پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۵۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵
طی روز‌های گذشته در روستای ساحلی بوجیکدان تنگستان، سنگ چینی برای ساخت و ساز آن هم حدود دو متر تا جزر دریا رقم خورده، درحالی که در زمان مد، دیوار این محل به دریا متصل می‌شود. عدم رعایت حریم ۶۰ متری دریا در شرایطی می‌باشد که قبلا برای ساخت و ساز‌های دیگری در این روستا، سخت گیری زیادی توسط دستگاه‌های دولتی وجود داشته، ولی اکنون داستان متفاوت شده است.

شعار سال: در کنار زمین خواری های گسترده، در استان هایی نظیر بوشهر که مرز طولانی دریایی دارد، ساحل خواری نیز به مشکل جدی مبدل شده است. در سنوات گذشته به دلیل ضعف نظارت ها، برخی ارگان ها هر بخش از ساحل را که مطلوب دانسته اند با حصارکشی، اختصاصی سازی کرده اند.
 
در همین راستا، برخی از اهالی روستاهای ساحلی تنگستان نسبت به وقوع ساحل خواری ابراز نگرانی کرده و خواستار پیگیری آن هستند. به عنوان نمونه، طی روزهای گذشته در روستای ساحلی بوجیکدان تنگستان، سنگ چینی برای ساخت و ساز در نزدیکی جزر دریا رقم خورده، درحالی که در زمان مد، دیوار این محل به دریا متصل می شود.


عدم رعایت حریم 60 متری دریا در شرایطی می باشد که قبلا برای ساخت و سازهای دیگری در این روستا، سخت گیری زیادی توسط دستگاه های دولتی وجود داشته، ولی اکنون داستان متفاوت شده است.
 
سواحل حق آیندگان است
 
محمدمهدی طیاری فعال محیط زیست نسبت به افزایش ساحل خواری در استان ابراز نگرانی می کند و می گوید: هرچند محیط زیست در حد بضاعت خود طی سال های اخیر به این موضوع ورود کرده، ولی باید دستگاه های دیگر مثل منابع طبیعی، آب منطقه ای و دریابانی هم درباره حریم 60 متری سواحل حساس تر باشند. به گفته وی، در ماجرای اخیر در روستای بربو که دیوار قرار است لب به لب دریا احداث شود، فعالان محیط زیست و مردم مخالف شخصی با کسی ندارند، بلکه معتقدند سواحل حق آیندگان است و نباید به حریم آن بی احترامی کرد.


به گفته طیاری، اگر همه مردم درباره اتفاقات زیست محیطی احساس مسئولیت کنند، می توان امیدوار بود سطح مطالبه گیری در این خصوص بیشتر شده و شاهد رعایت الزامات قانونی باشیم.
 
توقف پروژه برای بررسی بیشتر
 
قلی نژاد مدیرکل محیط زیست استان بوشهر نیز در گفتگو با «خلیج فارس» ضمن تشکر از حساسیت مردمی درباره ساحل خواری، گفت: اجرای پروژه شخصی در روستای بوجیکدان با حضور ماموران محیط زیست متوقف تا بررسی های بیشتری درباره آن صورت بگیرد.


قلی نژاد تصریح کرد: با توجه به اینکه روستاها دارای طرح هادی هستند، باید دهیاری درباره چنین پروژه هایی نظارت می کرده، ضمن اینکه حفظ حریم 60 متری ساحل در مناطق روستایی برعهده منابع طبیعی می باشد.
 
سواحل مدیریت واحد ندارند
 
به نظر می رسد یکی از مشکلات جدی در زمینه ساحل خواری، نبود متولی واحد و مشخصی در زمینه سواحل است و هرکدام از دستگاه ها موضوع را به دیگری پاس می دهند. در این ماجرا نیز محیط زیست به تنهایی ورود کرده که باید دید فرجام آن به کجا می رسد و آیا منجر به رفع نگرانی اهالی برخی روستاهای تنگستان از جمله بوجیکدان می شود؟
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری خلیج فارس ، تاریخ انتشار: 31 اردیبهشت 1400، کدخبر: 399244 pgnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
0
0
این پروژه علی رغم پیگیری های صورت گرفته دوباره از سر گرفته شده و هیچ نهادی پاسخگوی مردم نیست .
کاش رسیدگی میشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین