پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۸۰۸
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۱
اولین مناظره تلویزیونی ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری چنگی به دل نزد؛ از نگاه کارشناسان سطح آگاهی و تسلط نامزد‌ها به امور در قامت یک رئیس جمهور نبود. سانسور تحریم و کرونا به عنوان بخشی از دلایل وضعیت اقتصادی کشور؛ نابلدی و بداخلاقی سه نکته‌ای بود که سیاستمداران درباره مناظره‌ها به آن اشاره کردند
شعارسال:نابلدی نامزد‌های ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نخستین مناظره تلویزیونی چنان به چشم می‌آد که در جایی از مناظره عبدالناصر همتی رئیس کل سابق بانک مرکزی و یکی از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری خطاب به بقیه نامزد‌ها که برنامه‌ای به جز حمله به دولت نداشتند گفت که حسن روحانی به لحاظ بیان، تسلط بر امور و دنیادیدگی از همه شما بهتر است. این نابلدی نامزد‌های انتخابات را مجید تفرشی، تاریخ نگار معاصر در توئیتی اینگونه تعریف کرد: «عناصر مفقود در مناظره اول: سواد عمومی، اطلاعات تاریخی، اشراف به تحولات منطقه‌ای و بین المللی، آشنایی کامل به یک زبان خارجی، رفتار کاریزماتیک، فن بیان جذاب، منش محکم و محترم، توانایی جلب افکار عمومی، توانایی جلب نظر نخبگان، پیشینه کاملا قابل دفاع، ارایه راهکار راهبردی درباره تحریم‌های جهانی»
 
برداشت سیاستمداران از مناظره اول

مجید تفرشی در توئیت دیگری نوشت:برخلاف رویه مثبت اندیشم باید بگویم که فصل مشترک همه نامزد‌ها در مناظره، ضعف و ناآمادگی همه بود. برنده اصلی این مناظره «هیچکدام» بود و بازنده، نظام بود که با وجود دارا بودن نخبگان فکری و اجرایی، پس از ۴۲ سال، این افراد را به عنوان بهترین محصولات فکری- اجرایی خود معرفی می‌کند.

با این حال مهدی فضائلی از چهره‌های اصولگرا در توئیتی کنایه آمیز نگاه دیگری به مناظره‌ها داشت. او نوشت: از اولین مناظره به خوبی میشد فهمید ۱) کدام نامزد پایان ۴ یا ۸ سال خواهد گفت اختیار لازم را نداشته و نگذاشتند ۲) کدام نامزد در وسط میدان خواهد بود و کدام پشت میز در تهران ۳) کدام نامزد منتقدین را تخریب خواهد کرد و کدام نامزد حداقل گوش شنوایی دارد. فرق می‌کند چه کسی رئیس جمهور باشد!
 
برداشت سیاستمداران از مناظره اول

بخشی زیادی از نخستین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری در حمله و نقد دولت خلاصه می‌شد. چنانکه دفتر رئیس جمهور و سخنگوی دولت درخواست وقت برای پاسخگویی به اتهامات نامزد‌ها را مطرح کردند.

واعظی: در ابتدای مناظره دوم، به دولت فرصت پاسخگویی بدهید

نامه ربیعی به رئیس صداوسیما: به نماینده دولت وقت پاسخگویی بدهید

از سوی دیگر علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری در واکنش به مطالب مطرح شده در نخستین مناظره تلویزیونی کاندیدا‌های انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار کرد: ‏حتی در ‎مناظره غیابی با ‎روحانی هم پیروز نشدند گواه آنکه مخالفان، کوچکترین اشاره‌ای به تأثیر ‎جنگ تحریمی و ‎کرونا بر اقتصاد ایران نداشتند و تاریخی‌ترین فشار اقتصادی و مهیب‌ترین بحران سلامت عمومی را ‎سانسور کردند.

‏او نوشت: جالب آنکه این دو واقعیت حتی در سؤالات طراحی شده رسانه‌ی ملی هم وجود نداشت. هر روایتی از واقعیت بدون ‎ترامپ، تحریم و کرونا، تلاشی است برای فرار از شکست حتی در مناظره‌های غیابی، تلاشی برای پنهان کردن صورت مسأله‌های بزرگ و منحرف کردن افکار عمومی از فقر و ضعف پاسخ‌ها و ساده‌سازی‌ها.
‏معزی در توئیت دیگری نوشت: در ‎مناظره اقتصادی، نقش اعداد پررنگ‌تر است، عجیب است که هر چند دقیقه، نمودار‌های پرینت شده رو به دوربین گرفته می‌شد، اما هیچ کدام از مخالفان ‎برجام و دولت و مذاکره، از ده‌ها وصد‌ها میلیارد دلار خسارت ‎تحریم بر اقتصاد ایران چیزی نگفت. از معلول‌ها گفته می‌شد، اما علت‌ها را ‎سانسور می‌کردند.

پدرام سلطانی نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی به ناآگاهی نامزد‌ها با یک مثال اشاره کرد و نوشت: قاضی زاده هاشمی می‌گوید که نظام مالیاتی را جوری اصلاح کنیم که در روستا‌ها مالیات کمتری داده شود. یعنی او نمی‌داند کشاورزی، دامداری و صنایع روستایی کلاً از مالیات معاف هستند؟
 
برداشت سیاستمداران از مناظره اول

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بی اخلاقی برخی نامزد‌ها گلایه کرد و نوشت: مناظره نه میدان مبارزه گلادیاتورهاست و نه جای نقاشی مار و تزویر عوام!

وقتی که هر چهار سال یک‌بار قاب سیما را برای گفتگو و مناظره می‌گشاییم، نابلدی و هول‌زدگی و بداخلاقی دور از انتظار نیست!

و عباس عبدی تحلیل گر اصلاح طلب هم در یک جمله این مناظره را تحلیل کرد: انتظار بهتر داشتن توقع بیهوده‌ای است از کوزه همان برون تراود که در اوست

جمشید انصاری معاون رئیس جمهور هم به نابلدی نامزد‌ها اشاره کرد و در توئیتی نوشت: آنچه در مناظره روز شنبه بیش از هر چیزی بارز بود و به چشم می‌آمد پایین بودن تسلط نامزد‌های ریاست جمهوری به راهکار‌های حل مسائل و مشکلات کشور بود.

وی افزود: بیشتر به بیان مسائلی که همه مردم آن‌ها را لمس می‌کنند و تکرار آن‌ها بدون ارائه راهبرد و برنامه مشخص برای برون رفت از این مشکلات پرداختند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازهمشهری آنلاین، تاریخ انتشار ۱۶ خرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۶۰۵۷۰۶، www.hamshahrionline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین