پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۴۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰
از اوایل صبح امروز پنجشنبه ۳۰اردیبهشت ۱۴۰۰، بارش پودر سفید رنگ از آسمان مردم آبادان را نگران کرده است. شهروندان با ابراز نگرانی از آلوده بودن این مواد، پالایشگاه را عامل این آلودگی دانستند. برخی از منابع جنس این پودر سفید را نوعی سلیس دانسته که بر اثر ایجاد نقص فنی در واحد کت کراکر پالایشگاه بوجود می آید.

شعار سال: از اوایل صبح امروز پنجشنبه ۳۰اردیبهشت ۱۴۰۰، بارش پودر سفید رنگ از آسمان مردم آبادان را نگران کرده است.شهروندان با ابراز نگرانی از آلوده بودن این مواد، پالایشگاه را عامل این آلودگی دانستند.
 
ترکی رئیس واحد ایمنی و بهداشت پالایشگاه آبادان با تایید موضوع، نقص فنی در واحد کت کراکر را عامل انتشار این ماده سفید رنگ دانسته و گفته این مواد از جنس سیلیس بوده‌اند. «ترکی» همچنین گفته شهروندان نگران‌ سمی بودن بودن مواد نباشند‌ و این پودر عارضه شیمیایی ایجاد نخواهد کرد.

کت کراکر و کاتالیست مورد بحث در هوای آبادان چیست :

واحد کت کراکر بخشی از پالایشگاه است که در آن بخش با استفاده از فشار درون فرآیند شکستن مولکول ها در کاتالیست سیال (fluid catalytic cracking) ، اقدام به تبدیل ئیدروکربن های نفتی نسبتاً سنگین به محصولات سبک تر و با ارزش تر ( عمدتاً بنزین با اکتان بالا )می گردد. این عمل بوسیله خورد ئیدروکربنهای نفتی سنگین با کاتالیست داغی که به شکل پودر می باشد در شرایط خاصی از دما و فشار و در مدت زمان معینی انجام می گیرد. استفاده کردن از کاتالیست باعث می شود که واکنش های شکست مولکولی در فشار پایین تر انجام پذیرد و محصولاتی با کیفیت بالاتر به دست آید. کاتالیست مورد استفاده پودر ریزدانه و یکنواختی از سیلیکا، آلومینا (sio2-al2o3) بوده که نوعی ترکیب صنعتی محسوب می شود. ترکیبات اصلی این کاتالیست همان sio2-al2o3 بوده و به طور سنتزی ( مصنوعی ) تهیه می گردد.
 
نگرانی مردم آبادان از بارش پودر سفید رنگ از آسمان


لازم به توضیح است که نقص فنی واحد کت کراکر پالایشگاه مسئله جدیدی نبوده و در سال های مختلف نظیر 19 اسفند 1394 نیز شاهد این نقیصه و شکایت مردم بوده ایم. اهمیت واحد کت کراکر با توجه به ارزش افزوده محصولات بالادستی، به حدی است که پالایشگاه آبادان تصمیم به احداث یک واحد کت کراکر جدید با ظرفیت ۴۵ هزار بشکه در روز با هدف افزایش تولید بنزین و کاهش نفت کوره تولیدی در قالب فاز سوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان گرفته است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی دیده بان ، تاریخ انتشار: 30اردیبهشت 1400، کدخبر: 108252،  www.didbaniran.ir / سایر منابع 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
0
0
هر سال این مشکلات رو داریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین