پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۴۲۹۶۹
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۰
اصلاحیه قانون عدالت آموزشی از ورودی‌های سال ۹۳ دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اجرایی شد؛ اما دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بدون اجازه وزارت بهداشت عطف بماسبق کرده و برای ورودی‌های سال ۹۲ هم این قانون را اجرا می‌کند! چرا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برخلاف مصوبه و آیین نامه اجرایی قانون عدالت آموزشی عمل می‌کند
شعار سال: مجلس شورای اسلامی در سال ۹۲ بر قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو اصلاحیه زد. شورای نگهبان هم در ۱۰ مهر همان سال این مصوبه را تأیید کرد و نامه ابلاغ آن به دولت هم در ۲۲ مهر همان سال از سوی علی لاریجانی به حسن روحانی، رئیس جمهور ارسال شد. براساس این مصوبه که در واقع اصلاح بند ۳ قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو است، تأکید بر دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی است که در سال ۸۹ مصوب شده و براساس آن «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است که ۳۰ درصد ورودی رشته‌های پزشکی عمومی، دستیاری تخصصی پزشکی و سایر رشته‌های گروه پزشکی را از طریق جذب دانشجوی بومی با اولویت مناطق محروم و متناسب با نیاز استان‌ها و در چهارچوب نظام سطح بندی پذیرش کند.»

در تبصره چهار این بند از مصوبه مجلس ذکر شده است که «ادامه تحصیل فارغ التحصیلان به ویژه در رشته‌های علوم پزشکی در مقاطع تحصیلی بالاتر، پس از طی حداقل نیمی از مدت زمان تعهد مشمولان این بند امکان پذیر است.»

اصلاح قانون عدالت آموزشی در سال ۹۲؛ اجرا از سال ۹۳

با توجه به اینکه اجرای این قانون در مهر سال ۹۲ به دولت ابلاغ شده، بنابراین اجرای آن باید از پذیرفته شدگان در مراحل بعدی پذیرش دانشجو صورت گیرد، اما اکنون برخی فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که در سال قبل از تصویب این مصوبه وارد دانشگاه شده اند، برای ادامه تحصیل خود مشکلاتی دارند. دانشگاه به آنان اجازه تحصیل نمی‌دهد، «چون نیرو برای مناطق محروم کم دارد!»

این موضوع را مرضیه رزمی، یکی از فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی بیرجند گفته و از عملکرد مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گلایه می‌کند.

او می‌گوید: در تعهدنامه‌ای که ما امضا کردیم، اجازه ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر با وزارت بهداشت است. در دفترچه انتخاب رشته ما هم هیچ محدودیتی برای ادامه تحصیل به ما اعلام نشده بود، اما حالا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مدارک ثبت نامی برای آزمون دستیاری دندانپزشکی را به ما نمی‌دهد.

براساس آنچه در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری رشته‌های تجربی در سال ۹۴ قید شده است که مصوبه مجلس در سال ۹۲ برای پذیرفته شدگان سال ۹۳ به بعد قابلیت اجرا دارد.

چرا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مصوبه قانون عدالت آموزشی را اجرا نمی‌کند

دانشگاهی که فراقانونی عمل می‌‎کند!

اما درباره اجازه ادامه تحصیل یا غیر از آن در دفترچه انتخاب رشته صحبتی نشده است. از سوی دیگر در متن تعهدنامه این فارغ التحصیل دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند قید شده است که ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر وابسته به اجازه وزارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، اما دانشنامه و ریزنمرات صرفا با انجام تعهدات قانونی و قراردادی به او اعطا می‌شود؛ بنابراین تعهدنامه دانشجو می‌تواند پس از فارغ الحصیلی و حین انجام تعهدات خود در مناطق محروم، به ادامه تحصیل هم بپردازد.

چرا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مصوبه قانون عدالت آموزشی را اجرا نمی‌کند
 
یک سند دیگر برای تأیید اجازه ادامه تحصیل پذیرفته شدگان سال ۹۲، نامه رئیس مرکز سنجش آموزش علوم پزشکی به رئیس معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی است. در این نامه قید شده که مصوبه‌ای که در مهر ۹۲ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، شامل ورودی‌های ۹۳ به بعد در این دانشگاه‌ها می‌شود. نکته اینکه براساس درجه بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، دانشگاه‌های علوم پزشکی در خراسان شمالی و خراسان جنوبی در یک رده قرار گرفته و پذیرش دانشجو در این دو دانشگاه به خصوص در رشته‌های تخصصی پزشکی یکسان اعلام شده است.

چرا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مصوبه قانون عدالت آموزشی را اجرا نمی‌کند

رزمی در پاسخ به این سوال که چرا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برخلاف مصوبه و آیین نامه اجرایی قانون عدالت آموزشی عمل می‌کند، می‌گوید: مسئولان دانشگاه می‌گویند اگر اجازه تحصیل به ما بدهند، دچار کمبود نیرو می‌شوند.

عدم اجرای عدالت براساس قانون عدالت آموزشی

او توضیح می‌دهد: از مسئولان و مدیران دانشگاه انتظار می‌رود که براساس قوانین و مصوبات قانونی نسبت به پذیرش دانشجو یا تأمین نیرو برای سال‌های بعد برنامه ریزی داشته باشند. در واقع مسئولان دانشگاه ما از همان سال ۹۲ می‌دانستند که اگر ما بخواهیم ادامه تحصیل دهیم، با کمبود نیرو مواجه خواهند شد، اما سوال اینجاست که چرا از همان زمان برای جبران آن فکری نکردند؟

گلایه این فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند این است که مسئولان دانشگاه در واقع کم کاری خود را می‌خواهد با ممنوعیت این دسته از فارغ التحصیلان جبران کند.

چرا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مصوبه قانون عدالت آموزشی را اجرا نمی‌کند

براساس اطلاعیه مرکز سنجش آموزش پزشکی، ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی از ۲۳ خرداد تا ۳۰ خرداد امکان پذیر است. آزمون دستیاری هم در مهر ماه برگزار می‌شود. اردیبهشت زمان طلایی برای فارغ التحصیلان دندانپزشکی است که مدارک تحصیلی خود را از دانشگاه محل تحصیل دریافت کرده و در آزمون ثبت نام کنند. اما فارغ التحصیلان بیرجندی به پاسخ جدی و قاطعانه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و وزات بهداشت نیاز دارند تا بتوانند براساس قانون در آزمون دستیاری ثبت نام کنند. خبرگزاری دانشجو آماده شنیدن پاسخ مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره این موضوع است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۳۴۶۴۰، snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین