پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۶۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۴
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به برگزاری موفق نشست‌های بین دانشگاهی، گفت: در حوزه پژوهش شاهد هستیم که تصویب مؤسسات پژوهشی به دانشگاه‌ها سپرده شده است که قاعدتاً این تصمیم‌ها نیازمند کار کارشناسی است.
شعار سال: اولین نشست «شورای مدیریت آموزش عالی استان تهران» به ریاست دانشگاه تهران و با حضور اعضای شورا از جمله غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف و رؤسای دانشگاه‌های اصلی تهران شامل دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تربیت مدرس و... برگزار شد.

این نشست به منظور مرور و تبیین آئین‌نامه اهداف شکل‌گیری شورا، بررسی اختیارات اولیه تفویض شده از سوی وزارت عتف به شورای مدیریت استانی و بحث و تبادل نظر در خصوص نحوه شکل‌گیری و فعالیت کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی (دوازدهم خرداد) با حضور مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رؤسا و نماینده‌های دانشگاه‌های عضو شورای مدیریت آموزش عالی استان تهران برگزار شد.

برگزاری موفق نشست‌های بین دانشگاهی

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در این نشست با اشاره به برگزاری موفق نشست‌های بین دانشگاهی گفت: تجربه دانشگاه‌ها در برگزاری نشست‌های مشترکی همچون اجلاس دانشگاه‌های بزرگ کشور نشان می‌دهد که همکاری دانشگاه‌ها در قالب این‌گونه نشست‌ها امر مطلوبی بوده است. همفکری، انتقال تجربه‌ها، بررسی موضوع‌ها و تعامل دانشگاه‌ها در حل مشکلات نه تنها در سطح ملی، بلکه در سطح بین‌المللی هم همواره صورت گرفته است.

وی افزود: لذا، بحث هماهنگی و همفکری به‌عنوان نخستین هدفی که برای این دبیرخانه ذکر شده است، می‌تواند فرصت بسیار مغتنمی را برای دانشگاه‌های استان تهران فراهم آورد. این دانشگاه‌ها به دلیل اینکه مسائل مشابهی دارند و حوزه‌های مختلفی را تجربه کرده‌اند، قطعاً به اشتراک گذاشتن این تجربه‌ها می‌تواند مثمر و مفید واقع شود.

نیلی احمدآبادی کاهش بروکراسی را از دیگر موارد مطروحه قابل توجه برشمرد و خاطرنشان کرد: وزارت علوم، سیاست واگذاری اختیارات و تصمیم‌گیری به واحد‌های ذیصلاح در آموزش عالی و دانشگاه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است، شورای گسترش وزارت نیز تلاش کرده تا حدود اختیارات برنامه‌ریزی، تصویب رشته و جذب دانشجو را به دانشگاه‌ها واگذار کند که البته این امر می‌تواند توسعه یابد. در پژوهش هم شاهد هستیم که تصویب مؤسسات پژوهشی به دانشگاه‌ها سپرده شده است، قاعدتاً این تصمیم‌ها نیازمند کار کارشناسی است و ضمن اینکه بروکراسی را کاهش می‌دهد، ولی نباید فرایند‌ها را دچار اخلال کند.

رئیس دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه در این شورا ما به دنبال کاهش اختیارات دانشگاه‌ها نخواهیم بود، تصریح کرد: حضور دانشگاه‌های بزرگ در استان تهران، شرایط ویژه‌ای را ایجاد کرده است که شاید در استان‌های دیگر کشور این شرایط وجود نداشته باشد. این دانشگاه‌های بزرگ، قبلاً اختیارات بیشتری را نسبت به دانشگاه‌های شهرستان‌ها از طرف وزارتخانه دریافت کرده‌اند، طبیعی است که در این شورا ما به دنبال کاهش آن اختیارات نخواهیم بود، حتی اگر این اختیارات به گونه‌ای نیز بیشتر شود، یقیناً ما به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور از این رویکرد استقبال خواهیم کرد.

وی در ادامه بیان کرد: اما ممکن است دانشگاه‌های استان تهران به لحاظ اختیارات متفاوت باشند و این شورا در این زمینه بتواند به کاهش بروکراسی و به‌ویژه اتخاذ تصمیم‌های کارشناسی‌تر کمک کند. باز تأکید می‌کنم که فرصت همفکری و به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها موضوع بسیار با ارزشی است که از دوباره کاری‌ها ممانعت به‌عمل می‌آورد و بر استحکام تصمیم‌ها می‌افزاید. این جلسه نیز با حضور معاونان وزارت علوم و اعضای شورا به منظور آگاهی از تصمیم‌های اتخاذ شده و همفکری برای اقدام‌های بعدی تشکیل شده است.
 
سطح اختیارت موجود دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه‌های بزرگ

نیلی احمدآبادی تأکید کرد: قطعاً این شورا نباید سطح اختیارت موجود دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه‌های بزرگ را تغییر دهد، اگر اتفاقی قرار است بیفتد باید برای دانشگاه‌هایی باشد که اختیارات آن‌ها محدود است تا این امر بتواند فرایند کار‌های آن‌ها را تسهیل‌تر کند. واقعیت این است که بدنه کارشناسی وزارت علوم، قوی نیست و کارشناسان آموزش عالی در دانشگاه‌ها هستند. اگر سیستمی را بتوانیم طراحی کنیم که بدنه کارشناسی دانشگاه‌ها در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری وارد شوند، بسیار بهتر خواهد بود.

وی ادامه داد: این بحثی که تحت عنوان استقلال دانشگاه‌ها مطرح است، بدین منظور نیست که اختیار بدون مسئولیت باشد، بلکه موضوع این است وقتی اختیاری به دانشگاه واگذار می‌شود، بر اساس تنوع و خلاقیتی که ایجاد شده است بدنه کارشناسی دانشگاه‌ها می‌توانند به آموزش عالی کمک کنند. اما وقتی تصمیم بخواهد در جای دیگری اتخاذ شود، یقیناً این بدنه کارشناسی منفعل خواهد شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: ۱۵خرداد ۱۴۰۰، کد خبر:۵۲۲۷۵۱۱، mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
0
0
پژوهش بیشتر کار دانشگاه است پس این امری بدیهی است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین