پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۲۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
نیشکر هفت‌تپه پس از اینکه با اتکا به اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شد همواره دستخوش اتفاقات و حاشیه‌های مختلفی بوده است. تفسیری که بسیاری آن را مصداق بارز نقض نص صریح قانونی اساسی می‌دانند. بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی «بخش دولتی شامل کلیه صنایع بزرگ، صنایع مادر، بازرگانی خارجی، معادن بزرگ، بانک‌داری، بیمه، تأمین نیرو، سد‌ها و شبکه‌های بزرگ آبرسانی، رادیو و تلویزیون، پست و تلگراف و تلفن، هواپیمایی، کشتیرانی، راه و راه‌آهن و مانند این‌ها است…»
شعار سال: پس از خصوصی‌سازی نیشکر هفت‌تپه، کمتر روزی را می‌توان به یاد آورد که خبر‌های نگران کننده از این واحد بزرگ تولیدی کشاورزی – صنعتی منتشر نشده باشد. چه مواقعی که کارگران این واحد تولید حقوق دریافت نمی‌کردند و برای گرفتن حق خود به خیابان می‌آمدند و چه مانند این روز‌ها که حقوق می‌گیرند و حاشیه‌های دیگر گریبان‌گیر آن‌ها شده است. روزنامه اینترنتی فراز که خود را یک رسانه حامی کارگران می‌داند اخبار مربوط به کارگران نیشکر را مرتب پوشش داده است و از پشت پرده‌های این شرکت با روایت کارگرانش گزارش‌های مختلفی را منتشر کرده است از این رو با توجه به درخواست کارگران و هماهنگی با مسوولان این شرکت توانستیم گفت‌وگوی را با آن‌ها انجام دهیم.

احسان‌الله اسد بیگی، مدیرعامل هلدینگ آریا که شرکت نیشکر هفت‌تپه یکی از زیر مجموعه‌های آن محسوب می‌شود در گفت‌وگویی که داشت به سوالاتی که کارگران این واحد تولیدی با ما در میان گذاشته بودند جواب داد که در ادامه می‌خوانید.

با توجه به بدوی بودن رای دادگاه مالک شرکت هفت‌تپه آیا خلع ید شده است یا خیر؟

مسئله خلع‌ید نیشکر هفت‌تپه همان‌طور که سخنگوی قوه قضائیه به این موضوع اشاره کرده‌اند یک فرایند طولانی دارد و برای این خلع‌ید بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی باتوجه به قراردادی که با سازمان خصوصی‌سازی بسته شده است هریک از طرفین اگر به این قرارداد اعتراضی داشته باشند، اعتراضشان به هیات داوری برده می‌شود. هیات داوری که مرکب از هفت نفر از قضات عالی کشور، اتاق بازرگانی و نمایندگان مختلف دولت هستند و این هفت نفر موضوع اعتراض را بررسی می‌کنند در این مرحله درباره مسئله هفت‌تپه شش نفر از اعضای حکمیت سازمان خصوصی‎سازی به نفع خریدار رای دادند و یک نفر هم رای ممتنع داده است که این موضوع به ضرر سازمان خصوصی‌سازی تمام شده است. سازمان خودسازی هم در پی این رای اعتراض خود را به دادگاه اعلام کرد و طبق قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه نمی‌تواند نسبت به ماهیت موضوع وارد شود و فقط اعلام می‌کند که آیا حکمیت آن‌ها مورد تایید است و چنانچه حکم دادگاه مورد تایید اعضاء قرار نگرفت می‌توانند مجددا اعتراض و در دادگاه بدوی تشکیل جلسه دهند. در حال حاضر ما از جزئیات دادگاه و رای صادر شده برای مالکیت بر هفت‌تپه اطلاعی نداریم و در این خصوص هیچ‌گونه ابلاغی به ما صورت نگرفته است که چه باید کرد، اما درهرصورت ما تابع قوانین هستیم و هر آنچه که مراجع قوه قضائیه تشخیص داده باشند را می‌پذیریم.

گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که شما از نزدیکان آقای جهانگیری هستید و با ورودتان به نیشکر هفت‌تپه مسایل سیاسی را وارد این شرکت تولیدی کردید. در رابطه با این موضوع توضیحتان چیست؟

متاسفانه در جامعه ما شایعه پراکنی و حاشیه‌سازی رواج پیدا کرده است و من به شدت این موضوع را تکذیب می‌کنم و تاکنون در عمرم بیشتر از پنج دقیقه آقای «اسحاق جهانگیری» را ملاقات نکرده‌ام. حدود ۴۰ سال است که کار اقتصادی می‌کنم و هیچ وقت به جریان خاصی وابسته نبوده و نیستم و به دنبال سیاست و حاشیه سازی هم نمی‌روم. ما حدود ۲۵ واحد تولیدی در ایران داریم و توانستیم وابستگی به مواد اولیه وارداتی را قطع کنیم و سوابق فعالیت‌مان بر اساس اسناد و مدارک موجود است و همواره برای بهبود اقتصاد و وضعیت تولید کشور در تلاشیم. همچنین معتقدم همانطور که زمانی جوانان ما در مرز‌ها با دشمن جنگیده‌اند اکنون باید در صنعت تولید بجنگند تا بتوانیم تولیدات کشور را نجات دهیم.

گویا شما و یا پسرتان (امید اسدبیگی) ارز‌های دولتی کلانی دریافت کرده‌اید، این ارز‌ها صرف چه کاری شده است؟

اصولا وقتی که یک واحد تولیدی یا تجاری بخواهد یک کار تولیدی راه اندازی کند نمی‌تواند از بازار آزاد ارز خریداری کند بلکه از بازاری که دولت مشخص کرده است ارز خریداری می‌کند و واردات مورد نیاز خود را انجام می‌دهد. من هم حدودا ۱۵۰ میلیون دلار ارز دولتی دریافت کرده‌ام که هزینه آن را هم پرداخته‌ام و تاکید می‌کنم که هفت‌تپه هیچ‌گونه ارزی به صورت تسهیلاتی دریافت نکرده است. این نکته را اضافه کنم که هفت‌تپه یک شرکت ورشکسته‌ای بود و میلیون‌ها بدهی به بانک‌ها و بازار داشته است و بر اساس این مسئله امکان دریافت ارز کلان دولتی آن هم با تسهیلات برای همچنین شرکتی وجود نداشت و بر اساس اسناد و مدارک این موضوع قابل اثبات است، اما متاسفانه برای من که در چرخه اقتصاد و تولید کشور فعالیت می‌کنم شایعات و حاشیه‌هایی ساخته‌اند و افرادی که به این شایعات دامن می‌زنند سعی در فراری دادن تولیدکنندگان دارند و همان‌طور که قبلا هم اتفاق افتاد با شایعات سرمایه را از کشور خارج و در کشور‌های دیگر می‌برند.

سوال بعدیم را در ادامه همین صحبت‌ها بپرسم، می‌گویند به نام شرکت نیشکر هفت‌تپه وام‌های کلانی گرفته شده است، اما تاسیسات جدیدی به آن‌ها اضافه نشده است؟

با توجه به اینکه من گفتم ارزی دریافت نکرده‌ایم شما این سوال را باری دیگر پرسیدید. بنده عرض کردم که من و خانواده‌ام برای هفت‌تپه هیچ‌گونه ارز دولتی و وامی دریافت نکرده‌ایم و با استعلام از همه بانک‌های ایران این موضوع ثابت خواهد شد و هرکسی که بتواند مدرکی بیاورد که ما از این راه وامی دریافت کرده‌ایم من به او جایزه می‌دهم.

با توجه به پرس‌وجویی که کرده‌ایم گفته می‌شود شرکت هفت‌تپه تعطیل است و فعالیتی نمی‌کند این ادعا چقدر درست است؟

خیر، شرکت هفت‌تپه تعطیل نشده است و همچنان فعالیت می‌کند و کارخانه الکل هفت‌تپه اکنون حدود ده هزار لیتر تولید می‌کند و در ادامه کارخانه خوراک دام، کارخانه کمپوست، کارخانه زغال، کارخانه رب گوجه‌فرنگی و کارخانه‌ام دی اف راه اندازی و آماده بهره برداری هستند و حقوق‌های کارکنان به‌موقع پرداخت می‌شود.

آیا تولید نیشکر هفت‌تپه در سال جدید نسبت به سال گذشته با افزایش روبه‌رو است یا کاهش؟

در سال گذشته حدود ۱۹ هزار تن شکر در هفت‌تپه تولید شد و امسال با مدیریت صحیح و سرمایه‌گذاری که صورت گرفت و بر اساس آخرین آمار تولید شکر ما، در حدود ۴۸ هزار و سیصد تن تولید داشته‌ایم که شاید این مسئله برای عده‌ای از جمله مافیای شکر که سودشان در واردات است خوب نباشد چرا که آن‌ها در تلاش‌اند تا کشاورزان خارجی را تقویت و جیب‌های خودشان را پر از پول کنند در حالی که ما در تلاشیم تا کشور در حوزه شکر به خودکفایی برسد و دلار‌ها را خرج مسائل زیربنایی کنیم و به دست واسطه نرسد و از امر واردات جلوگیری به عمل آید.

ما در سال گذشته دو هزار و ۷۰۰ هکتار کشت داشته‌ایم و در امسال کشت پنج هزار هکتاری را شروع کرده بودیم تا هفت‌تپه را پس از سال‌ها به سوددهی برسانیم که حدود شش هزار هکتار کشت کرده‌ایم، اما افرادی تلاش خود را برای جلوگیری از این کشت انجام دادند تا نگذارند هفت‌تپه به رشد خودش ادامه دهد که بر اساس آمار‌های رسمی موجود می‌توانم این را به شما نشان دهم.


می‌گویند برخی از کارگران اخراج شده هفت‌تپه مانند اسماعیل بخشی و … حقوق دریافت می‌کند، اما سرکار نمی‌آید؟ این پیرو چه سیاستی است؟

مراجع امنیتی تعداد دقیق کارگران ممنوع کاری که به من دادند ۵۳ نفر بود که من بازهم مقاومت کردم و آن‌ها را از کار بیکار نکرده‌ام، اما در مورد اسماعیل بخشی و برخی دیگر از کارگران بعد از جریاناتی سیاسی که از سوی این افراد اتفاق افتاد، منابع امنیتی دیگر به آن‌ها اجازه کار ندادند و ما هم تابع قانون هستیم و اطاعت کردیم، اما زمانی که اسماعیل بخشی در زندان به‌سر می‌برد به‌خاطر شرایط زن و بچه‌اش تا مدتی حقوقش را کامل پرداخت کرده‌ام که بعد از مدتی حقوقش قطع شد.

بسیاری از کارخانه‌های ایران به بخش خصوصی واگذار شده است، ولی کمتر کارخانه‌ای مانند هفت‌تپه حاشیه دارد و به آن هجمه سیاسی می‌شود به‌عنوان مثال فردی مانند «مهرداد بذرپاش، رییس دیوان محاسبات» می‌آید در مورد خلع‌ید هفت‌تپه توییت می‌زند و به دنبال او برخی از کارگران جشن می‌گیرند. این هجمه‌های سیاسی درباره هفت‌تپه از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

ایران برای پیشرفت باید به سمت اقتصاد فعال و رونق تولید برود و به صادرات اضافه و از واردات کم کند که این با منافع سیاسی و اقتصادی بعضی از اشخاص خاص در تعارض است و سبب شده است تا علیه تولیدکننده حرکت کنند که او را از چرخه تولید و اقتصاد خارج کنند. من هم به عنوان تولید کننده با وجود تحریم‌ها و گرانی‌ها حدود یازده هزار کارگر را در این کشور دارم و به آن‌ها حقوق می‌دهم، اما متاسفانه برخی علیه من فعالیت می‌کنند تا از چرخه تولید کشور خارج شوم و این را وظیفه دستگاه‌های دولت می‌دانم که پیگیری کنند تا بفهمند چه گروه‌هایی به قدرت‌های خارجی متصل‌اند و در کار تولید اختلال ایجاد کرده‌اند و از ادامه فعالیتشان جلوگیری به عمل آورند.

اگر این‌طور است و چیزی که شما می‌گویید حقیقت داشته باشد آیا شما در رابطه با این موضوع پیگیری یا اعتراضی کرده‌اید؟

ما تا توانسته‌ایم به مجلس، رئیس جمهور و قوه قضائیه نامه نوشته‌ایم تا شفاف سازی کنیم. ما شبانه روز برای آبادانی هفت‌تپه در حال تلاشیم و تاکنون هم موفق عمل کرده‌ایم، اما متاسفانه افرادی در کار‌ها دخالت می‌کنند که تاکنون در عمرشان حتی یک آجر هم جابه‌جا نکرده‌اند و پشت میزهایشان نشسته‌اند و انتقاد بیهوده می‌کنند. درحالی که با توجه به درخواست مکرر برای مناظره، آن‌ها جرات ندارند در مقابل خبرنگاران بنشینند و با من به‌صورت مستقیم صحبت کنند چرا که آن‌ها به فکر مردم کشور نیستند و تنها فکرشان مسائل و موقعیت سیاسی خودشان است. همین آقای بذرپاش که از او نام برده‌اید یک بار نیامده به ما بگوید مشکلتان چیست چه کمکی می‌توانیم به شما بکنیم. فقط سیاسی حرف می‌زنند و توییت می‌زنند.

بار‌ها از سوی مسوولان شنیده شده است که عده‌ای به غیر از کارگران ساکن در هفت‌تپه قصد برهم زدن نظم آنجا را دارند این افراد از چه سمتی هدایت می‌شوند؟

یک درصد قلیلی از کارگران هستند که توسط عناصر دور از هفت‌تپه برای از هم پاشیدن آنجا هدایت می‌شوند. این موضوع وظیفه دستگاه‌های امنیتی کشور است که آن را پیگیری کند، اما می‌دانم که وابستگی به جایی دارند چرا که اگر وطن پرست بودند این اختلال‌ها را ایجاد نمی‌کردند.

یعنی به نیرو‌های خارجی وابسته‌اند؟

من کسی یا جایی را متهم نمی‌کنم و تا وقتی که نیرو‌های امنیتی منشأ آن‌ها را پیدا نکند نمی‌توانم چیزی بگویم، اما من فیلمی دارم که نشان می‌دهد شبانه سه نفر با اسلحه آمده‌اند به کارخانه ام دی افی که قصد داشتیم در عید فطر آن را افتتاح کنیم و نگهبانان آنجا را بسته‌اند و تمام کابل‌های کارخانه را برده‌اند تا کارخانه راه نیفتد و بعد از دستگیری آن‌ها مشخص شده است که به ازای مبلغی پول از طرف افرادی آمده بودند تا مانع کار ما شوند. وظیفه من به‌عنوان یک تولیدکننده این است که کارخانه‌ای تاسیس و اشتغال‌زایی کنم، اما این وظیفه نیرو‌های امنیتی است که افرادی که قصد اختلال و خرابکاری را دارند شناسایی و به پرونده آن‌ها رسیدگی کند.

عکسی از پسر شما در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در سال ۸۸ در رسانه‌ها منتشر شد و عده‌ای می‌گویند او برای برهم زدن فضا آمده بود و گفته‌اند به همین دلیل شرکت نیشکر هفت‌تپه به خانواده شما داده شده است. این را برخی گفته‌اند که خودشان عضو ستاد مهندس موسوی بوده‌اند. درباره این موضوع شفاف‌سازی می‌کنید؟

متاسفانه این موضوع هم از شایعات و حرف‌های حاشیه‌ای است. عکسی که منتشر شده است حتی با سن پسر من که متولد سال ۶۶ است همخوانی ندارد و تاکنون در عمرش وارد سیاست نشده است. عده‌ای این شایعات را درست کرده‌اند تا ما را وارد مسائل سیاسی کنند و من به شدت این مسئله را تکذیب می‌کنم چرا که ما فقط کار اقتصادی انجام می‌دهیم و تمام حرف‌هایی که می‌گوییم با سند و مدرک است در حالی که حرف‌های افراد شایعه ساز و عده‌ای از نمایندگان مجلس بی‌پایه و اساس و بدون مدرک است و سعی بر این دارند که اذهان عمومی را علیه ما تحریک کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از فراز، تاریخ انتشار:۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۱۴۰۰۰۲۲۸، www.faraz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین