پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۴۵۸۳۸
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به تحلیل وضعیت اقتصاد کشورهای در حال توسعه پرداخته و شرایط آنها در فصول اخیر را بررسی کرده است.
شعار سال: پس از شیوع ویروس کرونا، بخش مهمی از اقتصاد ملی در سراسر جهان با آسیب‌های جدی مواجه شد و به نظر می‌رسد هرچند در دو فصل اخیر بخش مهمی از این آسیب‌ها جبران شده، اما همچنان تبعات اقتصادی کرونا بر جای خود باقی خواهد ماند.

در میان کشور‌های در حال توسعه، چین که خود را به جمع بزرگان اقتصاد جهان رسانده و حتی احتمالا در سال‌های نه چندان دور به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل می‌شود، در دوره شیوع کرونا نیز توانست خیلی زود از آمار‌های کاهشی عبور کند و رشد مثبت خود را به ثبت برساند. سایر کشور‌ها در حال توسعه نیز روندی مشابه را در نخستین فصل سال ۲۰۲۱ آغاز کرده‌اند، هرچند فاصله‌ای قابل توجه از نظر سرعت رشد اقتصادی با چین دارند.

براورد اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که در تجارت اقتصاد‌های در حال توسعه در فصل نخست سال ۲۰۲۱ از رشد قابل توجهی در قیاس با مدت مشابه سال قبل و همچنین فصل قبل برخوردار بوده است.

در آمار‌های صادراتی، کشور‌های مورد بررسی، در فصل اول۲۰۲۱ نسبت به فصل پایانی سال ۲۰۲۰، بین یک تا ۲۵ درصد رشد صادرات را به ثبت رسانده‌اند. همچنین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز میزان صادرات بین هفت تا ۳۳ درصد افزایش بافته است.

اگر در این امر روسیه و آرژانتین را کنار بگذاریم، بالاترین میزان صادرات صورت گرفته میان کشور‌های در حال توسعه در شش فصل اخیر به فصل نخست سال ۲۰۲۱ تعلق دارد.

در حوزه واردات نیز عملکرد اکثر کشور‌ها صعودی بوده و در این میان چین با بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار اصلی‌ترین واردکننده جهان به شمار می‌رود. البته در مدت مشابه صادرات این کشور نیز از مرز ۸۴۴ میلیارد دلار عبور کرده است.

در بین کشور‌های در حال توسعه، میزان واردات هند، اندونزی و آرژانتین با سرعت بیشتری افزایش یافته است و در حوزه صادرات نیز در کنار چین، صادرات آرژانتین، روسیه، اندونزی و برزیل با سرعت بالاتری رشد کرده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی گسترش، تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۷۷۲۹۵، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین