پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۱۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۹
رمضان بورسا، کارشناس ترکیه‌ای با اشاره به تحولات اخیر فلسطین گفت: دولت امارات به بهانه تأسیس شرکت‌های مختلف سعی در خرید مناطق مسکونی فلسطینیان را دارد تا پس از در اختیار گرفتن این مناطق همه آن را به گروه‌های یهودی بفروشد.
شعار سال: خیزش دوباره فلسطینی‌ها در نقاط مختلف سرزمین‌های اشغالی، کرانه باختری و غزه چند روزی است که نگاه‌های جامعه جهانی را معطوف به خود کرده است. صدور دستور تخلیه اجباری برای خانواده‌های فلسطینی در منطقه شیخ جراح و یورش به مسجدالاقصی در روز‌های پایانی ماه مبارک رمضان از سوی رژیم صهیونیستی و پس از آن شروع جنگ غزه و حملات صهیونیست‌ها به این منطقه و کشتار وحشیانه کودکان فلسطینی واکنش‌های جهانی را به همراه داشته است.

هر چند این روز‌ها شاهد پاسخ گروه‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی هستیم، اما نکته قابل تأمل این است که اسرائیل در برهه‌ای از زمان حملات خود را افزایش داده است که خود با بحران‌های امنیتی و سیاسی بسیاری مواجه است که از نظر کارشناسان، این اقدامات رژیم با هدف سرپوش گذاشتن بر همین بحران‌های داخلی صورت می‌گیرد.

با هدف بررسی دلیل تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی گفتگویی را با «رمضان بورسا» کارشناس مسائل خاورمیانه و روزنامه نگار ترکیه‌ای انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:
 
 
امارات قصد خرید مناطق مسکونی فلسطینیان را دارد تا همه آن‌ها را به یهودیان بفروشد

* دلایل و اهداف رژیم صهیونیستی از تشدید فشار‌ها در قدس از جمله اخراج ساکنان فلسطینی از محله شیخ جراح و یورش و محاصره مسجدالاقصی در این برهه از زمان چیست؟

اسرائیل قصد دارد با حملات پی در پی به مسجد الاقصی، این مکان مقدس را به دو بخش از لحاظ زمانی و مکانی بین مسلمانان و یهودیان تقسیم کند. به این صورت که این مکان هم محل عبادت یهودیان و هم مسلمانان باشد و فقط در روز‌هایی خاص، مسلمانان بتوانند در این مسجد عبادت کنند. برای همین رژیم صهیونیستی در روز‌های مشخص حملاتی را علیه مردم فلسطین در مسجد الاقصی ترتیب می‌دهد.

هدف رژیم صهیونیستی ایجاد عادت در افکار عمومی به این حملات است. البته این اقدام گام اول صهیونیست‌ها است؛ اسرائیل قصد دارد در گام دوم تمامی مسجد الاقصی را در اختیار یهودیان قرار دهد. مدتی هست که ساکنان شیخ جراح شاهد حملات یهودیان به خانه‌هایشان هستند. رژیم اشغالگر هم از این حملات حمایت می‌کند. چرا که رژیم اسرائیل خواهان پاکسازی کامل اطراف مسجد الاقصی از حضور ساکنان فلسطینی است. هر چند ساکنان فلسطینی خانه‌های خود را به یهودیان نمی‌فروشند، اما فلسطینی‌ها از لحاظ اقتصادی در شرایط سختی به سر می‌برند.

در این خصوص دولت امارات متحده عربی با اسرائیل همکاری نزدیکی دارد. به طوری که دولت امارات به بهانه تأسیس شرکت‌های مختلف سعی در خرید مناطق مسکونی فلسطینیان را دارد تا پس از در اختیار گرفتن این مناطق همه آن را به گروه‌های یهودی بفروشد. محله شیخ جراح نزدیکترین محله مسلمان نشین به مسجد الاقصی است و اسرائیل در راستای یهودی سازی قصد دارد در مرحله اول این محله را از مسلمانان پاکسازی کند.
 
 
امارات قصد خرید مناطق مسکونی فلسطینیان را دارد تا همه آن‌ها را به یهودیان بفروشد
 

* همانطور که می‌دانید اسرائیل در حال حاضر با بحران سیاسی و امنیتی در داخل مواجه است و بسیاری بر این باورند که اقدامات تجاوزکارانه اخیر رژیم صهیونیستی با هدف سرپوش گذاشتن بر بحران‌های داخلی اسرائیل صورت می‌گیرد، نظر شما چیست؟

این درگیری‌ها دلایل مختلفی دارند. اسرائیل از مدت‌ها پیش در حال آمادگی برای آغاز جنگی گسترده بود. جبهه مقاومت فلسطین هم از این موضوع آگاه بود و خود را آماده مقابله با حملات احتمالی می‌کرد. نه تنها مقاومت فلسطین بلکه حزب الله لبنان نیز خود را آماده هر گونه حمله از سوی رژیم صهیونیستی کرده بود. قبل از حملات اسرائیل، این رژیم قصد آغاز رزمایش گسترده نظامی داشت، اما با شروع جنگ این رزمایش به تعویق افتاد.

همانطور که در سوالتان اشاره کردید در داخل اسرائیل بحران سیاسی جدی وجود دارد. دادگاه بنیامین نتانیاهو همچنان ادامه دارد و احتمال حبس او به دلیل فساد اقتصادی بسیار زیاد است. برای همین نتانیاهو با هدف به دست آوردن اعتبار خود در میان یهودیان افراطی و پیروزی در انتخابات دست به چنین حملاتی علیه مردم فلسطین زده است.

لکن پاسخ جبهه مقاومت به حملات رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را با شکست مواجه کرده است. در نتیجه رژیم اشغالگر صهیونیستی با بحران سیاسی و امنیتی مواجه شده است و این جنگ بحران اسرائیل را عمیق‌تر خواهد کرد، زیرا نقاط عطف بسیاری در تاریخ آرمان فلسطین وجود دارد. اشغال فلسطین توسط انگلیس در سال ۱۹۱۷، نقل مکان یهودیان به این سرزمین در جنگ جهانی دوم و به خصوص پس از وقایع آلمان، جنگ «شش روزه» اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷، اشغال بیت‌المقدس، جنگ «یوم کیپور» در سال ۱۹۷۳، انتفاضه اول و دوم، جنگ ۲۰۱۴ اسرائیل و غزه و جنگ «فرقان» در سال ۲۰۰۸ نقاط عطف آرمان فلسطین به شمار می‌آیند.

در طی این جنگ‌ها، فلسطینیان ساکن اراضی ۱۹۴۸، هر از گاهی اقداماتی انجام داده بودند، اما در طول این روند تاریخی هیچ گاه مقاومت امروز خود را به نمایش نگذاشته بودند. امروز فلسطینیانی که گذرنامه اسرائیلی دارند تقریباً در شهر‌های اشغالی اعم از اللد، عکا، یافا، حیفا و جا‌های دیگر قیام کرده‌اند. در پی شدت گرفتن درگیری‌ها، شهر اللد و عکا از کنترل اسرائیل خارج و در این شهر‌ها وضعیت فوق العاده اعلام شد. در حیفا و یافا تظاهرات گسترده برگزار شد؛ بنابراین ما نه تنها در غزه بلکه در سرزمین‌های اشغالی نیز شاهد مقاومت ساکنان فلسطین هستیم. ساکنان مناطق اشغالی ۱۹۴۸ با فراخوان حمایت از مقاومت به خیابان‌ها آمدند. به طوری که «روون ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی خواستار بررسی راه‌حل‌های فوری برای توقف درگیری‌ها میان فلسطینی‌ها و شهرک‌نشینان شد و گفت: «از همه می‌خواهم، هر کاری که می‌توانید برای توقف این شرایط وحشتناکی که مقابل چشمان ما قرار دارد، انجام دهید. ما بدون دلیل درگیر یک جنگ داخلی شده‌ایم، این دیوانگی را متوقف کنید، از شما خواهش می‌کنم بس کنید؛ ما یک دولت هستیم».

در روز‌های آینده حتی اگر آتش بس هم برقرار شود، رژیم اشغالگر ضربه روانی بزرگی را متحمل شده است و به نظر می‌رسد که پس از این ضربه روانی مدت‌ها به خودش نخواهد آمد.

* برخی بر این باور بودند که عادی‌سازی روابط بعضی کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی به احقاق حقوق ملت فلسطین کمک خواهد کرد، اما در عمل شاهد هستیم این اتفاق رخ نداد و رژیم صهیونیستی کماکان به جنایات و تجاوزات خود در فلسطین ادامه می‌دهد. نظر شما در این باره چیست؟

تلاش کشور‌های حوزه خلیج فارس و برخی کشور‌های عربی برای عادی سازی روابط با اسرائیل در چارچوب «توافق آبراهام» که با ابتکار ایالات متحده امضا شده، خیانت به آرمان فلسطین است. مقاومت فلسطین، حماس، جهاد اسلامی و سایر جنبش‌های مقاومت فلسطین این را خیانت به آرمان فلسطین می‌دانند.

مسئله دیگری که وجود دارد این است که عادی سازی با رژیم صهیونیستی نه تنها کمکی به آرمان فلسطین نمی‌کند بلکه به جنایت و اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین مشروعیت می‌بخشد. بنابراین، روند عادی سازی، بزرگترین ضربه به آرمان فلسطین از سال ۱۹۱۷ تاکنون است و هر چه سریع‌تر باید به این وضعیت پایان داده شود. امروز مسئله فلسطین وارد دوره جدیدی شده است. بنابراین، لازم است با یکپارچگی و اتحاد برای استقلال و حمایت از مسجد الاقصی و قدس تلاش کنیم.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۲۱۵۶۰۲، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
0
0
خب به هرکیم یه پول خوب بدن حاضر میشه خونشو بفروشه چه برسه به این فلسطینیای بدبخت که هیچی ندارن و همش توی جنگ و بدبختین
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین