پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۲۴۹
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷
زمستان سال گذشته بود که تامین مواد اولیه فولادی برای قطعه‌سازان از دست خودروسازان خارج شد و به خود سازندگان قطعه سپرده شد

شعار سال:  زمستان سال گذشته بود که تامین مواد اولیه فولادی برای قطعه‌سازان از دست خودروسازان خارج شد و به خود سازندگان قطعه سپرده شد.
 
    پیش از این خودروسازان مواد اولیه فولادی را تامین می‌کردند و درواقع خودروساز با سازندگان فولاد در ارتباط بود و با آنها کنار می‌آمد اما در حال حاضر قطعه‌ساز بدون داشتن نقدینگی باید مواد اولیه را نقد تهیه کند
 
با این روش، سهمیه هر شرکت از طریق سامانه بهین‌یاب تعیین و تولیدکننده مورد نظر به بورس راهنمایی می‌شود.

شنیده‌ها درباره علت مصوبه جدید، حاکی از آن است که تعدادی از قطعه‌سازان مواد مازاد از نیاز را به جای کاربرد در خط تولید، در بازار آزاد به فروش می‌رساندند.
 
قطعه‌سازان نسبت به این روش انتقاداتی دارند و می‌گویند با این روش نمی‌توانند مواد اولیه خود را تامین کنند یا لااقل می‌توان گفت برای تامین آن به دردسر زیادی می‌افتند.

کمبود نقدینگی در شرایطی که خرید مواد از بورس به صورت نقدی است بخش عمده‌ای از گلایه قطعه‌سازان را شامل می‌شود.

خرید از بورس برای قطعه‌سازان کار سختی است
 
یک فعال صنعت قطعه‌سازی بیان کرد: وصول نشدن طلب قطعه‌سازان از خودروسازان چالش بزرگی در تامین مواد اولیه نقدی برای این صنعتگران ایجاد کرده است.
 
ابراهیم احمدی ادامه داد: تامین مواد اولیه قطعه‌سازان در شرایط فعلی از طریق بورس و بازار آزاد است که در هر دو مورد خرید به صورت نقدی اتفاق می‌افتد.

وی گفت: با توجه به وصول نشدن طلب سازندگان قطعه و کمبود نقدینگی در دست این تولیدکنندگان، شرکت‌ها امکان خرید نقدی ندارند یا برای آنها بسیار دشوار است.

وی عنوان کرد: پیش از این خودروسازان مواد اولیه فولادی را تامین می‌کردند و درواقع خودروساز با سازندگان فولاد در ارتباط بود و با آنها کنار می‌آمد اما در حال حاضر قطعه‌ساز بدون داشتن نقدینگی باید مواد اولیه را نقد تهیه کند.
 
این فعال صنعت قطعه‌سازی اضافه کرد: در مورد میزان مواد اولیه نیز چالش‌هایی وجود دارد، میزان تخصیص مواد اولیه فولادی به قطعه‌سازان کم شده است، به طوری که برای مثال سهمیه شرکتی که در سال گذشته ۹۰ هزار تن فولاد دریافت می‌کرده است، اکنون به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است.
 
احمدی عنوان کرد: در بعضی موارد نیز مسوولان، برای تخصیص مواد اولیه تولید سال ۹۸ را در نظر گرفته‌اند، این در حالی است که میزان تولید خودرو در سال ۹۹ نسبت به سال پیش از آن رشد خوبی داشت.

وی افزود: این مشکلات باعث شده است که قطعه‌سازان درر روند تامین مواد اولیه و تولید دچار چالش شوند.


سهمیه مواد اولیه قطعه‌سازان کم شده است
 
احمدی گفت: سهمیه بعضی از کارخانه‌های تولید قطعه به صورت درصدی کم شده است و در مواردی حتی بازدید از کارخانه نیز انجام شده است اما سهمیه مورد نظر تعلق نگرفته است، این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت سهمیه‌ها را بررسی می‌کند.
 
وی با بیان اینکه خرید از بورس نیاز به ال سی داخلی یا پول نقد دارد، اظهار کرد: در حال حاضر مشکل خاصی برای تولید قطعه وجود ندارد و تامین مواد اولیه بزرگترین چالش در این زمینه است.
 
وی همچنین گفت: نیروی کار فنی برای صنعت خودرو وجود ندارد و این به یک معضل برای سازندگان قطعه تبدیل شده است و درواقع با افزایش تورم حقوق کارگری برای زندگی کفاف نمی‌دهد و این موضوع باعث شده است بسیاری از کارگران کارخانه‌های قطعه‌سازی کار خدماتی و کار بر روی خودروهای اینترنتی را به کار در کارخانه ترجیح بدهند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری  قطعه نیوز ، تاریخ انتشار:19  خرداد 1400، کدخبر: ، www.ghatenews.com،17524

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین