پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۵۳۰
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲
سید رسول موسوی چوبه نامزد یازدهیمن ودره انتخابات مجلس شورای اسلامی از تهران اظهار داشت: یکی از مداخلات عملی قوه مقننه در کار قوه مجریه که مبنای حقوقی ندارد مداخله نمایندگان مجلس شورای اسلامی در انتصابات قوه مجریه است.
شعار سال: نامزد یازدهیمن ودره انتخابات مجلس شورای اسلامی از تهران با آسیب شناسی مداخله نمایندگان در امور اجرایی گفت: هرچه این مداخلات بیشتر باشد بازنده اصلی آن شهروندان خواهند بود.

سید رسول موسوی چوبه افزود: یکی از مداخلات عملی قوه مقننه در کار قوه مجریه که مبنای حقوقی ندارد مداخله نمایندگان مجلس شورای اسلامی در انتصابات قوه مجریه است. قانون اساسی صرفا در سطح انتخاب وزرا و رای اعتماد مجلس را ضروری دانسته است و رئیس جمهور در انتخاب معاونین و مشاورین خود و وزرا در انتصاب مدیران آن و روسای ادارات نیازمند اخذ موافقت و یا حتی نظر مشورتی نمایندگان نیست.

وی ادامه داد: هرچند نمی‌توان همه نمونه‌های رایزنی و مداخله نمایندگان برای انتصاب مسئولان اجرایی را با یک چوب راند و به قولی این تاحدودی متعارف است که نماینده‌ای با در نظر گرفتن نیاز‌ها و اقتضائات حوزه انتخابیه اش فردی را برای مسئولیتی خاص به دولت پیشنهاد کند، اما مسئله وقتی آفت می‌شود که این رایزنی متعارف تبدیل به فشار و تهدید به استیضاح و در نهایت امتیازگیزی از وزرا و مسئولان اجرایی شود.

به گفته این نامزد مجلس شورای اسلامی از تهران امروز اگر نگاهی به کارنامه نمایندگان مجلس انداخته شود احتمالا فهرست بلند بالایی از اقدامات محلی همچون احداث راه و معابر، پل، سد، فرودگاه، میدان، مناطق آزاد تجاری و انواه پروژه‌های شهری و روستایی و کشاورزی، طرح‌های گازرسانی و آبرسانی و سایر انواع طرح ها‌ی عمرانی را می‌توان مشاهده کرد که غالبا خارج از وظایف تعریف شده آن‌ها بر اساس قانون اساسی است.

موسوی چوبه اضافه کرد: اقداماتی که غالبا مربوط به سازمان‌های دولتی و قوه مجریه است و نمایندگان غیر از نظر مشورتی در هیچ کدام از مراحل تهیه وبرنامه ریزی و اجرا نقشی نداشته اند، اما پس از اجرا در سبد او ریخته و به حساب او نوشته می‌شود و در واقع اولین افرادی که قانون مجلس را که در آن عضو هستند نادیده می‌گیرند غالبا در چنین مواردی خود آن‌ها هستند.

وی یادآور شد: یکی از مشکلاتی که به ایجاد و دوام این چرخه باطل می‌انجامد عدم آگاهی شهروندان از شرح وظایف نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی است وبعضا نمایندگان از این عدم آگاهی سوء استفاده کرده و در هنگام افتتاح پروژه‌ها نقش اول را ایفاء می‌کنند.

نامزد یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از تهران گفت: با تعویض نقش‌ها نماینده به عامل اجرایی و مسئولین فوه مجریه به بینندگان تبدیل می‌شوند و یا در انتصاب مسئولین و مدیران شهرستانی مداخله کرده و افراد نزدیک به خود را در راس ادارات و سازمان‌ها می‌گمارند.

موسوی چوبه اضافه کرد: آسیب‌های این رویه اشتباه عمدتا دامن حوزه انتخابیه و شهروندان را خواهد گرفت چرا که مدیران در این صورت به جای انجام ماموریت‌های قانونی خویش گوش به فرمان نماینده‌ای هستند که او را انتصاب کرده است و هرچه زیادتر از ماموریت‌ها و رسالت‌های قانونی تعریف شده خویش دور خواهد شد و در این بین شهروندان بازندگان اصلی هستند.
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال 
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین