پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۱۷۵
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
انقلاب اسلامی ایران و گفتمان برآمده از آن را می‌توان به عنوان یک نمود هویتی از خیزش‌های سیاسی در سده گذشته به حساب آورد؛ انقلابی که فارغ از جابه‌جایی قدرت و تبدیل نظام سلطنتی شاهنشاهی به جمهوری اسلامی، حامل یک نظام معنایی جدید و خوانشی جدید از پیوند دین با باقی آموزه‌های فردی و اجتماعی به حساب می‌آمد.
شعار سال : انقلاب اسلامی ایران و گفتمان برآمده از آن را می‌توان به عنوان یک نمود هویتی از خیزش‌های سیاسی در سده گذشته به حساب آورد؛ انقلابی که فارغ از جابه‌جایی قدرت و تبدیل نظام سلطنتی شاهنشاهی به جمهوری اسلامی، حامل یک نظام معنایی جدید و خوانشی جدید از پیوند دین با باقی آموزه‌های فردی و اجتماعی به حساب می‌آمد. در این میان، اما یکی از مهم‌ترین یادگار‌های به جا مانده از انقلاب که نه گذشت زمان و نه مرز‌های جغرافیایی توان تضعیف آن را نداشتند حمایت از آرمان فلسطین و تبدیل کردن آزادسازی قدس شریف از یک مطالبه سیاسی به یک گزاره هویتی بود.

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی از نخستین روز‌های پیروزی انقلاب بر لزوم اجماع مسلمانان در حمایت از حقوق تضییع شده و سرزمین اشغال شده فلسطینیان تاکید داشتند و در نهایت در این راستا با طرح ایده «روز قدس» تلاش کردند با مقرر شدن زمانی برای همصدایی و همدلی مسلمانان با فلسطین، مانع آن شوند که سرخوردگی کشور‌های عربی در سایه شکست مقابل رژیم صهیونیستی و گذر زمان و توالی نسل‌ها به عادی‌سازی این اشغال منجر شود. البته گذر زمان نه‌تن‌ها «روز قدس» را به دست فراموشی نسپرد که دامنه جهانی آن را نیز افزایش داد، تا جایی که اکنون بزرگداشت این روز حتی محدود به مسلمانان نیست و کشور‌های غیرمسلمان و پیروان مذاهب دیگر نیز هرساله ضمن همصدایی در این روز، خیابان‌های جهان را تبدیل به مرکزی برای مانور جمعی در حمایت از حقوق فلسطینیان و دفاع از آرمان رهایی قدس می‌کنند. در همین زمینه می‌توان به وضعیت استثنایی ۲ سال گذشته در دوران اپیدمی کرونا و محدودیت‌های تجمع اشاره کرد به گونه‌ای که حتی در دورانی که برگزاری حضوری این راهپیمایی در کشور خودمان بنا به صلاحدید ستاد کرونا لغو شد، اما مردم جهان با فعالیت‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی و حتی برگزاری اجتماع حضوری در بسیاری از کشور‌های اروپایی بر امتداد این راه تاکید کردند. از همین جهت یکی از علل انکارناشدنی دشمنی دشمنان کشورمان با تفکر جمهوری اسلامی را می‌توان در همین صیانت از آرمان فلسطین و جهانی کردن مبارزه با رژیم صهیونیستی جست‌وجو کرد. صهیونیست‌ها که سالانه با خرج ارقام نجومی در بنگاه‌های متعدد خبری و دستگاه عریض و طویل رسانه‌ای جهان سعی می‌کنند با خلق روایت‌های متعدد موجودیت خود را مشروع جلوه دهند در مواجهه با این آرمان به مشکلات عدیده‌ای برخورده‌اند. امروز دیگر کمتر کشوری را می‌توان پیدا کرد که جنبش‌های اجتماعی و حتی خروش‌های خودجوش مردمی برای رهایی فلسطین در آن وجود نداشته باشد. این مساله یقینا نمی‌تواند به معنای تقلیل سوژه فلسطین به پیگیری‌های جمهوری اسلامی باشد، اما به شکلی آشکار نشان از آن دارد که ایستادگی کشورمان در دفاع از حقوق فلسطینیان موجب خنثی شدن توطئه‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا برای به دست فراموشی سپردن این مساله شده است. در یک سال گذشته جهان شاهد آن بود که برخی دولت‌های ضعیف عربی چگونه به دستور آمریکا و با چراغ سبز عربستان سعودی ننگ به رسمیت شناختن این رژیم نامشروع را در مقابل دوربین‌های جهانی پذیرفتند. توطئه معامله قرن و عادی‌سازی موجودیت صهیونیست‌ها البته در زمانی که کمتر کسی فکر آن را می‌کرد با خروش انبوه فلسطینیانی که حتی به اردن و لبنان تبعید شده بودند و پاسخ دندان‌شکن نیرو‌های مقاومت همراه شد. در این فضا البته در روز‌های اخیر شاهد شکل‌گیری راهپیمایی‌ها و کمپین‌های بی‌سابقه جهانی دیگری نیز بودیم که بر حیرت و ترس صهیونیست‌ها افزود. تک‌تک این مصادیق در کنار هم نشان از یک چیز داشت و آن هم فرامرزی، فرانسلی و فرامذهبی شدن آرمانی بود که جمهوری اسلامی قاطعانه در ۴ دهه گذشته مقابل هیچ باج و تهدیدی از آن عقب‌نشینی نکرده است.

* پروژه تزویر؛ حمایت از فلسطین ضعیف

دشمنان ایران و حامیان صهیونیست‌ها البته در دهه‌های متمادی به اشکال مختلف برای جلوگیری از وضعیت کنونی تلاش کردند. از یک سو تهدیدات بر این استوار بود که دولت‌های اسلامی را از حمایت از فلسطین منصرف کنند و از سوی دیگر تلاش‌ها برای استحاله ماهیت دفاع از فلسطین به شکلی بود که مانع تقویت گروه‌های مقاومت شود. این شیوه مزورانه اساسا از حمایت از فلسطین و تکرار موضع مظلومیت مردم این کشور چندان پرهیز نمی‌کرد، اما تلاش برای قدرتمند کردن فلسطین را امری مذموم می‌پنداشت. این رویکرد مزورانه اساسا حامی فلسطینی بود که شکست را پذیرفته و توانی برای مقاومت در برابر اشغالگری‌های صهیونیست‌ها نداشته باشد. این حمایت تسکین‌بخش به عنوان مهم‌ترین راهبرد کشور‌های عربی در چند دهه اخیر شناخته می‌شد و پس از تجربه شکست اعراب در برابر صهیونیست‌ها مخالف هرگونه مقاومت در برابر این رژیم نامشروع بودند. در این پروژه باید شکست فلسطین را پذیرفت و در نهایت در رثای این شکست مرثیه‌سرایی کرد. طرح به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی چند دولت عربی نمود نهایی این تفکر رهبران جهان عرب به حساب می‌آمد که بیشترین همصدایی را نیز با صهیونیست‌ها برای جنگ با گروه‌های مقاومت دارند.

* مقاومت مقتدرانه؛ نقشه راه ایران انقلابی.

اما آنچه سنخ حمایت جمهوری اسلامی از فلسطین را از حمایت‌های مزورانه بسیاری از کشور‌های دیگر متمایز می‌کرد رویکردی بود که رهایی فلسطین را به جای محکومیت‌های صوری در تقویت فلسطین و محور مقاومت جست‌وجو می‌کرد. تبدیل شدن انتفاضه ۲۰ سال پیش فلسطینیان که سنگ در برابر گلوله بود به دست برتری که در اوج محاصره غزه موشک را با موشک پاسخ می‌دهد و بازدارندگی نیرو‌های کودک‌کش و اشغالگر صهیونیستی را با ضعف آشکار مواجه می‌کند نشانی از نخستین ثمره‌های رویکرد انقلابی جمهوری اسلامی است. به بیان دیگر هر قدر که جمهوری اسلامی با پافشاری بر آرمان فلسطین و تبدیل کردن آن به هویتی انسانی مانع فراموشی این ظلم آشکار شد متقابلا با تقویت نیرو‌های مقاومت و مجهز کردن آن‌ها به سلاح و ابزار ایستادگی، یکطرفه بودن آتش را شکست. بر همین اساس همراستا بودن خیزش جهانی در محکومیت صهیونیست‌ها و قاطعانه بودن پاسخ نیرو‌های مقاومت به اشغالگری این رژیم را می‌توان نمودی کامل از اعجاز انقلاب اسلامی ایران در سطح منطقه دانست.

اگر روزگاری «میشل فوکو» انقلاب اسلامی ایران را «روح یک جهان بی‌روح» توصیف کرده بود، اکنون می‌توان تجسم این روح را در احیای فطرت‌هایی که برای حمایت از آرمان فلسطین به خیابان‌های جهان روانه شده‌اند، مشاهده کرد.
***
مردم تهران در حمایت از فلسطین امروز در میدان امام حسین (ع) تجمع می‌کنند

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمحسن محمودی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: امروز جهانیان شاهدند که مردم مظلوم فلسطین در برابر یورش وحشیانه رژیم اشغالگر قدس جانانه ایستاده‌اند و مظلومانه قتل‌عام می‌شوند، این اتفاقات به طور قطع بشارت آزادی قدس شریف را می‌دهد. وی افزود: مردم مظلوم و قهرمان فلسطین، با تمام وجود در برابر رژیم غاصب صهیونیست ایستاده‌اند و با قامت استوار از قدس شریف، قبله اول مسلمین دفاع می‌کنند. رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران افزود: فلسطین و فرزندان مقاوم این دیار، پرورش‌یافتگان مکتب حاج‌قاسم سلیمانی مصمم هستند تا تومار ننگین رژیم صهیونیستی را در هم بپیچند. وی تصریح کرد: اگر چه سردمداران استکبار در برابر وحشیگری رژیم اشغالگر قدس سکوت اختیار کرده‌اند، ولی ملت‌های آزاده دنیا بیش از هر زمانی این جنایات را محکوم کرده و تنفر خویش را از این رژیم کودک‌کش ابراز می‌دارند. محمودی اظهار داشت: مردم انقلابی تهران همگام با سایر ملت‌های آزاده جهان، روز چهارشنبه از ساعت ۱۷ در میدان امام‌حسین (ع) از ام‌القرای جهان اسلام با فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل انزجار خویش را از جنایات رژیم صهیونیستی ابراز داشته و اعلام خواهند کرد فلسطین تنها نیست. وی از مردم فهیم و انقلابی تهران درخواست کرد با رعایت دقیق مسائل بهداشتی، با پرچم فلسطین، دست‌نوشته و جلوه‌های تبلیغی مناسب در این مراسم شرکت کرده و پیام حمایت خود از فلسطین را به دنیا مخابره کنند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از روزنامه وطن امروز، تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۲۱۲، vatanemrooz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین