌گیری را اجرا کنیم تا حقی از دانش آموزی سلب نشود.
 
کریمی در خصوص اهمیت پایه نهم گفت: در پایه نهم ما بحث هدایت تحصیلی را داریم و در این برهه باید نیاز بازار کار را بسنجیم که چه کسانی به حوزه‌های فنی یا نظری بروند؟ اما از آنجا که اولیا و دانش آموزان مرتبا برای انتخاب رشته اعتراض دارند، ما باید یک چالش بزرگ مواجه می‌شویم، بنابراین امتحانات حضوری پایه نهم هم به نفع ما و هم به نفع خود دانش آموزان است. ضمن اینکه تمامی مراقبت‌های لازم هم صورت گرفته است.
 
مشاور و دستیار اجرایی وزیر در حوزه سنجش و ارزشیابی تاکید کرد: همین مساله را ما در پایه دوازهم داریم، زیرا این پایه یک مقطع مهم برای دانش آموزان است. دیپلم ایران به دلیل آزمون استانداردی که در سال دوازدهم برگزار می‌شود، یک دیپلم معتبر در سطح جهان است. یعنی این آزمون استاندارد که نمرات تمام دروس در آن درج شده، مهم هستند.
 
وی ادامه داد: ما درک می‌کنیم که شرایط خاص است، اما آینده دانش‌آموزان نیز برایمان مهم است. به عنوان مثال امکان دارد یک دانش آموزی پنج سال بعد بخواهد، در هر جای دنیا در یک دانشگاه معتبر ادامه تحصیل دهد، اما به او بگویند آزمونی که در سال ۲۰۲۱ به دلیل شیوع کرونا به شکل مجازی داده، معتبر نبوده است، سپس از پذیرش او صرف نظر کنند.
 
کریمی در واکنش به اینکه دانش آموزان پیشنهاد تعویق زمان امتحانات نهایی را داشتند، آیا امکان تعویق هم فراهم نبود؟ گفت: امتحانات بر اساس فصول آب و هوایی هر منطقه و استان است، ضمن اینکه امتحان پایه دوازدهم کنکور را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. ظرفیت لازم در خیلی از مدارس کشور برای خنک نگهداشتن فضا جهت برگزاری یک آزمون یک و نیم‌ساعته وجود ندارد، لذا بهترین زمان برای برگزاری آزمون دقیقا همین زمان است.
 
مشاور و دستیار اجرایی وزیر در حوزه سنجش و ارزشیابی تاکید کرد: البته در کنار اینها تمام مراقبت‌های لازم صورت می‌گیرد، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور روی تمام حوزه‌های امتحانی نظارت دارند و هیچ مشکل خاصی برای دانش آموزان ایجاد نخواهد شد.
 
والدین و دانش‌آموزان به اخبار فضای مجازی توجه نکنند
 
وی در خصوص فضاسازی‌های ایجاد شده در شبکه‌های مجازی گفت: در بسترهای مجازی عمدتا یک فضاسازی ایجاد می‌شود که اضطراب و نگرانی را در خانواده‌ها و دانش آموزان زیاد می‌کند. من به والدین و دانش آموزان توصیه می‌کنم که خیلی به اخبار در فضای مجازی توجه نکنند. برخی با توجه به ذائقه‌هایی که وجود دارد مطالبی را منتشر می‌کنند و این در بین خانواده‌ها نگرانی ایجاد می‌کند، ولی آن‌ها هم باید به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و آموزش و پرورش احترام بگذارند.
 
کریمی با توصیه به دانش آموزان گفت: برگزاری حضوری امتحانات نهایی به نفع دانش آموزان و خانواده‌ها است. تمامی پروتکل‌های بهداشتی در زمان امتحان رعایت خواهد شد، همچنین اولیا نباید هیچ گونه تجمعی در محل حوزه امتحانی داشته باشند. ضمن اینکه مدیران مدارس توجیه شدند تا همه دانش‌آموزان در یک نقطه متراکم نشوند و متناسب با تعدادشان از مدرسه خارج شوند.
 
وی به دانش‌آموزانی که به کرونا مبتلا هستند و یا مشکوک شده‌اند، گفت: اگر دانش آموزی احتمال می‌دهد که به کرونا مبتلا شده، حتما به مراکز پزشکی مراجعه کند، اگر تاییدیه مراکز پزشکی باشد هیچ اشکالی ندارد که در آزمون‌ها شرکت نکند. برای پایه نهم یک آزمون اجباری در مرداد ماه داریم که می‌توانند در آن شرکت کنند. حتی اگر دانش آموزان در آزمون مرداد نتوانستند حضور یابند، مجددا می‌توانند در آزمون شهریورماه صحبت کنند.
 
مشاور و دستیار اجرایی وزیر در حوزه سنجش و ارزشیابی در پایان اظهار داشت: برای پایه دوازهم نیز همینطور است و ما می‌توانیم مجدد در شهریور ماه برای دانش آموزان امتحان برگزار کنیم که نمره آن برای خرداد لحاظ می‌شود، بنابراین اولیا نگرانی برای این بابت نداشته باشند.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایلنا، تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1400، کدخبر: 1077087، www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین