پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۴۴۱
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه توجیه ناکامی بدون استفاده از ظرفیت‌های داخلی فرافکنی است گفت: تعطیلی کارگاه‌ها و مسکن به عنوان موتور پیشران اقتصاد کشور به جنگ اقتصادی دشمن ربطی ندارد.
شعار سال : اکنون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری فرصتی است که مردم بیش از پیش با دیدگاه‌های مختلف اقتصادی در عرصه کلان اجرایی کشور آشنا بشوند و بتوانند از بین آن‌ها دیدگاهی که احساس می‌کنند بیشتر می‌تواند مشکلات آن‌ها را حل کند انتخاب کنند در این راستا با حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفتگو کردیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه انتظار از نامزد‌های محترم ریاست جمهوری این است به دو نکته بیشتر بپردازند گفت: ابتدا ضروری است که به بررسی علل به وجود آمدن وضعیت موجود با واقعیات دقیق علمی بپردازند تا مشخص شود به صورت دقیق چرا اکنون در بعد اقتصادی وضعیت مردم اینگونه است و چه عاملی باعث شد که روز به روز به لحاظ معیشتی در این ۸ سال گذشته سفره مردم کوچک و کوچکتر شود و چگونه و علل خدشه دار شدن سرمایه اجتماعی را در این چند سال گذشته بیان کنند.

×× توجیه ناکامی بدون استفاده از ظرفیت‌های داخلی فرافکنی است

وی با انتقاد از نامزد‌های ریاست جمهوری که به تبیین علمی وضع موجود نمی‌پردازند گفت: برخی می‌خواهند بدون هیچ دلیل و منطقی و صرفا بر اساس یک ادعا به غلط شرایط اخیر کشور را به جهت جنگ اقتصادی گره بزنند، اما حال سؤال این است که شما برای استفاده از ظرفیت داخل چه کردید که اکنون همه مشکلات را نشأت گرفته از جنگ اقتصادی می‌دانید مثل کارگری که به بهانه بارانی بودن هوا سر کار نمی‌رود و این یک نوع فرافکنی است، زیرا اگر حتی ۱۰ درصد به فکر آزاد سازی ظرفتی‌های کشور پرداخته می‌شد و سپس چنین ادعایی مطرح میشد شاید تا حدودی قابل پذیرش‌تر بود.

×× عدم ارتباط تعطیلی کارگاه‌ها و مسکن به عنوان موتور پیشران اقتصاد کشور با جنگ اقتصادی دشمن

حاجی دلیگانی با انتقاد از بی توجهی به موانع تولید که اهتمامی برای حل آن وجود ندارد و هر روز کار برای تولید و تولید کننده سختر می‌شود گفت:‌آیا علت این همه تعطیلی کارخانه‌ها و بخش مسکن به عنوان پیشران اقتصاد کشور صرفا جنگ اقتصادی آمریکا بود؟ آیا این همه مسائلی که بر سر تولید کننده داخلی وجود دارد و وجود بهره‌های وایرانگر بانکی برای تولید کننده و شرکت‌های دانش بنیان نیز نشأت گرفته از جنگ اقتصادی است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه بایستی در مدیریت امروز کشور به نیرو‌های جوان و تحصیل‌کرده داخلی اعتماد کنیم گفت: امروز شرکت‌های دانش بنیان اقدامات چشمگیری در حوزه نهضت نرم‌افزاری کرده‌اند و ما اگر بتوانیم بیشتر به آن‌ها بها بدهیم و همچنین از منابع و موقعیت استراتژیک کشور به صورت بهینه استفاده کنیم، قطعاً به پیشرفت خواهیم رسید، زیرا شاخص‌ها و مؤلفه‌های جهش تولید در ایران آماده است.

وی با تصریح بر اینکه اکنون منشأ بیماری اقتصاد ایران به درستی تبیین نمی‌شود و بیشتر حالت دعوای سیاسی بین جریان‌ها را به خود گرفته است گفت: اگر نامزد‌های ریاست جمهوری به درستی علل وضع موجود را تبیین کنند سایر افراد نمی‌توانند صورت مسإله را عوض کرده و آدرس غلط به ملت ایران بدهند.

حاجی دلیگانی افزود: ورود کاندیدا‌های جریان انقلابی به واکاوی وضع موجود به گونه‌ای است که به ذهن مخاطب القا می‌شود در این مورد سیاسی کاری می‌کنند و این عرصه دعوا‌های جناحی دو طیف است در حالی که اگر به درستی به تبیین وضع موجود پرداخته شود که بانک‌ها وسایر ارگان‌ها و نهاد‌های دولتی چقدر در عرصه تولید موانع ایجاد کرده اند و چقدر ظرفیت‌های تولیدی کشور معطل این اوضاع است مردم بهتر می‌توانند عوامل ایجاد کننده وضعیت فعلی کشور را بشناسند.

این نماینده مجلس با تصریح بر اینکه امید است همه نامزد‌ها از چالش‌های پیش رو و وضعیت موجود آگاهی داشته باشند و با آمادگی کامل وارد این عرصه شوند گفت: برخی دست اندر کار وضع موجودند و اکنون باید پاسخگو عملکرد خویش در برابر ملت شریف ایران باشند تا قبل از سال ۹۲، ۷۰ درصد مشکلات کشور را نشات گرفته از سوء مدیریت داخلی می‌دانستند و آن را عامل اصلی در تورم و گرانی می‌نامیدند، اما اکنون نظر آن‌ها چیزدیگری شده است بنابراین نیاز است نامزد‌ها با چشم باز و آمادگی کامل وارد این عرصه شوند تا بتوان مسئولی را پیدا کرد که علل وجود این میزان حجم نقدینگی تورم و فقیرتر شدن اقشار ضعیف جامعه را از او جویا شد.

×× ضرورت اجتناب نامزد‌ها از وعده‌های بدون پشتوانه

وی با ابراز اینکه نکته دیگری که نامزد‌های انتخاباتی ضرورت دارد به آن توجه کنند برنامه‌های عملیاتی آن‌ها در رفع مشکلات اقتصادی است که بایستی برنامه دقیق تری ارائه کنند تا مردم بیشتر به حضور در انتخابات ترغیب شوند گفت: نامزد‌ها بایستی از کلی گویی و وعده‌های بدون پشتوانه پرهیز کنند، چون هر آئینه این شانس برای هر ۷ نامزد وجود دارد که در انتخابات پیروز شوند و در این صورت اگر وعده‌ای دادند که نتوانستند به آن عمل کنند باعث یأس در جامعه خواهد شد.

حاجی دلیگانی با تصریح بر اینکه اکنون دغدغه مردم وضعیت بورس از بین رفتن ارزش پول ملی گرانی‌های افسار گسیخته بیکاری تعطیلی واحد‌های تولیدی و تورم است گفت: نامزد‌ها بایستی برنامه عملیاتی خود را در این رابطه صریح بیان کنند و نبایستی یک برنامه داشته باشند که آن را به شرایط بیرونی بخواهند گره بزنند که اگر نتوانستند انجام بدهند عملکرد خود را توجیه کنند.

این نماینده مجلس با تصریح بر اینکه توانایی اجرای برنامه و اهتمام به رفع مشکلات کشور از داشتن برنامه مهمتر است گفت: اکنون مهمترین سند چند ساله اخیر کشور یعنی برنامه ششم چهار سال آن در دولت دوازدهم بود و از آن گذشته، اما حتی برخی از آیین نامه‌های آن را دولت فعلی تهیه و ابلاغ نکرده است بنابراین کشور بیش از هر چیزی از فقدان اهتمام و توانایی مدیریت جهادی رنج می‌برد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۵۹۸۹۲۱، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین