پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۳۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
بر اساس آمار‌های منتشر شده در بسیاری از کشور‌های اروپایی با وجود نظارت‌های شدید قانونی همچنان دختران و زنان با مسئله تجاوز مواجه بوده و در مکان‌های مختلف رسمی و غیر رسمی مورد تعرض و آزار قرار میگیرند

شعار سال: تجربه امنیت در محیط پیرامونی، یکی از مهمترین نیازهای زیستی انسان اعم از زن و مرد است. در این میان زنان به لحاظ وجود انگاره های نادرست تاریخی با توجه به ظرافت های طبیعی بیشتر در معرض آسیب از محیط انسانی پیرامون خود هستند. یکی از مصادیق آسیب هایی که از گذشته تاکنون دختران و زنان بسیاری با آن مواجه بوده اند مسئله تجاوز جنسی و خشونت بوده است.
 
فرهنگ جنسی یعنی هنجارها و آداب و کنش و واکنش های مربوط به مسائل جنسی که در جوامع مختلف با توجه به ریشه های فرهنگی و تاریخی متنوع است اما در هیچ فرهنگ و آیینی تجاوز جنسی امری پذیرفته شده نبوده و همیشه به عنوان یک ناهنجاری از آن نام برده میشود. شاید بتوان رواج اباحه گری و شیئ انگاری نسبت به زنان برای کسب سود بیشتر را یکی از دلایل ایجاد اخلال در نظم فرهنگ جنسی و بروز فجایعی مانند تجاوزات جنسی دانست. مسئله ای که در صورت فراگیر شدن محدود به طیف و قشر خاصی از زنان نمانده و در جامعه فراگیر خواهد شد.
 
بر اساس آمارهای منتشر شده در بسیاری از کشورهای اروپایی با وجود نظارت های شدید قانونی همچنان دختران و زنان با مسئله تجاوز مواجه بوده و در مکان های مختلف عمومی و خصوصی مورد تعرض و آزار قرار میگیرند. به دنبال افزایش میزان آزار و اذیت‌های جنسی علیه زنان در جوامع غربی، از چند سال پیش جنبش «me too» من هم همین طور،  برای پایان دادن به ظلم به زنان به راه افتاده است.
 
در حقیقت طی سال های اخیر میزان سو استفاده و آزار های جنسی علیه زنان در جای جای اروپا و آمریکا به حدی افزایش یافته که موجب شکسته شدن زندان سکوت زنان شده است. در همین رابطه چند سال پیش در چنین روزهایی، فریادهای «من هم همینطور» از شهرهای کشورهای غربی بلند شد.
 
بر اساس آمارهای سال جاری، بیش ترین میزان وقوع آزار و اذیت های جنسی علیه زنان مربوط به آلمان، اسپانیا و سپس فرانسه است. نتایج تحقیقات حاکی از آن است؛ 68 درصد زنان آلمانی، 66درصد اسپانیایی ها و 30 درصد بانوان فرانسوی در محل کار خود مورد سو استفاده و آزار جنسی قرار گرفته اند.
 
در تازه ترین اقدام، دانشجویان و دانش‌آموزان بریتانیایی که از "فرهنگ تجاوز" در محیط‌های آموزشی به ‌ستوه آمده‌اند دست به تحصن زده و کارزاری برای اعتراض به این پدیده به ‌راه انداخته‌اند.

این کارزار دانشجویی در بریتانیا با راه اندازی وب‌سایت  و با همکاری دانشجویان، وقوع آزار و اذیت‌های جنسی در دانشگاه‌های این کشور را افشا می‌کند تا از دختران در محیط های دانشگاهی محافظت کند سوما سارا که کارزار «همه دعوتید» را با راه انداری یک سایت برای ثبت تجربه های آزار و اذیت دختران در بریتانیا آغاز کرده  معتقد است فرهنگ تجاوز محدود به موقعیت مکانی خاصی نیست.
 
او در خصوص فراگیر بودن خشونت جنسی در جامعه بریتانیا میگوید: تاکنون شاهد گزارشات مستندی از دانشگاه ها و کالج های معتبر انگلستان بوده ایم که در آن ها دختران مورد سواستفاده و خشونت جنسی قرار گرفته اند.

به گفته وی تاکنون تقریباً ۱۵ هزار تجربه در سایت ارسال شده است که در بین آنها دانشگاه آکسفورد (57 بار) اکستر (65) ؛ کالج دانشگاهی لندن (48) ؛ دانشکده اقتصاد لندن (26) و کالج کینگ لندن (28) ؛ دانشگاه های ادینبورگ و لیدز (هر دو53) بیشترین فراوانی را از لحاظ موقعیت وقوع خشونت جنسی داشته اند.
 
گفتنی است اتحادیه اروپا و انگلستان با سرپوش گذاشتن بر وقوع چنین فجایعی در اروپا،  بیانیه های دفاع از حقوق زنان و مقابله با خشونت جنسی را با نگاه سیاسی و علیه طیف مشخصی از کشورها و با اهداف مشخص سیاسی صادر می کنند. در حالیکه بنابر مستنداتی که سازمانهای مردم نهاد و فعالان حوزه زنان در اروپا منتشر کرده اند هم اکنون کشورهای اروپایی با آمار قابل توجهی از خشونت و آزار جنسی زنان با موقعیت های اجتماعی متنوع روبرو هستند.

تعداد بازدید : 2


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری نورنیوز ، تاریخ انتشار: 19 خرداد 1400، کدخبر: 70392،www.nournews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
0
0
خشونت و تجاوز علیه زنان و دختران موردی است که در بیشتر کشورهای جهان صورت می‌گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین