پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۴۶۲۳۲
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: اتحادیه به صورت جدی فروشندگان را از عرضه لوازم خانگی فاقد ضمانت و قاچاق منع کرده است.
شعار سال: با گذشت حدود ۴ سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی به دلیل جلوگیری از خروج ارز از کشور در شرایط تحریمی و همچنین حمایت از تولید داخلی، کماکان برند‌های خارجی در این بازار حضور پررنگی دارند. تصور این‌که لوازم خانگی خارجی از دوران قبل از ممنوعیت واردات این کالا‌ها تا بحال در انبار‌ها و بازار باقی مانده باشند، غیرمنطقی به نظر می‌‎رسد بنابراین می‌توان گفت که لوازم خانگی خارجی موجود در بازار به صورت غیرقانونی و عمدتاً از طریق قاچاق سازمان یافته وارد کشور می‌شود.

جالب اینجاست که برخی عرضه‌کنندگان هنگام فروش لوازم خانگی خارجی به مشتریان خود تأکید می‌کنند که این کالا دارای گارانتی و خدمات پس از فروش است! حال این سؤال به وجود می‌آید که کالایی که ورود غیرقانونی و قاچاق آن محرز است و حتی برند تولیدکننده به دلیل تحریم حاضر به صدور قطعات و مواداولیه به کشورمان نیست، چگونه خدمات گارانتی به مشتریان خود ارائه می‌‎دهد؟!

پاسخ این سؤال ساده است. از قرار معلوم برخی از شرکت‌های داخلی با سوءاستفاده از اعتماد مردم و با دریافت هزینه جداگانه‌ای، کالا را به ظاهر گارانتی کرده و برخلاف قانون تعهد ارائه خدمات پس از فروش را به مصرف‌کننده می‌دهند؛ اما به محض اینکه مشکلی برای تجهیزات خریداری شده به وجود می‌آید، به بهانه‌های واهی از ارائه خدمات سر باز می‌زنند و یا برخلاف اصول اولیه گارانتی، بابت ارائه خدمات مجدداً از خریدار وجه اضافی دریافت می‌کنند.

گارانتی‌های فیک و تقلبی باعث شده است تا بسیاری از مصرف‌کنندگان در فرآیند استفاده از خدمات پس از فروش متضرر شده و اعتماد عمومی مردم نسبت به کالای دارای گارانتی از بین برود و حتی برای خرید کالای تولید داخل نیز نسبت به گارانتی آن بی‌توجه باشند.

مدیریت شرکت‌های گارانتی از طریق سامانه‌های الکترونیکی

وضعیت آشفته ارائه خدمات پس از فروش و نارضایتی خریدارانی که به ندرت از این حق مسلم خود بهره می‌برند، نشان از ضرورت انجام اقدامات لازم از سوی نهاد‌های نظارتی برای سامان‌بخشی به نحوه ارائه این خدمات دارد. در همین راستا مسئولان سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان از راه‌اندازی سامانه جامع گارانتی از تیرماه سال ۹۷ خبر می‌دهند.

به گفته حسین مولاخواه؛ سرپرست اداره کل نظارت و خدمات سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، خریداران لوازم خانگی و یا تلفن‌همراه می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع گارانتی و ثبت کد رهگیری مربوط به کالای خریداری شده، از اطلاعات مربوط به کالا نظیر «مدل»، «برند»، «مرجع سازنده»، «شرکت گارانتی کننده»، «نحوه فعالسازی گارانتی»، «تاریخ شروع و مدت اعتبار گارانتی»، اطلاع یابند.

فروشندگان از عرضه لوازم خانگی قاچاق منع شده‌اند

در همین زمینه، محمدحسین اسلامیان؛ نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه فروش لوازم خانگی دارای ضمانت معتبر، برای فروشندگان نیز حائز اهمیت است، گفت: الزاماتی برای فروشندگان در اتحادیه لوازم خانگی تدوین شده است که آن‌ها را از فروش لوازم خانگی فاقد گارانتی معتبر و قاچاق منع می‌کند.

وی افزود: مصرف‌کنندگان در زمان مراجعه به واحد صنفی و قبل از خرید، می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #۷۷۷۷*۴* به راحتی مشخصات محصول از قبیل گارانتی و مشخصات فنی آن را استعلام نموده و با اطمینان نسبت به کالای مورد نظر خود، اقدام به خرید کنند.

اسلامیان ادامه داد: در حال حاضر لیست شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش در این سامانه موجود است. همچنین در سایت اتحادیه لوازم خانگی نیز اسامی شرکت‌های معتبر ارائه کننده لوازم خانگی و خدمات آن درج شده است.

وی با اشاره به بهبود وضعیت خدمات پس از فروش لوازم خانگی نسبت به سال‌های گذشته گفت: علاوه بر این، افزایش کیفیت کالا‌های داخلی موجب شده تا مراجعه شهروندان به نمایندگی‌ها برای دریافت خدمات پس از فروش کاهش یابد.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در خصوص ممنوعیت واردات لوازم خانگی اظهار داشت: حدود ۴ سال است که کشور واردات لوازم خانگی ندارد. این شرایط موجب ایجاد مشکلاتی در ارائه خدمات پس از فروش شده است و آن دسته از قطعاتی که وارداتی است، به سختی در بازار یافت می‌شود.

مردم سامانه گارانتی را نمی‌شناسند

 نابسامانی خدمات پس از فروش و وجود گارانتی‌های نامعتبر در بازار لوازم خانگی پس از گذشت ۳ سال از راه‌اندازی سامانه جامع گارانتی نشان می‌دهد که علاوه بر عدم کنترل مبادی ورودی کشور برای جلوگیری از قاچاق، فروش لوازم خانگی بی‌اصالت در بازار ادامه یافته است. متأسفانه اکثر متقاضیان خرید لوازم خانگی، موبایل و برخی دیگر از کالا‌ها هنوز اطلاعات کافی درباره امکانات سامانه گارانتی و نقش آن در جلوگیری از عرضه کالا‌ی قاچاق و بی‌کیفیت ندارند.
 
سرکیسه‌کردن مشتری به بهانه گارانتی

استعلام گارانتی و اصالت کالا از طریق درگاه وب سامانه جامع گارانتی به آدرس www.Irangs.ir، از طریق اپلیکیشن سامانه جامع تجارت و یا شماره‌گیری کد دستوری #۷۷۷۷*۴* امکان‌پذیر است و خریداران با استفاده از این ۳ روش می‌توانند از اصالت و همچنین اطلاعات مربوط به گارانتی کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنند.

پیش از این عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در نشست با انجمن‌های لوازم خانگی گفته بود که واحد‌های تولیدی لوازم خانگی اگر در سامانه گارانتی عضو نباشند، محصولاتشان به عنوان قاچاق محسوب می‌شود

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از دانشجو، تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۴۰۶۱۵، snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین