پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۱۹۳
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
طرح اختیاری شدن قانون خدمت مقدس سربازی به تازگی در کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، طرحی که واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته است.
شعار سال : چند سالی است که موضوع اصلاح قانون خدمت مقدس سربازی نقل محافل خانوادگی، اجتماعی و حتی سیاسی شده است، موضوعی که این روز‌ها در کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. تعداد زیادی سرباز در گوشه گوشه این مرز و بوم مشغول پاسداری از این آب و خاک هستند، سربازانی که از ابتدای امسال حقوق آن‌ها با تصویب مجلس شورای اسلامی با افزایش ۳۰۰ درصدی همراه شد که طبق این افزایش حقوق حداقل حقوق سربازان ۴۴۰ هزار تومان، حداکثر حقوق سربازان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

حالا بعد از این همه تغییرات در دریافتی‌های سربازان به نظر کارشناسان، قانون‌های کلی خدمت مقدس سربازی هم باید تغییر کند، قانونی که نزدیک به یک قرن است که هیچ تغییری نکرده است.

امانی کارشناس حوزه نظام وظیفه گفت: لازم است مسئولان امر کیفیت سربازی را هم در آموزشگاه‌ها و هم زمانی که در اختیار ستاد کل نیرو‌های مسلح هستند، افزایش دهند در کشور‌هایی که خدمت وظیفه به صورت اختیاری است، حقوق و مزایایی که دریافت می‌کنند کفاف زندگی را می‌دهد.

اواخر سال گذشته نماینده‌های مجلس شورای اسلامی برای تغییر این قانون قدیمی آستین‌های خود را بالا زدند و طرح اختیاری شدن خدمت مقدس سربازی را مطرح کردند. طرحی که به نظر می‌رسد به طرح فروش سربازی که در سال‌های اخیر اجرا می‌شد، بسیار نزدیک است.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات طرح اختیاری شدن سربازی بیان کرد: سربازی را از ۲ سال به ۵ سال به صورت اختیاری تبدیل می‌کنیم و از آن‌هایی که نمی‌خواهند سربازی بیایند، یک مالیات تامین بر امنیت تا سن ۵۰ سالگی می‌گیریم.

شاید بتوان گفت که این اقدام یعنی مشمولان به جای خدمت، مالیات بپردازند و در مقابل آن برخی از مشمولان هستند که در ازای دریافت حقوق، خدمت می‌کنند. البته این طرح با واکنش ستاد کل نیرو‌های مسلح مواجه شد و سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح اظهار کرد: برخی‌ها بدون مشورت با آدم‌های متخصص و فنی این حوزه که نیرو‌های مسلح هستند، پشت تریبون می‌روند و اظهار نظر می‌کنند و طرح‌های یک جانبه و غیرقابل تحقق ارائه می‌دهند.

اما وقتی به سراغ برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفتیم؛ آن‌ها از طرح‌شان این طور دفاع کردند، اردشیر مطهری در گفتگو با خبرنگار ما خاطر نشان کرد: بخش اعظمی از این نیرو و منابع انسانی هدر می‌رود که باعث هدر رفت عمر آن‌ها می‌شود. به روز کردن قانون سربازی آنقدر مسئله مهمی بود که چند بار به صورت طرح و لایحه در مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

عباس مقتدایی نیز نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: نحوه به کارگیری نیرو‌ها و افرادی که متخصص هستند باید به طوری باشد که بیشترین بهره وری در این جهت ایجاد شود.

مردم هم مهمترین رکن این موضوع به شمار می‌روند و وقتی به سراغ آن‌ها هم رفتیم عده‌ای مخالف و عده‌ای دیگر موافق بودند.

بنا بر گزارش ستاد کل نیرو‌های مسلح ۹۶ کشور فاقد خدمت اجباری در زمان صلح هستند مانند آرژانتین و ژاپن، ۱۳ کشور نیز از سربازان صرفا در امور مدنی یا به صورت نظامی غیر مسلح استفاده می‌کنند، مانند: آلمان و اسپانیا، ۹ کشور نیز با ترکیب خدمت وظیفه و حرفه‌ای هستند، مانند کویت و فیلیپین، ۱۵ کشور هم خدمت انتخابی دارند به عبارتی اجباری، ولی سرباز می‌تواند محل و نوع خدمت خود را انتخاب کند، مانند آفریقای مرکزی و چین، ۷۸ کشور نیز خدمت سربازی اجباری دارند، مانند ایران و ترکیه.

هر چند مجلس در حال حاضر قصدی برای تصویب این طرح در صحن علنی ندارد، اما انتظار می‌رود تا پیش از بردن این طرح به صحن علنی با مشورت‌ها و چکش کاری‌ها و بدون نقص به صحن علنی برود؛ طرحی که شاید تصویب آن سرنوشت‌های مختلفی را برای جوانان این مرز و بوم رقم بزند.

تعداد بازدید : 4

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۷۶۱۲۹۲، www.yjc.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین