پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۸۴۹
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
حضور افراد سیاسی در عرصه مدیریت ورزش در وزارت ورزش و جوانان دولت تدبیر و امید با انتقادات بسیاری روبرو شده و کارشناسان حضور این افراد را دلیل پسرفت ورزش می‌دانند.
شعار سال: یکی از موضوعاتی که سال‌های اخیر زمینه‌ساز واکنش‌های فراوانی از سویی اهالی ورزش شده، حضور افراد سیاسی در عرصه مدیریت ورزش است که در دوران مدیریت سلطانی فر این موضوع بیش از هر زمانی احساس شده و انتقادات بسیار زیادی از وی به خاطر حضور سیاسیونی که بعضا حضورشان با حاشیه‌های فراوانی بوده، صورت گرفته است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان حضور افراد سیاسی در ورزش کشور تاکنون نتیجه خاصی برای ورزش کشور نداشته بلکه به اندازه کافی نیز ورزش، تاوان حضور این افراد را پرداخت کرده و یکی از بزرگترین خسران‌های حضور سیاسیون در بدنه ورزش، قرارداد ویلموتس در فوتبال است که حالا باید میلیارد‌ها تومان به خاطر این قرارداد کذایی پرداخت شود.

متاسفانه وزیر ورزش علی رغم صحبت‌های خود مبنی بر استفاده از مدیران متخصص درون سازمانی، اصرار زیادی به افراد برون سازمانی و سیاسی داشته و بسیاری از قهرمانان تحصیل کرده و همچنین مدیران باسابقه این وزارتخانه نه تنها جایگاهی در سیستم ورزش کشور نداشته اند، بلکه در بسیاری از موارد حتی شأن و حرمت آن‌ها نیز رعایت نشده. این موضوع باعث شد که نوک پیکان انتقاد بسیاری از اهالی ورزش و کارکنان وزارت ورزش به سمت وزیر ورزش نشانه رود.

در همین رابطه دو تن از کارشناسان حوزه ورزش با انتقاد از رویه حاکم بر وزارت ورزش و انتصابات بعضا سیاسی، رکود و پسرفت ورزش در دوران دولت تدبیر و امید را نتیجه همین رویکرد و تصمیمات غلط دانستند.
پُست ورزشی برای عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت!
*پست ورزشی برای عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت!

هادی خلیلی، یکی از کارشناسان ارشد وزارت ورزش که سال‌ها در حوزه ورزش از پایین‌ترین رده تا بخش مدیریت فعالیت کرده و در برخی از فدراسیون‌های ورزشی نقش بازرس را بر عهده داشته در این باره اظهار داشت: ورزشی ایران در طول ۴۰ سال گذشته در اختیار دو قشر بوده؛ یک مهندسان و دیگری سیاسیون که در مقطعی ورزش مهندس زده و در مقطعی سیاست زده شده. تا زمانی که برنامه استراتژیک و منسجمی برای حوزه ورزش در سطح کلان مملکت وجود نداشته باشد، شاهد عدم حضور متخصصان در حوزه ورزش هستیم و این مسیر غلط پابرجا خواهد بود. همانگونه که در حال حاضر غیر از وزیر ورزش هر ۶ معاونت این وزارتخانه هیچ ارتباط سازمانی با این وزارتخانه نداشته و بعضاً مدرک تحصیلی و تجارب آن‌ها در پست مربوطه هیچگونه همگونی ندارد. از ورود یک پزشک عمومی تا کارشناسی ارشد مدیریت شهری، به طوری که در اذهان اهالی ورزش و کارکنان این وزارتخانه این سوال مطرح می‌شود که آیا پس از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی ما هنوز نتوانسته ایم یک مدیر در سازمان تربیت بدنی و یا وزارت ورزش تربیت کرده باشیم که باید تمام معاونت‌ها این وزارتخانه بیرون از این سیستم انتخاب شود؟

وی افزود: سوال من این است مگر در وزارت بهداشت یا آموزش و پرورش فردی خارج از سیستم این وزارتخانه‌ها به عنوان وزیر و یا مدیران ارشد آن انتخاب می‌شود؟ بد نیست یادی کنم از مرحوم ناصر حجازی که در انتخابات ریاست جمهوری وقتی ثبت نام کرد و او را تایید نکردند، گفت هدف من از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری این بود که این پیام را بگویم که همان گونه که سیاست محل حضور افراد ورزشی نیست، ورزش محل حضور سیاسیون نمی‌باشد. در حال حاضر تعداد زیادی از کارکنان این وزارتخانه هم از قهرمانان و هم از تحصیل کنندگان ورزش هستند که سال‌های زیادی در ورزش کشور زحمت کشیده اند و در بسیاری از استان‌ها آجر روی آجر گذاشته اند تا بسیاری از از اماکن و فضا‌های ورزشی موجود ساخته شود و یا با حضور در عرصه‌های مختلف ورزشکاران و قهرمانان بسیاری را تحویل این کشور داده اند تا برای این کشور افتخار آفرینی کنند.

این مدیر ورزشی افزود: متاسفانه طی سال‌های گذشته کمتر از تجارب پیشکسوتان این وزارتخانه استفاده شده و یا در حال حاضر توجه خاصی به همکاران و قهرمانان این وزارتخانه نمی‌شود که انتظار می‌رفت آقای سلطانی‌فر با توجه به تجربه حضوری که در ورزش کشور داشتند، بهتر عمل می‌شد. به طور مثال فردی پس از سال‌ها در دفتر توسعه ورزش روستایی قرار گرفته که هیچ گونه تخصص، تحصیلات مرتبط و یا سابقه مدیریت روشنی در ورزش نداشته. وی از اعضای سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بوده که به لحاظ ارتباطات سیاسی در این پست منصوب شده که این انتصاب در طول تاریخ وزارت ورزش سابقه نداشت که فردی در ستاد در حوزه ورزش به کار گرفته شود که نه تحصیلات و نه تجربه مرتبط داشته است.
پُست ورزشی برای عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت!
خلیلی با اشاره به اعتراضات به این انتصاب تاکید کرد: بنده و بسیاری از همکاران به این انتصاب معترض بودیم چرا که در این دفتر و معاونت همگانی افراد واجدالشرایط بسیاری بودند که به آن‌ها به نوعی بی اعتنایی صورت پذیرفت. نتیجه این حضور به عقیده بسیاری از کارشناسان و همچنین رئیس اسبق فدراسیون روستایی و عشایری عملکرد بسیار ضعیفی است که در این حوزه شاهد هستیم. نکته قابل تأمل و مورد انتقاد بنده و بسیاری از همکاران در خصوص حضور چنین افرادی، این است که به علت عدم آشنایی با محیط ورزش بعضا شاهد رفتار‌هایی از سویی این دوستان هستیم که به نوعی باعث بی حرمتی وزیر سوال بردن شان و جایگاه همکاران می‌شود. به طور مثال فردی که به عنوان مدیرکل در این وزارتخانه قرار گرفته هنوز به خوبی به وظایف خود آگاهی ندارد و نتوانسته پس از گذشت یک سال امکانات اولیه اداری برای برخی همکاران فراهم نماید و اعلام نموده که همکاران خود به دنبال دفتر و میز کاری خود باشند! وی همچنین به دلیل ضعف و ناتوانی در این مدت شأن، جایگاه، کسوت ورزشی همکاران و دفتر را زیر سوال برده و یا با برخورد‌های نامناسب با آن‌ها دچار مشکل شده و به لحاظ عملکردی و آمار‌های ارایه شده مباحث کارشناسی بسیاری وجود دارد که در زمان مناسب از سوی کارشناسان این حوزه قابل بررسی است.

این کارشناس ارشد وزارت ورزش گفت: متاسفانه وزیر ورزش از چنین موضوعاتی آگاه نیست و بعضاً اطلاعات غلط به او داده می‌شود و این باعث شده که در طول این مدت بسیاری از همکاران که برای ورزش کشور زحمات بسیار زیادی کشیده اند و یا در میادین مختلف پرچم این کشور را بالا برده اند، دچار دلزدگی و بی‌انگیزگی شوند. آنچه که به نظر می‌رسد باید در آینده وزارت ورزش بازنگری جدی در نحوه انتصاب مدیران خود داشته باشد و بر اساس بخشنامه‌ها و تکالیف معین شده نسبت به تعیین ضوابط شرایط اختصاصی مدیران این وزارتخانه اهتمام لازم را به عمل بیاورد تا از حضور چنین افراد غیرمتخصصی در ورزش اجتناب شود. قطعاً اگر آیین نامه لازم در خصوص شرایط اختصاصی انتصابات مدیران در وزارت ورزش وجود می‌داشت این فرد نمی‌توانست در ورزش حضور داشته باشد و چنین بی حرمتی و اتفاقاتی در این وزارتخانه کمتر رخ می‌داد. گرچه باید بگویم بر اساس تکالیف قانونی و بخشنامه‌های مختلف بنده به همراه چند تن از همکاران و مدیران با سابقه طرح ملی شرایط و ضوابط انتصاب مدیران وزارت ورزش رو تهیه و تدوین کردیم و هم به آقای خادم، مناف هاشمی و حتی خانم فرامرزیان ارایه نمودیم که متاسفانه هیچ‌یک از موضوع حمایتی ننمودند چراکه در صورت اجرای این طرح بسیاری از افراد دیگر نمی‌توانستند در وزارت ورزش به عنوان مدیر حضور داشته باشند. یکی از خلأ‌های اصلی در حوزه منابع انسانی ورزش همین موضوع است که مدیران از آن برای انتصاب افراد سیاسی بهره می‌جویند، قطعا اگر این تکلیف قانونی به اجرا درآید، بسیاری از مشکلات در ورزش حل خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آقای سلطانی فر من اگر این موضوعات رو گفتم به عنوان فردی این‌ها رو گفتم که از دیپلم، فوق دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی تحصیل کردم و به عنوان ورزشکار، مربی و مدیر فنی تیم ملی و داور بین المللی هندبال که فینال مسابقات رو قضاوت کردم و در حوزه اجرا هم در استان‌ها و فدراسیون‌ها مختلف مسولیت داشته ام و همچنین طرح ملی به این دستگاه ارایه کردم و از جنابعالی، استانداران و مدیران مختلف مورد تقدیر قرار گرفته ام این موارد بیان کردم؛ لذا شک نداشته باشید با صداقت تمام موارد را اشاره کردم و در آخر هم باید اشاره داشته باشم به صحبت‌های شهید چمران که بی ارتباط نیست که می‌گویند: می‌پذیرم که تقوا از تخصص لازم‌تر است، اما می‌گویم آن کس که تخصص ندارد و کاری را می‌پذیرد، قطعا بی تقوا است.

*رفقا در امنیت، تلاشگران در لیست سیاه!

امیراحمد کامیاب از مدیران باسابقه ورزش کشور که پیش از این مدیریت اداره کل ورزش و جوانان استانی را بر عهده داشته، در خصوص عملکرد سلطانی‌فر در وزارت ورزش گفت: سلطانی‌فر نتوانست انتظارات را برآورده کند و در دوره او باندبازی در ورزش به اوج خود رسید. کار به جایی رسیده که از متخصصان ورزش استفاده نشد و از نهاد‌های دیگر، مدیر به ورزش آوردند.

وی افزود: وقتی ما این همه مدیر ورزشی داریم چرا باید یک فرد خاص معاون وزیر ورزش شود؟ معاون وزیر ورزش از وقتی آمده، در حال مهندسی فدراسیون‌ها است. هر کسی که دلسوز ورزش بوده را کنار گذاشته تا جا برای برخی‌ها باز شود.

این مدیر باسابقه ورزش کشور گفت: نگاه وزارت ورزش به فدراسیون‌ها اوج بی‌لیاقتی این افراد است. فدراسیون‌هایی که درخدمتشان باشند، بیشتر امنیت دارند. اما فدراسیون‌هایی که تلاش می‌کنند، ورزش پیشرفت کند را در لیست سیاه می‌گذارند. در استقلال و پرسپولیس هم همین اتفاق افتاده. دوستان و رفقایشان را مدیرعامل و عضو هیات مدیره این ۲ باشگاه کرده‌اند. همین‌ها بودند که این همه ضرر روی دوش این دو باشگاه گذاشتند.
 
بیشتر بخوانید: 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار:۱۷ خرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۱۷۴۰۶۵۰، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین