پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۹۵۹
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۲
امروزه فضای مجازی جزء لاینفک زندگی افراد جامعه می‌باشد و روزانه افراد وقت زیادی را صرف این موضوع می‌کنند. اینستاگرام، واتس آپ، تلگرام، ایتا و ... از جمله نرم‌افزار‌هایی هستند که افراد بدین وسیله در فضای سایبری وارد می‌شوند.

شعار سال: بنابر اعلام گروه حقوقی عدل جویان، حدود یک دهه می‌باشد که جامعه وارد حوزه‌ی جدیدی شده است. به همین منظور در کنار مزیت‌هایی که فضای مجازی دارد نباید از مضرات و اشکالات آن هم غافل شد. یکی از اشکالات وارد بر این فضا‌ها ناشناخته بودن افراد در آن است که سبب می‌شود فرد حتی اگر در جامعه‌ی حقیقی به دلیل شناخته‌بودن دست به جرم علنی نزند و ظاهری موجه داشته باشد، اما در این فضا به راحتی مرتکب جرم‌های عدیده‌ای خواهد شد. در ادامه با گروه حقوقی عدل جویان همراه باشید.

توهین در فضای مجازی:

توهین جرم است خواه در فضای واقعی اتفاق بیافتد و خواه در فضای مجازی. مجازات اشخاصی که در فضای مجازی و با استفاده از ابزار‌های ارتباطی جدید همچون تلگرام و اینستاگرام به دیگران توهین می‌کنند مانند کسانی است که در کوچه و خیابان به دیگران اهانت می‌کنند. به همین سبب مجازات چنین جرمی در فضای مجازی مطابق ماده ۶۰۸ بخش تعزیرات مصوب سال ۱۳۷۵ قانون مجازات اسلامی اگر منجر به حد قذف نشود، جزای نقدی درجه ۶ است. البته تا حدودی رویه قضایی در این خصوص متفاوت است.

نحوه شکایت از پیام توهین‌آمیز:

در وهله‌ی اول از متن ارسالی باید اسکرین شات تهیه شود و سپس اینترنت گوشی را غیرفعال کرد تا فرد مقابل قابلیت حذف پیام ارسالی را نداشته باشد و اینترنت نزد پلیس فتا روشن شود.

اگر در واتس‎آپ توهین به وقوع بپیوندد، قبل از تهیه اسکرین شات، اگر نام فرد در تلفن همراه ذخیره است، از حالت ذخیره خارج شود تا شماره فرد درج شود.

در ادامه در تهران و کلان شهر‌ها به دادسرای جرایم رایانه‌ای و در دیگر شهر‌ها به دادسرای عمومی مراجعه شود تا نامه احراز اصالت سنجی گرفته شود تا به پلیس فتا ارائه شود. بهره گیری از تجربیات یک وکیل کیفری خوب در این زمینه می‌تواند کمک شایانی برای افراد باشد.

قانون جرائم رایانه‌ای در این رابطه:

در ماده ۱۶ قانون جرائم رایانه‌ای مصوب سال ۱۳۸۸ در حوزه هتک حیثیت و نشر اکاذیب به نوعی از توهین پرداخته شده است. طبق این ماده هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر و با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت شود به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. اگر تحریف به صورت مستهجن باشد مرتکب به حداکثر هر دو مجازات خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایسنا، تاریخ انتشار:۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۱۴۰۰۰۲۲۷۱۹۲۱۳، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین