پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۴۵۹۱۷
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس مرکز هیأت‌های امنا و هیأت‌های ممیزه مرکزی گفت: با توجه به الحاق تعدادی از موسسات به دانشگاه‌های معین لازم است که برنامه راهبردی و هم ساختار و تشکیلات این دانشگاه‌ها بازنگری شود.
شعار سال: در نشست روسای دانشگاه‌های مجری طرح ساماندهی آموزش عالی که امروز (دوشنبه) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزارتخانه برگزار شد، عبدالرضا باقری با بیان اینکه دانشگاه‌ها در این راستا می‌توانند از تجربیات دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) استفاده کنند، اظهار داشت: تمام فرآیند‌های مورد نیاز در دستورالعمل الحاقی آمده و با مصوبه شورای عالی گسترش این موسسات به عنوان واحد‌های ذیل دانشگاه‌ها می‌توانند فعالیت نمایند.

*جلوگیری از رشد کمی موسسات؛ از اهداف اصلی طرح ساماندهی

در ادامه این نشست غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: در طرح ساماندهی آموزش عالی، چهار هدف مهم داریم که جلوگیری از رشد کمی موسسات از مهم‌ترین اهداف این طرح به شمار می‌رود. ایجاد زمینه برای ارتقای کیفی، ایجاد زمینه برای اینکه موسسات تابعه دارای ماموریت تخصصی شوند و در نهایت مدیریت این موسسات تحت نظر مدیریت دانشگاه جامع انجام گیرد از دیگر اهداف طرح ساماندهی آموزش عالی محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هر موسسه الحاقی در یک گروه علمی تخصصی باید فعالیت داشته باشد، تصریح کرد: نمی‌توان همه رشته‌ها را حفظ کرد و در عین حال دنبال ارتقای کیفی بود، لذا با این تعریف موسسات به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ یک گروه موسساتی که تخصصی هستند که در گروه‌های تخصصی کشاورزی، علوم پایه یا فنی مهندسی فعالیت دارند و ممکن است برخی از آن‌ها به ندرت رشته خارج از گروه تخصصی‌شان داشته باشند و دسته دوم موسساتی که ضعیف هستند و ساماندهی آن‌ها سخت‌تر است، زیرا از هر چهار گروه رشته دارند در حالی که باید از یک گروه اصلی رشته داشته باشند.

وی افزود: موسساتی که در مکان‌های استیجاری به سر می‌برند اگر نتوانند در بازه زمانی به ملک دائم بروند دچار توقف پذیرش خواهند شد و یا موسساتی که بدون داشتن استاد اقدام به گرفتن دانشجو کرده‌اند نیز به‌زودی دچار توقف پذیرش خواهند شد.

* طرح ساماندهی آموزش عالی یک مسئولیت اجتماعی جدید برای دانشگاه‌های معین

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم نیز با بیان اینکه طرح ساماندهی آموزش عالی یک مسئولیت اجتماعی جدید برای دانشگاه‌های معین ایجاد می‌کند، اظهار داشت: درخصوص افزایش رشته‌های جدید باید این نکته ذکر شود که تمامی درخواست‌ها در شورای عالی گسترش با نگاه مثبت بررسی خواهد شد و موسسات الحاقی باید دلگرم باشند که با کمک دانشگاه‌های جامع خواهند توانست در خصوص رشته‌های جدید، مقاطع بالاتر و پذیرش دانشجو اقدام کنند.

در این نشست روسای دانشگاه‌های صنعتی شیراز، سمنان، بین المللی امام خمینی، بجنورد، حکیم سبزواری، محقق اردبیلی، بیرجند، ولی عصر رفسنجان و معاون آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان که جزو دانشگاه‌هایی محسوب می‌شوند که مراکز کوچک اقماری به آن‌ها ملحق شده‌اند، در خصوص چگونگی الحاق واحد‌های آموزش عالی و نحوه عملکرد دانشگاه پس از الحاق گزارش ارائه کردند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۳۵۷۴۰۵، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین