پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۱۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
در دوازده دوره انتخاباتی که تا امروز در جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است ۱۳ کاندیدا بیشتر از یک بار کاندیداتوری را امتحان کردند که سرنوشت همه آنها به یک نقطه ختم شده است؛ «شکست»!

شعار سال: در میان چهره های آخر انتخاباتی، نام های مشهوری به چشم می خورد. از مهدی کروبی که رئیس مجلس بود تا سید محمد غرضی که سوابقی چون وزارت نفت و ارتباطات در پرونده خود داشت. حتی آیت الله ری شهری که چهره شناخته شده ای است هم در یکی از ادوار انتخابات آخر شد.

۱۳ کاندیدای تکراری در ۱۲ دوره انتخابات

از سال ۵۸ که اولین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد تا امروز ۱۲ بار صندوق رای در جمهوری اسلامی برای تعیین رییس جمهور علم شده است تا از درون آن رئیس قوه مجریه مشخص شود ۱۲ دوره‌ای که تقریبا هر دو دوره آن قرعه به نام یک نفر خورده و مردم او را مناسب دیدند تا امور اجرایی‌شان را به دوش بگیرد اما نکته جالب در همه  ادوار انتخابات این است که برخی سیاسیون تلاش کرده‌اند تا با وجود شکست در یک دوره بخت‌شان را در انتخابات دیگر امتحان کنند و این اتفاق برای ۱۳ رجل سیاسی رخ داده است.

علی اکبر پرورش، احمد توکلی، عبدالله جاسبی،محسن رضایی،زواره‌ای، شیبانی، عسگراولادی،غفوری‌فرد، محمود کاشانی، مهدی کروبی، محمدباقر قالیباف و هاشمی طبا همان سیاستمدارانی هستند که بیشتر از یک دوره خود را در معرض انتخاب مردم قرار داده‌اند. وقتی به تعداد آرای این افراد در انتخابات‌هایی که حضور داشته‌اند نگاه می‌کنیم یک نقطه اشتراک در همه آنها مشاهده می‌شود و آن اینکه با وجود افزایش چند درصدی آرا که می‌تواند ناشی از افزایش جمعیت رای دهندگان و ... باشد اما هیچکدام نتوانستند خودشان را به ساختمان خیابان پاستور برسانند و اقبال مردمی با کاندیدای تکراری یار نبود. 

در میان کاندیداهای تکراری هستند چهره هایی که بیش از یکبار در عرصه رقابت بوده اند اما لحظه آخر فضا را برای ماندن مناسب ندیده و انصراف داده اند، مانند انصراف لحظه آخری قالیباف در سال ۹۶ یا انصراف ولایتی در سال ۸۴. 

 

علی اکبر هاشمی رفسنجانی تنها سیاستمداری است که بعد از دو دوره ریاست جمهوری در سال‌های ۶۸ تا ۷۶ توانست دوباره مجوز حضور در میدان رقابت را به دست بیاورد. او سال ۸۴ به مصاف محمود احمدی‌نژاد رفت و با وجود آنکه انتخابات به دور دوم کشیده شد اما در نهایت اکثریت مردم ترجیح دادند چهره‌ای جدید بر مسند ریاست جمهوری تکیه بزند. با این اوصاف باید گفت آنهایی که پیش از این حضور در انتخابات را امتحان کرده‌اند اگر همچنان سودای ریاست جمهوری در سر می‌پرورانند نباید امید چندانی به آینده داشته باشند که احتمال آنکه سرنوشتشان به سلف ما قبل خود دچار شود هیچ بعید نیست.

 

* در جدول زیر می‌توانید تعداد آراء اخذ شده توسط کاندیداهای تکراری را ببیند. 

سال

نام کاندیدا

تعداد آراء

۱۳۶۰

سید علی اکبر پرورش

۴۰۷/۶۵۷

۱۳۶۰

۳۴۱/۸۷۳

۱۳۷۲

 

احمد توکلی

 

۴/۰۰۱/۰۱۷

۱۳۸‌۰

۴/۳۹۳/۵۴۴

۱۳۷۲

عبدالله جعفرعلی جاسبی

۱/۵۲۸/۰۵۵

۱۳۸۰

۲۶۰/۰۸۲

۱۳۸۸

محسن رضایی

۶۷۸/۲۴۰

۱۳۹۲

۳/۸۸۴/۴۱۲

۱۳۶۰

سید رضا زواره‌ای

۶۲/۱۶۲

۱۳۷۶

۷۴۲/۵۹۸

۱۳۶۰

عباس شیبانی

۶۳۳/۴۰۵

۱۳۶۸

۶۳۵/۱۶۵

۱۳۶۰

حبیبب الله عسگراولادی

۲۵۴/۲۶۵

۱۳۶۴

۲۸۳/۲۹۷

۱۳۶۰

حسن غفوری فرد

۷۸/۶۹۱

۱۳۸۰

۱۲۹/۲۲۲

۱۳۶۴

سید محمود کاشانی

۱/۴۰۲/۴۱۶

۱۳۸۰

۲۳۵/۳۶۳

۱۳۸۴

مهدی کروبی

۵/۰۷۰/۱۱۴

۱۳۸۸

۳۳۳/۶۳۵

۱۳۸۴

۱۳۹۲

محمدباقر قالیباف 

۴,۰۹۵,۸۲۷

۶,۰۷۷,۲۹۲ 

۱۳۶۸

علی اکبر هاشمی رفسنجانی

۱۵/۵۵۱/۷۸۳

۱۳۷۲

۱۰/۵۵۵/۹۱۲

۱۳۸۴

۱۰/۰۴۶/۷۰۱

۱۳۸۰

مصطفی هاشمی طبا

۲۸/۰۹۰

۱۳۹۶

۲۱۵/۴۵۰

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبر فوری، تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، کدخبر:۲۶۶۲۵۳۷، www.khabarfoori.com.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین