پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۴۶۰۰۸
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
حرکت به سمت استفاده از فناوری اطلاعات، همواره یکی از شعار‌های اصلی شرکت‌های بیمه‌ای بوده، اما آیا متناسب با این شعار، مسیر صنعت بیمه هم دراین زمینه تغییر جهت داده است؟
شعار سال: درواقع استفاده بهینه از فناوری اطلاعات واجرای درست آن، سبب رفع بسیاری ازمشکلات شرکت‌های بیمه‌گر شده و ازتکرار فرآیند‌های غیرموثر جلوگیری می‌کند.

حرکت واقعی به سمت IT محور شدن و به کارگیری تکنولوژی‌های تحول آفرین به صنعت بیمه کمک می‌کند تا با بهبودفرآیند‌های مختلف زنجیره ارزش، مدل کسب و کار تغییرکرده و در فرآیند‌های مربوط به اموراجرایی تسهیل شود.

درعین حال، خدمات بهتری به بیمه‌گذاران ارائه شده ودرنهایت افزایش ضریب نفوذ بیمه هم به معنی واقعی محقق خواهد شد.

فراموش نکنیم که درسال‌های اخیر سطح توقعات بیمه‌گذاران از صنعت بیمه افزایش یافته و شرکت‌های بیمه‌ای با حرکت به سمت IT می‌توانند تجربه‌های جذاب‌تری برای بیمه‌گذاران و مشتریان خود ایجاد کنند.

درعین حال تحول دیجیتال در صنعت بیمه تنها به معنای حرکت به سمت الکترونیکی شدن فرآیند‌ها و یا فروش آنلاین نیست بلکه باید برمبنای فناوری اطلاعات اندیشید و بر مبنای آن قانونگذاری و بیمه‌گری کرد.

اما براستی مدیریت کلان صنعت بیمه تا چه میزان با تکنولوژی روز برای تحقق تحول دیجیتال در صنعت بیمه همراه شده است؟

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی، در پاسخ به این پرسش خبرنگار چابک‌آنلاین که "آیا متناسب با تحولات دیجیتال سبک تفکرات مدیران صنعت هم تغییر کرده است؟ "، گفت: صادقانه بخواهم بگویم در بعضی از شرکت‌های بیمه‌ای بله و در بعضی از شرکت‌ها خیر.

"سیدقاسم نعمتی"، ریشه عدم تغییرسبک تفکرات برخی از مدیران صنعت بیمه همگام با تحولات دیجیتال را در سهامداران، سرمایه‌گذاران، هیات مدیره و عدم ثبات مدیریتی دانست.

وی، گفت:در برخی ازشرکت‌های بیمه‌ای همگام با تحول دیجیتال جلو نرفته‌اند و منتظر هستند تا اتفاقی در جای دیگر رخ دهد تا همگام با آن جلو رفته و کار را انجام دهند و کماکان کار خودرا خیلی سخت انجام می‌دهند.

نعمتی، اذعان داشت که تحول دیجیتال شاخص‌هایی دارد و اگر این شاخص‌ها در شرکت‌های بیمه‌ای سنجیده شود متوجه عملکرد هر شرکت در زمینه فناوری اطلاعات می‌شویم.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی، تاکید کرد: با بررسی اینکه آیا یک شرکت بیمه، نظامی برای بهبود فرآیند‌های خود دارد یا نه، متوجه می‌شویم که کدام شرکت درحال تلاش است تا به کمک فناوری اطلاعات بتواند فرآیند‌های خود را هر روز نسبت به روز قبل چابک‌تر و چالاک‌تر کرده و بهبود قابل توجهی ایجاد کند

IT باید در هیات مدیره شرکت‌های بیمه‌ای حضور داشته باشد

به اعتقاد وی، مستقل بودن واحد آی‌تی در یک شرکت بیمه‌ای حاکی از آن است که آن شرکت متناسب با الگو‌های جهانی، IT را در راس امور خود قرارداده است.

نعمتی، معتقد است که IT باید در هیات مدیره شرکت‌های بیمه‌ای حضور داشته باشد چراکه فرآیند‌ها و تصمیم گیری‌هادر مورد بهبود یا عدم بهبود فرآیند‌ها درآنجا شکل می‌گیرد و هرتصمیمی که گرفته شود باید نرم افزار آن هم تهیه شود و درحال حاضر اگر شرکت بیمه‌ای اینگونه نیست یعنی مبتنی برفناوری اطلاعات کار نمی‌کند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی، افزود: کماکان IT به عنوان یک واحد خدماتی در شرکت‌های بیمه‌ای دیده می‌‍‌شود، اما به هرحال حضور آی‌تی در هیات مدیره شرکت‌های بیمه‌ای یکی از شاخص‌هایی است که می‌توان با آن تعیین کرد که کدام شرکت IT را در اولویت و در راس امور خود قرار داده است.

نعمتی گفت:طبق استاندارد‌های جهانی، یک واحد کنترل‌گر وتعریف‌گر فرآیند‌های مبتنی بر آی‌تی به عنوان یک مغزدر آن سازمان کار می‌کند و واحد‌های دیگر را هم به عنوان واحد‌های همکار در نظر می‌گیرند از سوی دیگر واحد سخت افزار هم باید در همه شرکت‌ها حضور داشته باشد.

وی، افزود: البته اینکه فقط دریک شرکت بیمه واحد سخت افزار، واحد نرم افزار، واحد شبکه و داده وجود داشته باشد به معنای متحول شدن آن سازمان و مبتنی بر IT محور بودن آن نیست.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی، تصریح کرد: برای قضاوت اینکه یک شرکت بیمه چه میزان مبتنی بر IT کار می‌کند باید بسنجیم که چقدر IT در تصمیم گیری‌ها، اصلاح و بهبود فرآیند‌ها نقش دارد و آن سازمان برپایه IT فکر کرده و برنامه و استراتژی دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از چابک آنلاین، تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۶۱۱۲، www.chabokonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین