پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۴۶۰۹۶
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: هزار و ۵۲۹ دانشجوی ایرانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل می‌کردند، در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۹ به کشور بازگشتند.
شعار سال : مجتبی صدیقی روز چهارشنبه به تعداد دانشجویان ایرانی که در هشت سال گذشته از دانشگاه‌های خارج به کشور بازگشته اند، اظهار داشت: در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۹ هزار و ۵۲۹ دانشجوی ایرانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل می‌کردند، بعد از ارایه درخواست به دانشگاه‌های داخل کشور انتقال یافتند.

وی افزود: بر اساس آمارها، تعداد دانشجویان انتقالی از خارج به دانشگاه‌های داخل در سال ۹۲ معادل ۳۰۸ نفر، در سال ۹۳ معادل ۱۴۲ نفر، در سال ۹۴ معادل ۲۶۰ نفر، در سال ۹۵ معادل ۲۱۸ نفر، در سال ۹۶ معادل ۱۷۳ نفر، در سال ۹۷ معادل ۲۱۸ نفر، در سال ۹۸ معادل ۱۲۲ نفر و در سال ۹۹ معادل ۸۸ نفر است.

رییس سازمان امور دانشجویان همچنین تعداد دانشجویان نمونه کشوری را در هشت سال گذشته اعلام کرد که بر این اساس، ۲۰۲ دانشجو در این هفت سال نمونه کشوری شدند؛ مراسم دانشجوی نمونه کشوری سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد.

ویزیت دانشجویان

معاون وزیر علوم در ادامه این گفتگو به ویزیت دانشجویان توسط پزشکان مراکز بهداشت و درمان در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: ویزیت دانشجویان توسط پزشکان مراکز بهداشت و درمان در دانشگاه از سال ۹۴ آغاز شد که در این طرح، تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۵۹۷ دانشجو ویزیت شدند.

افزایش پذیرش دانشجویان خارجی غیر بورسیه‌

صدیقی همچنین به جذب دانشجویان غیر ایرانی بیش از پیش بینی برنامه ششم توسعه اشاره کرد و اظهار داشت: از سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه دانشجویان غیر ایرانی، کیفیت بخشی به پذیرش دانشجویان به جای کمیت یا تاکید بر رعایت ضابطه‌ها و شرایط آیین نامه همچنین حرکت به سوی پذیرش دانشجویان غیر بورسیه به جای بورسیه است.

وی افزود: پذیرش دانشجویان غیر ایرانی بورسیه از هزار و ۱۹۰ نفر در سال ۹۲ به کمتر از یک سوم در سال ۹۹ کاهش یافت و به جای آن، پذیرش تعداد دانشجویان غیر ایرانی غیر بورسیه از ۵۷۴ نفر در سال ۱۳۹۲ به هفت هزار و ۳۰۶ نفر و به بیش از ۱۲ برابر رسید.

به گفته رییس سازمان امور دانشجویان، بر اساس برنامه ششم توسعه در سال ۹۹، تعداد دانشجویان غیر ایرانی ۵۲ هزار و ۵۰۰ نفر تعیین شده است که در سال ۹۹ و طبق آمارها، ۵۷ هزار و ۶۷۵ دانشجوی غیر ایرانی در حال تحصیل هستند.

معاون وزیر علوم یادآور شد: بررسی تعداد مراکز آموزش عالی که دارای دانشجوی غیر ایرانی هستند نیز نشان دهنده استقبال دانشگاه‌ها برای افزایش تعداد دانشجویان غیر ایرانی است؛ به طوری که تعداد این مراکز از ۳۵ مرکز در سال ۹۲ به ۷۷ مرکز آموزش عالی در کشور رسید.

به گفته صدیقی، تسهیل قوانین تحصیل برای غیر ایرانیان ساکن در ایران، افزایش تعداد دوره‌های غیر حضوری، افزایش و بهبود کیفیت‌های دوره‌های آموزشی، تنوع بخشی و برگزاری دوره‌ها به زبان‌های دیگر می‌تواند موجب رشد و افزایش تعداد دانشجویان غیر ایرانی شود.

وی با بیان این که دانشگاه‌ها تا سال ۹۹ تعداد هشت هزار و ۶۴۵ دانشجوی غیر ایرانی بورسیه پذیرش کرده اند، خاطرنشان کرد: همچنین در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۹ تعداد ۱۸ هزار و ۸۸۵ دانشجو پذیرش کرده اند.

حذف ارز دانشجویی

رییس سازمان امور دانشجویان درباره اعزام دانشجویان دکتری به فرصت‌های مطالعاتی داخل کشور، گفت: از سال ۹۲ تا ۹۷ با توجه به رشد فزاینده دوره‌های تحصیلات تکمیلی و گسترش دوره‌های دکتری داخل، اعزام دانشجو به خارج روند کاهشی داشته و جایگزین آن به منظور توانمندسازی دانشجویان دوره دکتری داخل اعزام دانشجویان برای دوره‌های فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت خارج و داخل روند افزایشی به خود گرفت.

وی تاکید کرد: از اواسط سال ۹۷ تاکنون به دلیل اثر منفی تحریم‌ها در ارایه ویزا به دانشجویان متقاضی فرصت تحقیقاتی، نوسانات و افزایش نرخ فروش ارز، حذف ارز دانشجویی (۴۲۰۰ تومانی) و تامین نشدن اعتبار ارز مورد نیاز بر مبنای نرخ قبلی و تخصیص نیافتن اعتبار ریالی ما به تفاوت در بودجه، روند اعزام دانشجویان برای فرصت تحقیقاتی خارج از کشور با کاهش مواجه شده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۳۵۸۷۰۲، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین