پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۳۲۷
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۸
کتاب «راز و رمز آماده‌سازی ذهنی» نوشته سباستین توماس با ترجمه فرزانه مهری توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.
شعارسال:کتاب «راز و رمز آماده‌سازی ذهنی» نوشته سباستین توماس با ترجمه فرزانه مهری از سوی انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب سال ۲۰۱۶ به چاپ رسیده است.

آماده‌سازی ذهنی رشته‌ای است که اغلب آن را با دنیای ورزش و نمایش مرتبط می‌دانند. در واقع امروزه آماده‌سازی ذهنی جزو لاینفک آماده‌سازی ورزشکاران به حساب می‌آید. بسیاری از ورزشکاران و مربیان از یک روان‌شناس ورزش یا یک آماده‌ساز ذهنی کمک می‌گیرند تا آن‌ها را همراهی کند و برای تقویت روحیه یاری‌شان دهد، تا بتوانند با محیط اطراف مواجه شوند و خود را با آن تطبیق دهند؛ و در عین حال قابلیت‌هایشان را برای هدفی که برای خود تعیین کرده‌اند فعال سازند.

آماده‌سازی ذهنی به دنیای کسب و کار هم وارد شده است، به خصوص به وسیله مربیانی که با روسا و مدیران کار می‌کنند. با این حال، همچنان وجهه خوبی ندارد. آن را نوعی دستکاری ذهنی می‌دانند و اغلب هم با عناوین تندتری مانند مربی مذهبی و یا فرقه‌گرایی مرتبطش می‌سازند... بله چنین چیزی وجود دارد، اما هدف کتاب این نیست، زیرا آماده‌سازی ذهنی چنین چیزی نیست. هدف از این کتاب عمل‌گرایانه، قابل استفاده و مفید است و کمک می‌کند تا روحیه خود را مانند قهرمانان ورزشی تقویت کنید.

سباستین توماس نویسنده این‌کتاب می‌گوید همه آدم‌ها ورزشکاران رده بالایی نیستند، اما مجبورند مثل آن‌ها به‌طور دائم با پیشامد‌هایی مقابله کنند، به اهدافی دست پیدا کنند، فشار‌ها را مدیریت کنند و قابلیت‌هایشان را فعال کنند تا برنده شوند. آماده‌سازی ذهنی در تمام موقعیت‌های کاری یا شخصی طول روز، به درد می‌خورد و لازم هم نیست این‌موقعیت‌ها فوق العاده باشند تا آماده‌سازی ذهنی فایده‌رسان باشد.

توماس هدف از تهیه کتاب «راز و رمز آماده‌سازی ذهنی» را ارائه ابزار‌های اولیه برای تقویت روحیه و آماده‌سازی در زندگی روزمره عنوان کرده است؛ همچنین تحریک روحیه کنجکاوی مخاطبش را. این کتاب چهار فصل اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از «برای این‌که خود را خوب آماده کنیم...»، «تعیین اهداف و راهبردها»، «بسیج قابلیت‌ها، پرورش استعداد‌ها و رهایی از محدودیت‌های خود» و «تجزیه و تحلیل کردن برای حفظ شور و اشتیاق».

همه فصل‌های این کتاب، سه بخش «کلید‌های تغییر»، «چرا باید تغییر کرد؟» و «در هر صورت تلاشتان را بکنید» دارند. علاوه بر مطالب نظری بیان شده در فصول کتاب، تعدادی تمرین هم در «راز و رمز آماده‌سازی ذهنی» آمده است که به ترتیب زیر هستند: به فعالیت‌های خود معنا بدهید، تصویری ۳۶۰ درجه از زندگی خود بسازید، رویا‌های خود را شرح دهید، اهداف خود را به تصویر بکشید، هدف خود را تعیین کنید، برنامه‌ریزی و ارزیابی کنید، شناسایی عوامل استراس‌زا، حالتی توانمند را در ذهن خود حک کنید، گام‌های اول برای تصویرسازی، تصویرسازی موقعیت آینده، شناسایی گفتگوی درونی منفی خود، تقویت افکار توانمند، شناسایی حواس‌پرتی‌های خود، دقت خود را تقویت کنید، تنفس آرام، ریلکس کنید، تحلیل عملکرد، تعیین‌کردن برنامه‌های روزانه خود.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «اغلب، پروژه‌ها و رویاهایمان به حقیقت نمی‌پیوندند، یا خیلی طول می‌کشد به سرانجام برسند. کمی از این‌شاخه به آن شاخه می‌پریم، بدون برنامه‌ریزی و ساختاری منسجم، و افکارمان به این ترتیب مبهم می‌ماند. هیچ‌گاه متوجه نیستیم که باید وقت بگذاریم تا بتوانیم چارچوب و سوالات ضروری را برای انجام کاری که برایمان مهم است طراحی کنیم. گاهی به این دلیل که بلد نیستیم به صورت روشمند کار کنیم، و گاهی هم به نظرمان بی‌فایده می‌رسد. بعضی اوقات می‌ترسیم که چارچوب‌ها دست و پایمان را ببندد و آزادی خود را از دست بدهیم.

در حالی که عکس این موضوع صحت دارد: تعیین چارچوب و مشخص کردن اهداف به ما کمک می‌کند آزادتر باشیم، مسیری برای دنبال‌کردن داشته باشیم و ذهنمان بر هدف و مراحلی که باید طی کنیم متمرکز باشد. در این صورت راحت‌تر می‌توانیم از قابلیت‌هایمان استفاده کنیم، زیرا نیاز نیست مدام به عقب برگردیم و با عجله مراحل بعدی را تعیین کنیم.»

کتاب «راز و رمز آماده‌سازی ذهنی» نوشته سباستین توماس با ترجمه فرزانه مهری در ۱۵۲ صفحه، شمارگان یک‌هزار و ۱۰۰ نسخه و بهای ۲۵ هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.
 
روحیه خود را مانند قهرمانان ورزشی تقویت کنید
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایبنا، تاریخ انتشار ۲۰ خرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۳۰۷۱۱۷، www.ibna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین