پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۴۳۲۶۳
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۱
وضعیت بورس ایران در هفت هشت ماه اخیر تقریبا هر روز بدتر شد. چاره‌ای مختلفی برای بهبود این بازار اندیشیده شد تا جلوی خروج سرمایه گذاران از آن گرفته شود، اما در عمل می‌توان گفت بیشتر تدابیر بی‌نتیجه ماند و راه به جایی نبرد. در این میان کسانی نیز خود را مالباخته‌ی بورس می‌دانند و دست به تجمعاتی زده‌اند. دولت می‌گوید برای حل این مشکل در تلاش است و هر روز خبر جدیدی از تصمیمات جدید به گوش می‌رسد.

شعار سال:با توجه به سرمایه‌گذاری عظیم مردم در نیمه دوم سال 98 و نیمه اول سال 99 در بورس، تعداد کسانی که اخبار بورس را در ایران پیگیری می‌کنند، بسیار بیش از گذشته است. وقتی خبری راجع به حمایت از بورس یا سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در بورس و یا حتی تسهیل برخی معاملات منتشر می‌شود، امیدی تازه در دل سرمایه گذاران بیدار می‌شود که شاید بتوانند بخشی از سرمایه‌ای را که از دست داده‌اند بازیابی کنند نظیر خبرهایی که راجع به بسته حمایتی دولت مشهور به 3+7 منتشر شد.

سرمایه‌گذاری 50 هزار میلیار تومانی در بورس

شرکت‌‌های بیمه‌ای شرکت‌های بزرگ و پر قدرتی هستند که پول زیادی در اختیار دارند. سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در بورس می‌تواند اثر قابل ملاحظه‌ای بر فضای بازار سرمایه داشته باشد. در همین راستا، به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی در تاریخ 17 فروردین امسال، غلامرضا سلیمانی رئیس بیمه مرکزی، از سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومانی در بازار سهام توسط شرکت‌های بیمه‌ای خبر داد.

نتیجه چه می‌شود؟

اقداماتی که منجر به نجات سرمایه مردم و ایجاد یک کانال واقعی برای شاخص بورس شود قابل تقدیر است. اما این که این اقدامات واقعا کارساز است؟ اگر چنین است تا چه حد موثر است و آیا در کنار مزایا ممکن است مضراتی هم وجود داشته باشد نیز جای درنگ دارد. با توجه به این که شرایط بورس در حال حاضر به اندازه کافی زمین خورده و بغرنج است اقدامات مرتبط با بورس باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

تسهیلات برای فعالیت در بازار سرمایه

آفتاب یزد در این باره با یک کارشناس اقتصادی به گفتگو می‌نشیند. وحید شقاقی شهری کارشناسی اقتصادی در این باره می‌گوید: « در زمینه ی حمایت از بازار سرمایه اقداماتی صورت گرفته است. با مصوبه‌ای که اخیرا بانک مرکزی صادر کرد اجازه ی حمایت‌ها از بازار سرمایه را داد. لایحه‌ای که تسهیلاتی را برای کارگزاری‌ها و شرکت‌های فعال در بازار سرمایه فراهم می‌کند. احتمالا سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در بورس هم در همین راستا انجام شده است. بیمه ی مرکزی این مجوز را در اختیار شرکت‌ها بیمه‌ای قرار داده است که از مبالغی که دریافت می‌کنند بتوانند در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کنند. شرکت‌های بیمه‌ای هم مانند بانک‌ها نیاز دارند تا بتوانند سود بیشتری از پولی که در اختیار دارند، کسب کنند. بازار سرمایه یکی از بازارهای خوب و سود‌آور برای شرکت‌‌های بیمه‌ای است.»

حضور موثر بانک‌ها و بیمه ها

این کارشناس اقتصادی در ادامه در خصوص این که آیا حضور شرکت‌های بیمه‌ای می‌تواند وضعیت کنونی بورس را بهبود بخشد، می‌افزاید: «با حمایت‌هایی که اخیرا از بورس صورت گرفته شاید حضور بیشتر بانک و بیمه‌ها در این بازار خواهیم بود. این یک سیاست مفید و موثر است. حضور بانک‌ها و بیمه‌ها در بازار سرمایه می‌تواند تا حدودی به خروج بورس از وضعیت کنونی کمک کند و جلوی این ریزشی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، گرفته شود. بانک‌ها و بیمه‌ها می‌توانند با حضور خود در بازار سرمایه باعث تزریق نقدینگی به این بازار شوند. در هر صورت بیمه‌ها برای سود‌آوری بیشتر وارد بازارهایی خواهند شد. چه بهتر که این بازار، بازار سرمایه باشد تا هم این بازار عمیق‌تر شود و هم پول بیشتری در آن جریان یابد.»

سرمایه‌گذاری در بورس بهتر از بازارهای دیگر است

شقاقی شهری در ادامه درباره ی این که آیا ورود شرکت‌های بیمه‌ای می‌تواند به زیان بورس باشد، اضافه می‌کند: «از دید من ورود نقدینگی بانک‌ها و بیمه‌ها به بازار سرمایه نمی‌تواند مشکلی ایجاد کند. این در کل به نفع اقتصاد کلان کشور است. بانک‌ها و بیمه‌ها درگاه‌هایی هستند که در هر صورت در جست و جوی حداکثر سود هستند. اگر به بازار سرمایه هدایت نشوند، در بازارهای دیگر مانند دلار سرمایه‌گذاری خواهند کرد که به سود اقتصاد نیست. ما در دوره‌های گذشته شاهد بودیم که بعضی بانک‌ها وارد بازار طلا، دلار و یا حتی مسکن شدند. بازار سرمایه به مراتب بهتر از این بازارهاست. این امر هم به دلیل هدایت نقدینگی به بورس بهتر است و هم این که تلاطم سایر بازارها را کاهش می‌دهد.»

شاخص کل به رقم تعادلی رسیده است

این کارشناس اقتصادی وضعیت این روزهای بازار بورس را وضعیتی تعادلی می‌داند و بیان می‌کند: « بازار سرمایه رشد بی‌رویه‌ای داشت. و در نیمه اول سال گذشته رشدی هیجانی و بی‌سابقه را تجربه کرد. وقتی چنین رشد عجیبی اتفاق می‌افتد و بازار از تعادل خارج می‌شوند معلوم است که باید در نهایت منتظر رسیدن بورس به یک نقطه تعادل باشیم. ادامه آن وضعیت ممکن نبود. شاخص کل از 500 هزار واحد به 2100 واحد در عرض پنج ماه رسید. یعنی تقریبا چهار برابر شد و تمام سهم‌ها بیشتر از حد رشد کردند و از حالت تعادلی خارج شدند. در این شرایط اصلاح و ریزش اتفاقی پیش‌بینی پذیر بود. از شهریور سال 99 ریزش شاخص کل بازار سرمایه آغاز شد و تا امروز ادامه یافت. این عدد در حال حاضر به 1200 واحد که رقمی تعادلی است رسیده است. الآن بسیاری از سهم‌ها به تعادل رسیده اند. با توجه به شرایط اقتصاد ما به نظرم رقم 1100 تا 1400 رقم تعادلی است و از این به بعد بازار در این بازه نوسان خواهد کرد. احتمالا دیگر شاهد رشدهای بیش از حد نخواهیم بود ولی قطعا کاهش بیشتری از این اعداد فعلی نیز مشاهده نمی‌کنیم. بازار به اندازه ی کافی اصلاح شد و حالا در این رقم احتمالا به تعادل رسیده است. هر اندازه که بیمه ها، بانک‌ها و سایر بنگاه‌های اقتصادی وارد بازار سرمایه شوند و در آن سرمایه‌گذاری کنند به بهبود شرایط و عمیق‌تر شدن بازار سرمایه و افزایش نقدینگی آن کمک خواهند کرد.»سال گذشته همین روزها بود که هر کسی دم از بورس می‌زد از بچه و نوجوان گرفته تا جوان و کهنسال. اما حالا سکوتی بزرگ در این باره وجود دارد و اگر حرفی هم است در قالب اعتراض و گلایه و ناله و شکوه است. با این وجود هنوز هم عده بسیاری از مردم منتظرند تا دوباره وضعیت بازار سرمایه به روزهای خوبش بازگردد. این خواسته را هر دو گروه در دل دارند چه آن‌ها که متضرر گشته‌اند و به امید احیای سرمایه هستند و چه آنانی که به دنبال سرمایه‌گذار در این بازار هستند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری آفتاب یزد  ، تاریخ انتشار:  29 اردیبهشت1400، کدخبر: 187611،www.aftabeyazd.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین