پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۴۴۶۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۶
سبحانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: دولت‌ها مجبور می‌شوند به سمت استقراض یا دخالت در سازوکار بانک مرکزی بروند و اگر دولت‌هایی باشند که درک بیشتری از اقتصاد کلان داشته باشند، کمتر و اگر درک کمتر داشته باشند، بیشتر به سمت استقراض از بانک مرکزی می‌روند. چون ناچارند کشور را اداره کنند.
شعار سال: حسن سبحانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: مساله استقلال بانک مرکزی که در دهه‌های اخیر در ادبیات پول و بانک به‌وجود آمده عمدتا از طرف کشور‌هایی مطرح می‌شود که کشور‌های پیشرفته سرمایه‌داری هستند.

وی بیان کرد: وقتی مصادیق دخالت در نظام بانکی مطرح می‌شود، کشور‌های در حال توسعه را مثال می‌زنند. حالا شما تامل کنید بر این نکته که آیا کشور‌های پیشرفته و توسعه یافته نیاز و میل دارند که از منابع بانک مرکزی استفاده کنند و چون بانک‌های مرکزی مستقل هستند این کار را نمی‌کنند؟ یا اینکه آن دولت‌ها تمایل و نیازی به استفاده از منابع بانک مرکزی ندارند؟

استاد اقتصاد دانشگاه تهران بیان کرد: در کشور‌های در حال توسعه یا کشوری مثل ما به خاطر مشکلاتی که هست و دولت‌ها مجبور می‌شوند به سمت استقراض یا دخالت در سازوکار بانک مرکزی بروند و اگر دولت‌هایی باشند که درک بیشتری از اقتصاد کلان داشته باشند، کمتر و اگر درک کمتر داشته باشند، بیشتر به سمت استقراض از بانک مرکزی می‌روند. چون ناچارند کشور را اداره کنند. به تبعاتش کاری ندارند.

سبحانی افزود: اینکه ما فکر کنیم با نوشتن قانون دولت‌ها نمی‌توانند به سمت استقراض بروند، این تصوری نیست که واقعیت‌ها آن را تایید کنند. همان کسانی که در مجلس تصویب می‌کنند بانک مرکزی به این صورت مستقل باشد، بعدا در مقاطع حساسی به لوایحی از دولت یا طرح‌های دیگر نمایندگان رای می‌دهند که اجازه استقراض از بانک مرکزی را به‌وجود خواهد آورد.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از نود اقتصادی، تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۱۴۱۸۷۴، www.۹۰eghtesadi.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
0
0
دقیقا همینطوره این قانون برای کشورهای پیشرفته و سرمایه داری است که کمبود بودجه ندارن اما در ایران که دولت کمبود بودجه داره خب مجبوره که غرض کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین