پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۰۰۲
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
«مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده» (CDC) اعلام کرد: افرادی که کاملاً علیه کرونا واکسینه شده‌اند، لازم نیست در محیط‌های داخلی ماسک بزنند و فاصله اجتماعی با دیگران را رعایت کنند، اما آیا واکسن پایانی بر داستان دنباله‌دار کرونا می‌شود؟
شعار سال : «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده» (CDC) روز پنجشنبه به‌طور ناگهانی دستورالعمل خود را در مورد ماسک و فاصله اجتماعی تغییر داد و گفت: افرادی که کاملاً علیه کرونا واکسینه شده‌اند، لازم نیست در محیط‌های داخلی ماسک بزنند و فاصله اجتماعی با دیگران را رعایت کنند. دکتر «روچل والنسکی» مدیر CDC در جلسه توجیهی کاخ سفید گفت: اگر کاملاً واکسینه شوید، می‌توانید کار‌هایی را که به دلیل همه‌گیری متوقف کرده‌اید شروع کنید. همه ما آرزو می‌کردیم به این لحظه برسیم که بتوانیم به‌نوعی به حالت عادی برگردیم. این علم موجب تحول در سه حوزه شد؛ تأثیر کلی واکسن‌ها روی یک جمعیت، اثربخشی در برابر سویه‌های مختلف کرونا (انگلیسی، آفریقایی و هندی) و اثربخشی آن‌ها در جلوگیری از انتقال این بیماری. واکسیناسیون همچنین موجب کاهش موارد ابتلای جدید شده است. البته دسترس‌پذیری و دسترسی به واکسن نکته‌ای مهم در ایجاد این وضعیت است.

CDC این نکته را هم گوشزد کرد که افرادی که سیستم ایمنی آن‌ها آسیب دیده باید قبل از کنار گذاشتن ماسک با پزشک خود مشورت کنند، حتی اگر به‌طور کامل واکسینه شده باشند.

طبق آمار تا روز پنجشنبه، تقریباً ۳۶ درصد آمریکایی‌ها واکسینه شده‌اند و تقریباً ۴۶ درصد بزرگ‌سالان کاملاً واکسینه شده‌اند. بااین‌حال، تغییر دستورالعمل‌های CDC سؤالات و ابهامات زیادی را برای افراد ایجاد کرده است که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

آیا واکسیناسیون کامل بدان معنی است که افراد می‌توانند به حالت عادی قبل از کرونا برگردند؟

آنتونی فائوچی، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و عضو ارشد کارگروه مقابله با کرونای کاخ سفید اگرچه اعتقاد ندارد همه‌گیری برای افراد واکسینه تمام شده، اما تغییر دستورالعمل‌ها به معنای بازگشت به چیزی بسیار نزدیک به حالت عادی است. وی می‌گوید توانایی رفت‌وآمد بدون ماسک، در محیط‌های داخلی و خارجی، واقعاً گام بلندی در این راه است. نمی‌خواهم زودتر از موعد علیه این بیماری اعلام پیروزی کنم، اما واکسیناسیون کامل به‌وضوح یک گام در مسیری است که می‌خواهیم برویم.

CDC در رهنمود‌های خود می‌گوید: اگر کاملاً واکسینه شده باشید، می‌توانید فعالیت‌هایی را که قبل از همه‌گیری انجام داده‌اید از سر بگیرید. همچنین دکتر فرانسیس کالینز، رئیس موسسه ملی سلامت آمریکا گفت: این یک قدم شگفت‌انگیز به جلو است که به ما می‌گوید در مسیر درستی قرار داریم.

با واکسیناسیون می‌توانیم ماسک‌های خود را کنار بگذاریم؟

ماسک‌ها برای مدتی موردنیاز خواهند بود، زیرا مقررات محلی، نهادی و دولتی بر راهنمایی‌های CDC ارجحیت دارند. CDC در وب‌سایت خود می‌گوید افراد کاملاً واکسینه‌شده می‌توانند بدون استفاده از ماسک یا فاصله فیزیکی فعالیت خود را از سر بگیرند، مگر در مواردی که طبق قوانین و مقررات فدرال، ایالتی و محلی باید دستورالعمل‌ها رعایت شود. دراین‌باره همچنین لیزا فاربستین سخنگوی اداره امنیت حمل‌ونقل ایالات‌متحده گفت: ماسک هنوز برای سفر‌ها موردنیاز است، زیرا مأموریت اجباری بودن ماسک در سیستم حمل‌ونقل دولت بایدن تا ۱۳ سپتامبر ادامه خواهد داشت.

مؤسسات و مشاغل (همانند برخی شهر‌ها و ایالت‌ها) همچنان می‌توانند الزامات ماسک را حفظ کنند. آنتونی فائوچی نیز می‌گوید: به‌وضوح برخی ایرلاین‌ها و مؤسساتی وجود خواهد داشت که میگویند اگر واکسن نزده باشید، حق حضور فیزیکی را نخواهید داشت.

CDC البته می‌گوید: ماسک‌ها همچنان برای تمامی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها موردنیاز هستند. همچنین افراد واکسینه نشده، ازجمله کودکان و نوجوانان، هنوز هم باید از ماسک استفاده کنند تا از خود و دیگران در برابر ویروس کرونا محافظت کنند.

با کاهش موارد ابتلای COVID-۱۹ و واکسیناسیون کامل بیش از یک‌سوم جمعیت ایالات‌متحده، میلیون‌ها نفر درمورد ادامه استفاده از ماسک‌ها باید تصمیم‌گیری کنند. مردم دلایل بی‌شماری برای تصمیم‌گیری در مورد توقف یا ادامه استفاده از ماسک دارند. بسیاری آماده‌اند که اندوه، انزوا و دلهره همه‌گیری را کنار بگذارند. بااین‌حال دیگران هنوز نگران انواع جدید ویروس و انتقال آن به دیگران هستند و نمی‌خواهند ماسک خود را بردارند.

چگونه بفهمیم چه کسانی واکسینه شده‌اند؟

بدون گذرنامه واکسن یا گواهینامه‌های دیگر، در یک محیط عمومی، هیچ‌کس نمی‌تواند افراد واکسینه‌شده را از واکسینه نشده تشخیص دهد. دکتر لیانا ون، یک تحلیلگر پزشکی می‌گوید وی از تغییر ناگهانی دستورالعمل‌های CDC در ارتباط با افراد واکسینه شده شوکه شده است. وی در توئیتی نوشت: درحالی‌که من موافق هستم که افراد واکسینه می‌توانند اختیار تام داشته باشند، اما این تنها در صورتی امکان‌پذیر است که راهی برای بررسی وضعیت واکسیناسیون وجود داشته باشد. در غیر این صورت، چه عواملی می‌تواند جلوی افراد غیر واکسینه را بگیرد تا بقیه را به خطر نیندازند؟ او همچنین اظهار داشت: بسیاری از افراد هستند که هرگز نمی‌خواستند ماسک بزنند و واکسن دریافت کنند. اما حالا می‌توانند از دستورالعمل جدید CDC سوءاستفاده کنند و بگویند من هم واکسینه شده‌ام!

فائوچی نیز دراین‌باره معتقد است متوقف کردن افراد دم در فروشگاه‌ها یا سایر مراکز برای بررسی کارت واکسن احتمالاً مؤثر نخواهد بود، زیرا هرگز نمی‌توان تأیید یا ثابت کرد که افراد به شما حقیقت را می‌گویند.

واکسن پایانی بر داستان دنباله‌دار کرونا می‌شود؟

درمجموع می‌توان نتیجه گرفت که «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده» (CDC)، کنارگذاشتن ماسک و عدم رعایت فاصله اجتماعی توسط افراد واکسینه شده را کمی زودتر از موعد اعلام کرده است و با توجه به شرایط کنونی جهان که همچنان درگیر ویروس کرونا و سویه‌های جدید این بیماری است، این تصمیم به‌نوعی اشتباه بوده و می‌تواند عواقب ناگواری در پی داشته باشد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۸۱۷۴۰، www.ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین